Når Mercedes bygger en bil, gør de det ordentligt.
Det gælder også SUV-udgaven af mellemklassebilen,
C-klasse, Mercedes-Benz GLC. Den udstråler kvalitet,
hele vejen igennem og byder på en kørekomfort, der
går fuldt i spænd med forventningerne til en bil fra
den tyske premiumbil-fabrik.
GLC er ikke en offroader og alligevel. Vi har prøvet
den og dens permanente firehjulstræk i terræn, under
behørigt hensyn taget til de fine 19” letmetalfælge,
og den falder ikke igennem. Som sådan passer den
måske især til danske kørselsforhold.
Komfortabel
I Dannevang mødes man væk fra motorvejene ofte af
ujævn asfalt og ikke helt gennemtænkte kurveforløb.
Det håndterer GLC’en forbilledligt, og frihøjden på
18 cm, som tillader en større fjedervandring end på
C-klassen, udnyttes til fulde, så
affjedringskomforten er perfekt. Skal man anke over
noget, hvad køreegenskaberne angår, er det måske
netop, at affjedringen er så komfortabel, at man
ikke har samme fornemmelse af kørebanen, som en mere
sportslig tilgang til affjedringen ville have
medført.
Den prøvekørte udgave var suppleret med
luftaffjedring til små 50.000 kroner. Når man
skifter til den dynamiske køreindstilling, som er en
valgmulighed i en GLC, bliver styringen og
fornemmelsen af køredynamikken mere kontant, men
samtidig med, at den intet forkert gør, har man som
fører ikke samme fornemmelse som i en ”flad”
C-klasse, og det er vel egentlig meget naturligt.
I øvrigt kan man vælge mellem 5 forskellige
køreprogrammer, herunder en individuel indstilling,
hvor man selv kan sammensætte sin egen prioritering.
Det fungerer udmærket.
Off-road og motorkraft
En GLC er bygget, så den kan klare lettere off-road
terræn. GL betegnelsen forpligter og den kan bl.a.
køre gennem 30 cm vand, uden at man får hverken
kolde fødder eller våde tæer. Motorkræfter er der
desuden nok af, for 2,1 liters række-fireren er en
dobbelt-turbo dieselmotor, der ikke bare leverer op
til 204 hk men også et moment på 500 Nm, tidligt på
omdrejningskurven. Den er i øvrigt ret økonomisk: 20
km/l er absolut ”godkendt”, når der er tale om en
bil, der er så stor, at man må sætte en anhænger på
2500 kg ”på krogen”.
I forening med 9-trins GTronic automatgearkassen,
kendt fra den større GLE, og den elektroniske
styring overføres kræfterne perfekt gennem de fire
trækkende hjul, ikke mindst off-road. I
accelerationsfasen på plan asfalt sker skiftet
hurtigt og præcist. Under deceleration med foden på
bremsen mærker man, når gearkassen skifter ned. Det
giver en god fornemmelse af, hvilket gear, man er i,
inden man har brug for igen at sætte farten op.
God plads
Pladsforholdene i kabinen er helt fine. Passagererne
har god plads overalt, og i bagagerummet disponerer
man over 505 liter, som, når bagsædepladsen
forvandles til bagageplads, bliver til 1600 liter.
Det er udmærket, med tanke på, at der også er plads
til et bageste differentiale. Et ankepunkt her i
vinterkulden er, at sædevarmen kommer lidt vel
rigelig langsomt og siden beslutter sig for at sænke
temperaturen lidt for tidligt – efter undertegnedes
mening.
I en Mercedes er basisudstyret altid som det skal
være. Men vil man benytte sig af mulighederne helt
ud, kan man langt hen ad vejen konfigurere GLC’en
helt efter sit eget hoved.
Ekstraudstyr for alle pengene
Den prøvekørte model til 750.000 afgiftsreducerede
kroner var udrustet med ekstraudstyr, så prisen
kommer tæt på 1,1 million. Udstyret inkluderede
bl.a. elektrisk indstillelige forsæder, LED lysstem,
den såkaldte førerassistentpakke, der indeholder
alle tænkelige kørehjælpemidler, 19” fælgene og
forskelligt ”kosmetik” som er med til at give bilen
sit eget individuelle udtryk.
LED Intelligent Light System er aktive forlygter med
kurvelys samt automatisk højderegulering. Det
fungerer glimrende. I øvrigt er det værd at bemærke,
at efter afgiftsreduktionen koster den billigste GLC
blot 700.000 kroner. |