Mazda CX-3 er en ægte livsstilsbil med tryk på stil.
Det fabelagtige KODO-design er en væsentlig del af
det udtryk, sådan en bil fører med sig. Dertil
kommer hele den grundliggende SKYACTIV teknologiske
tankegang, som Mazda har valgt at følge.
At bagagerummet på 287 liter kan synes lidt lille er
en anden snak. Bilen måler 4,28 meter i længden, så
man har berettiget grund til at forvente sig mere.
Men så kan man jo bare smide det pladskrævende BOSE
lydanlæg med 7 højtalere ud – så har man pludselig
350 liter. Men hvor blev så lige det med stilen af?
Win-win – sådan da
Nu er et BOSE lydanlæg ikke standard i alle
CX-3’ere. Så vælger man lavere end Optimum udstyret
sparer man både penge og får mere plads. Næsten en
win-win situation, hvis man altså kan leve med en
ringere audio-oplevelse…
Men bortset fra at pladsforholdene på bagsædet
heller ikke er bilens stærkeste side (der er dog
plads til fødderne under forsædernes ryglæn – det er
absolut en formildende omstændighed) sidder CX-3 lige i
øjet. Og mon ikke det var én af årsagerne til, at
den havnede i finalen i forbindelse med kåringen af
Årets Bil i Danmark 2016. Undertegnede bidrog ikke
dertil, jeg ville hellere have haft Mazda2 i
finalen, men det er jo en demokratisk proces.
Omvendt var det ikke svært, at skulle acceptere
CX-3. Fordi den ser så fantastisk ud og fordi den
kører så godt.
Compact crossover med fine køreegenskaber
Den har en frihøjde på 15,5 cm, den er en såkaldt
kompakt crossover, men den kører som var den en
”flad personbil”. Affjedringen er perfekt afstemt og
præcis, som forudset i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler af Mazda CX-3, ville
120-hestes SKYACTIV-G benzinmotoren være ideel til
danske kørselsforhold
læs den første internationale prøvekørsel af Mazda
CX-3 hér >>>.
Motoren har ikke turbolader. Det resulterer i en ret
lineær acceleration og ikke mindst, at det er
forholdsvis let at komme tæt på det officielle
forbrugstal på 16,9 km/l. Det tal er i sig selv ikke
enestående, men da det holder i praksis – og er det
ikke det, der betyder noget? – går maskineriet rent
ind.
Smidig og støjsvag
Motoren er smidig, støj- og vibrationssvag. Og vil
man brænde benzin af, kan man nå de 100 km/t på bare
9 sekunder. Desuden påstås det, at man kan flintre
derudaf med 192 km/t. det har vi ikke prøvet, men vi
tror på det og vi tror også på, at det vil være en
god følelse.
Selvom der i perioder blæste en stiv sidevind i
testperioden, selvom det samtidig var lidt for varmt
til de vinterdæk, bilen var påmonteret de flotte 18”
alufælge, kørte den snorlige ved de 130 km/t det nu
engang højst er tilladt at køre i Dannevang. Gennem
kurverne styrer den præcist og affjedringen er også
dér glimrende.
Optimum for alle pengene
Og så er der udstyret: Optimum udstyret, som i
kombination med 120-hestes benzineren sætter
listeprisen på 270.000 kroner, inkluderer foruden
det pladskrævende BOSE-anlæg og de nævnte 18”
alufælge en ultra bred vifte af yderst brugbart og
effektivt udstyr.
Mazda’s Radar Cruise Control (adaptiv fartpilot) kan
bremse bilen helt ned til 0 km/t – det er der ikke
mange af konkurrenterne, der kan tangere. Full LED
forlygterne lægger et lyshav foran fronten ved
kørsel i mørke – og blænder selv ned, når de ser en
modkørende. Aktivt kurvelys sikrer, at man kan se om
hjørner om natten – sådan mere eller mindre i hvert
fald.
Hjælpemidler
Blind Spot Monitoring advarer, når man har en anden
trafikant på siden af bilen, Rear Cross Trafic Alert
advarer, når der er usynlige tværgående trafik bag
bilen, når man eksempelvis bakker ud fra en
vinkelparkeringsplads. P-sensorer og bakkamera gør
det let at finjustere bilen, når man f.eks. skal
parallelparkere. Al det er vigtigt – og nødvendigt,
for udsynet bagud er ikke overvældende.
Oven i det kan vi nævne i flæng: Klimaanlæg (dog
ikke 2-zone), nøglefri adgang og start/stop, headup
display (så blikke ikke skal langt væk fra kørebanen
for at følge de centrale køreoplysninger), en
letlæselig 7” delvis berøringsskærm, som også
trafiksikkert kan styres via et drejehjul imellem
sæderne (Mazda kalder det en HMI-commander),
vejbaneassistenten griber ikke ind, men sender et
advarselssignal, regnsensorer håndterer
vinduesviskerne upåklageligt og meget mere.
Hvis valget står mellem at bruge 270.000
afgiftsreducerede kroner på en 120-hestes Optimum
udgave eller den samme bil med AWD, 150 hestekræfter
og Vision-udstyr til samme pris vil den prøvekørte
version være vores valg. |