En MINI køber man, fordi den er sjov, smart, fancy,
eksklusiv og kører fabelagtig godt. Den er for mange
mennesker blot for lille. Løsningen hedder enten en
5-dørs MINI, den større cross-over, Countryman,
eller måske især MINI Cooper Clubman.
Sidstnævnte har, efter skabelsen af den oprindelige
MINI, langt den længste historie. Men Clubman er
vokset, hvad vi allerede var inde på, da vi sidste
vinter prøvekørte den potente Cooper S version af
MINI Clubman med 192 sprudlende hestekræfter i det
lille motorrum (læs
vores prøvekørsel af MINI Cooper S Clubman hér >>>).
Cooper er basis
Med de mange hestekræfter fungerede det fint, men
sandt at sige gav vejrguderne os ikke den gang
mulighed for, at få en fuld forståelse for og
oplevelse af den forlængede bil. 29 cm længere end
den hidtidige Clubman, ikke mindre end 43 cm længere
end den originale MINI anno 2016 – det ER en stor
forskel.
I Danmark hedder basisversionen simpelthen MINI
Cooper Clubman. Den markedsføres ikke uden ”Cooper”
og det betyder, at der mindst findes en 136-hestes
3-cylindret turbobenzin motor i maskinrummet. Den
motor prøvede vi allerede for et par år siden i
5-dørs MINI’en og den præsterer ligeså fint i
Clubman-versionen, hvad man også har en fornemmelse
af i on-board kørevideoen, som kan ses her på siden
(læs
også vores prøvekørsel af MINI Cooper 5d hér >>>).
Kører fremragende
Naturligt nok bliver accelerationstallet ringere –
bilen er trods alt større. Men helt centralt: Man
har formået at bevare MINI følelsen, så tæt på den
lille MINI, man næsten kan komme – også set i lyset
af, at frihøjden faktisk er 2 cm højere end hos
lillebror.
Balancen i bilen er fin, den er væver omkring
hjørnerne og selvom den som standard er udstyret med
16” fælge og ikke udprægede lavprofildæk, har man en
god og præcis styring og fin fornemmelse af
underlaget. Spørgsmålet er da også, om ikke den
ville blive for fast med større fælge og mere
lavprofil – det vil nok være temperamentet, der får
den afgørende betydning, hvis man vil tilkøbe andre
hjul (-dimensioner).
Cornering Brake Control, hvor ESP-systemet bremser
et trækkende forhjul, som truer med at begynde at
spinne og derved fører flere kræfter over på det
hjul, der har bedst fat i underlaget, underbygger
den dynamiske køreoplevelse.
Udstyr på tilkøbslisten
Hos MINI opereres der ikke med udstyrsversioner. Man
køber en basis-udgave, som definerer motorstørrelsen
og basisudstyret og så tilkøber man det, man gerne
vil have. Som udgangspunkt koster en Cooper Cubman
derfor 318.000 kroner, men i det konkrete tilfælde
havde importøren hængt udstyr på, så prisen var
krøbet op på 462.337 kroner – naturligvis ligeså
meget for at vise, hvad man kan.
Det er vigtigt, at der er harmoni i en bil af den
kaliber. Clubman’en med sine lækre kraftige fløjdøre
ude bagtil og eksklusive kabine med rumudnyttelse
til fire personer (man kan være fem, men så er der
lidt
trangt)
og den ”lille” motor lægger op til det fine 6-trins
Steptronic dobbeltkoblings automatgear. Det alene
effektuerer dog en merpris på små 30.000 kroner.
Eksklusiv og praktisk
Panorama glastaget til godt 19.000 kroner er også
lækkert og letter lidt på den kompakte fornemmelse i
kabinen, når der er fulde huse. Bilen var desuden
iklædt Essentia udstyrspakken til 33.000 kroner,
Wired pakken til 35.000 og lidt andre småtterier,
som tilsammen skabte en ekstra eksklusiv oplevelse.
Det såkaldte gennemlæsningssystem er også
uundværligt for den aktive MINI ejer. Systemet går
ud på, at bagsædet er opdelt i tre sektioner, to
brede i hver side og en smal i midten, som hver især
kan kobles sammen og foldes ned. Også individuelt
kan de lægges ned og det gør det bl.a. muligt gennem
den midterste sektion at kunne udnytte Clubman’ens
længde til transport af f.eks. ski eller brædder i
omkring 2 meters længde. Bravo for det.
MINI Driving modes (også illustreret i videoen) er
sjov, men ikke udpræget nødvendig, fordi
indstillingerne (Sport, Normal og Eco) alene
påvirker motorstyring, transmission, servostyring og
speederrespons. Prisen er da også kun 5.500 kroner.
Tak for bidraget, Anders
I øvrigt er den nye MINI Cooper Clubman en af de
sidste kreationer fra MINI’s hidtidige designchef,
danskeren Anders Warmings hånd. Han har formået, tro
mod traditionerne at blæse en eksklusiv vind over
MINI designet, som har markeret bilen og med succes
forsvaret dens position på et marked, hvor dygtige
konkurrenter har set en mulighed for at gøre indhug.
Anders Warming har imidlertid valgt, at søge nye
udfordringer som designchef og medlem af topledelsen
hos det tidligere østtyske bilmærke Borgwardt, som
lægger an til at genetablere sig i en ny helt anden
epoke, ja, vi havde nær skrevet tidsalder. Det
bliver spændende at følge. Mindst ligeså spændende
bliver det også at erfare, om de frø, Warming har
sået og fået lov til at lade gro hos MINI og BMW vil
kunne og blive videreført i samme ånd.
|