- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: MINI Cooper Clubman Steptronic


MINI køreglæde med fornuftig plads


Af Søren Clauding – august 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En MINI køber man, fordi den er sjov, smart, fancy, eksklusiv og kører fabelagtig godt. Den er for mange mennesker blot for lille. Løsningen hedder enten en 5-dørs MINI, den større cross-over, Countryman, eller måske især MINI Cooper Clubman.

 

Sidstnævnte har, efter skabelsen af den oprindelige MINI, langt den længste historie. Men Clubman er vokset, hvad vi allerede var inde på, da vi sidste vinter prøvekørte den potente Cooper S version af MINI Clubman med 192 sprudlende hestekræfter i det lille motorrum (læs vores prøvekørsel af MINI Cooper S Clubman hér >>>).

 

Cooper er basis

Med de mange hestekræfter fungerede det fint, men sandt at sige gav vejrguderne os ikke den gang mulighed for, at få en fuld forståelse for og oplevelse af den forlængede bil. 29 cm længere end den hidtidige Clubman, ikke mindre end 43 cm længere end den originale MINI anno 2016 – det ER en stor forskel.

 

I Danmark hedder basisversionen simpelthen MINI Cooper Clubman. Den markedsføres ikke uden ”Cooper” og det betyder, at der mindst findes en 136-hestes 3-cylindret turbobenzin motor i maskinrummet. Den motor prøvede vi allerede for et par år siden i 5-dørs MINI’en og den præsterer ligeså fint i Clubman-versionen, hvad man også har en fornemmelse af i on-board kørevideoen, som kan ses her på siden (læs også vores prøvekørsel af MINI Cooper 5d  hér >>>).



Kører fremragende

Naturligt nok bliver accelerationstallet ringere – bilen er trods alt større. Men helt centralt: Man har formået at bevare MINI følelsen, så tæt på den lille MINI, man næsten kan komme – også set i lyset af, at frihøjden faktisk er 2 cm højere end hos lillebror.

 

Balancen i bilen er fin, den er væver omkring hjørnerne og selvom den som standard er udstyret med 16” fælge og ikke udprægede lavprofildæk, har man en god og præcis styring og fin fornemmelse af underlaget. Spørgsmålet er da også, om ikke den ville blive for fast med større fælge og mere lavprofil – det vil nok være temperamentet, der får den afgørende betydning, hvis man vil tilkøbe andre hjul (-dimensioner).



Cornering Brake Control, hvor ESP-systemet bremser et trækkende forhjul, som truer med at begynde at spinne og derved fører flere kræfter over på det hjul, der har bedst fat i underlaget, underbygger den dynamiske køreoplevelse.

 

Udstyr på tilkøbslisten

Hos MINI opereres der ikke med udstyrsversioner. Man køber en basis-udgave, som definerer motorstørrelsen og basisudstyret og så tilkøber man det, man gerne vil have. Som udgangspunkt koster en Cooper Cubman derfor 318.000 kroner, men i det konkrete tilfælde havde importøren hængt udstyr på, så prisen var krøbet op på 462.337 kroner – naturligvis ligeså meget for at vise, hvad man kan.

 

Det er vigtigt, at der er harmoni i en bil af den kaliber. Clubman’en med sine lækre kraftige fløjdøre ude bagtil og eksklusive kabine med rumudnyttelse til fire personer (man kan være fem, men så er der lidt trangt) og den ”lille” motor lægger op til det fine 6-trins Steptronic dobbeltkoblings automatgear. Det alene effektuerer dog en merpris på små 30.000 kroner.

 

Eksklusiv og praktisk

Panorama glastaget til godt 19.000 kroner er også lækkert og letter lidt på den kompakte fornemmelse i kabinen, når der er fulde huse. Bilen var desuden iklædt Essentia udstyrspakken til 33.000 kroner, Wired pakken til 35.000 og lidt andre småtterier, som tilsammen skabte en ekstra eksklusiv oplevelse.

 

Det såkaldte gennemlæsningssystem er også uundværligt for den aktive MINI ejer. Systemet går ud på, at bagsædet er opdelt i tre sektioner, to brede i hver side og en smal i midten, som hver især kan kobles sammen og foldes ned. Også individuelt kan de lægges ned og det gør det bl.a. muligt gennem den midterste sektion at kunne udnytte Clubman’ens længde til transport af f.eks. ski eller brædder i omkring 2 meters længde. Bravo for det.

 

MINI Driving modes (også illustreret i videoen) er sjov, men ikke udpræget nødvendig, fordi indstillingerne (Sport, Normal og Eco) alene påvirker motorstyring, transmission, servostyring og speederrespons. Prisen er da også kun 5.500 kroner.


 


Tak for bidraget, Anders

I øvrigt er den nye MINI Cooper Clubman en af de sidste kreationer fra MINI’s hidtidige designchef, danskeren Anders Warmings hånd. Han har formået, tro mod traditionerne at blæse en eksklusiv vind over MINI designet, som har markeret bilen og med succes forsvaret dens position på et marked, hvor dygtige konkurrenter har set en mulighed for at gøre indhug.

 

Anders Warming har imidlertid valgt, at søge nye udfordringer som designchef og medlem af topledelsen hos det tidligere østtyske bilmærke Borgwardt, som lægger an til at genetablere sig i en ny helt anden epoke, ja, vi havde nær skrevet tidsalder. Det bliver spændende at følge. Mindst ligeså spændende bliver det også at erfare, om de frø, Warming har sået og fået lov til at lade gro hos MINI og BMW vil kunne og blive videreført i samme ånd.


Andre MINI prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og oplev en køretur bag rattet i den vævre MINI Clubman 1,5 Steptronic. Videoen kan ses i Fuld HD.


 


Model:

MINI Cooper Clubman Steptronic

Listepris:

Kr. 347.780

Motor og transmission:

3 cyl. 1,5 ltr. Benzinturbomotor, 136 hk. 220 Nm/ 1250-4000 omdr./min. (overboost: 230 Nm). Stop/start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,1 sek./ 205 km/t/ 19,6 km/l / 118 g/km

Længde:

4,25 m

Bagagerum:

360-1250 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. 16" alufælge 205/55-16 dæk. Opvarmede sprinklerdyser. 6 airbags. Aircondition. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Fartpilot med bremsefunktion. Isofix.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt