Ud over de associationer, en sådan overskrift lægger
op til, er ordene velvalgte. Den lethed og den
frihedsfølelse, vi mennesker har mulighed for at
realisere på varme sommerdage i trygge omgivelser,
er præcis den samme, som kendetegner MINI Cooper
Cabrio og som den, nok så vigtigt, lægger op til at
benytte.
Den lille ”Cabrio”, som er en af verdens mindste
serieproducerede cabrioleter – og i Danmark den
eneste ægte af slagsen, hvor kalechen kan foldes
helt væk – er så gennemført og så let anvendelig, at
den er et forbillede for mange langt større åbne
biler.
Frækt kalechesystem
Kalechen er fastgjort til frontrudens overkant på
skinner i hver side. Når den elektrisk betjente
softtop aktiveres fra lukket tilstand, skydes den
del af kalechen, der befinder sig over cockpittet,
vandret bagud. Som sådan forvandles den først til et
åbent panoramasoltag. Den funktion er til rådighed
ved enhver hastighed. Dernæst vil den kunne foldes
ned bag bagsæderne og det hele tager kun 12-14
sekunder – men da skal man ned i gå-tempo, trods
alt.
Sideruderne kan naturligvis skydes op og ned, både
fortil og bagtil, og som sådan fuldende den åbne
oplevelse. Returfunktionen er identisk.
Intelligent bagagerumsløsning
Ligeså imponerende som kalechen er bagagerummets
størrelse, som ikke er blevet mindre, blot fordi
MINI’en har mulighed for at optræde uden top. Det
skal dog tilføjes, at der heller ikke var meget at
give af. Men igen har MINI-designernes kreativitet
trådt i karakter.
MINI Cooper Cabrio er en af de sidste biler, danske
Anders Warming har haft ansvaret for hos MINI, inden
han kastede sig over stillingen som designchef hos
det genopståede østtyske Borgwardt. Og der er
virkelig blevet tænkt ud af boksen.
Når det lille bagagerum skal læsses, kan den bageste
del af kalechen foldes opad, og åbningen bliver så
stor, at det er bagagerummets kapacitet, der lægger
begrænsninger på indholdet – ikke
bagagerumsåbningen.
Man sidder tæt
Én ting har man dog ikke løst med MINI Cooper Cabrio:
Bagsædepladsen. Selvom MINI gennem årene er vokset,
og Cabrio udgaven deler længdemål med den lukkede
MINI – 3,85 meter – er bagsæde benpladsen kun
eksisterende, hvis forsæderne er skudt så langt
fremad, at typiske 1,80 meter høje nordboer ikke kan
være der i en sikkerhedsmæssig forsvarlig
kørestilling.
Det ville måske også have været lidt for meget at
forvente. Spørgsmålet er så, om en åben version af
5-dørs MINI’en eller Clubman udgaven kunne løse den
udfordring – men sandt at sige ville en del af MINI
charmen da sikkert gå fløjten.
Lækker MINI
Og det må den ikke. Man køber en MINI fordi den er
en MINI, fordi den er gennemtænkt konstrueret, fordi
den er lækker, eksklusiv og appellerer til følelser,
måske som dem, der er indeholdt i overskriften og
som er så vigtige for moderne mennesker.
I motorrummet på MINI Cooper Cabrio ligger den samme
3-cylindrede 136-hestes 1,5 liters turbobenzinmotor
som i de øvrige Cooper-versioner af den legendariske
britiske bil. Den giver fremragende præstationer, er
tilstrækkelig støjsvag til ikke at forstyrrer, når
man kører topløst, og ingeniørerne har formået at
konstruere karroseriet så vridningsstabilt, at der
ikke er nogen nævneværdig forskel på
køreegenskaberne hos den lukkede MINI og
cabrio-udgaven.
Vind omsust
Som altid er vejrforhold og vindretning afgørende
for luftstrømningerne omkring en sådan bil. Med
kalechen delvis åbent (soltags-indstillingen) kommer
der rigtig meget vind ned i cockpittet. Med kalechen
foldet ned bagtil er luftstrømningerne fortil mere
moderate, men der er meget sus i nakken på
bagsæderne – hvilket ikke gør så meget, for dér kan
kun de færreste i praksis opholde sig.
Rulles sideruderne helt ned, foreslår vi, ikke at
køre alt for hurtigt. Til gengæld er det netop med
sideruderne nede, at man oplever den ultimative
frihedsfølelse ved at kunne færdes topløst på de
danske landeveje, nyde solen, opmærksomheden og ikke
mindst den uvurderlige frihed.
Pris på friheden
Og a-pro-pos uvurderlig. MINI har faktisk en pris på
friheden: 330.000 kroner for basisbilen og dertil
kommer så mulighed for at spendere mere på diverse
tilkøb. Den prøvekørte bil var ekstraudstyret med
bl.a. læderbetrukne sportssæder til 38.000 kroner,
”Caribbean Aqua” metallak til små 10.000 kroner og
17” ”Propeller Spoke” letmetal fælge til lige under
12.000 kroner.
Fuld LED forlygter til godt 15.000 kroner er
værdifuldt – og i øvrigt er det også en herlig
befriende fornemmelse at færdes uden top, når solen
er væk, fordi man slipper for dens brændende og ikke
altid lige sundhedsfremmende stråler. P-sensorer for
og bag (bag er standard) ser det, man ikke kan fra
førersædet, fordi kalechen er temmelig
uigennemsigtig bagud, både når den er i brug eller
foldet ned – det koster godt 8000 kroner. |