- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: MINI Cooper Cabrio

Topløs, lækker – og lidt fræk


Af Søren Clauding – september 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ud over de associationer, en sådan overskrift lægger op til, er ordene velvalgte. Den lethed og den frihedsfølelse, vi mennesker har mulighed for at realisere på varme sommerdage i trygge omgivelser, er præcis den samme, som kendetegner MINI Cooper Cabrio og som den, nok så vigtigt, lægger op til at benytte.

 

Den lille ”Cabrio”, som er en af verdens mindste serieproducerede cabrioleter – og i Danmark den eneste ægte af slagsen, hvor kalechen kan foldes helt væk – er så gennemført og så let anvendelig, at den er et forbillede for mange langt større åbne biler.

 

Frækt kalechesystem

Kalechen er fastgjort til frontrudens overkant på skinner i hver side. Når den elektrisk betjente softtop aktiveres fra lukket tilstand, skydes den del af kalechen, der befinder sig over cockpittet, vandret bagud. Som sådan forvandles den først til et åbent panoramasoltag. Den funktion er til rådighed ved enhver hastighed. Dernæst vil den kunne foldes ned bag bagsæderne og det hele tager kun 12-14 sekunder – men da skal man ned i gå-tempo, trods alt.

 

Sideruderne kan naturligvis skydes op og ned, både fortil og bagtil, og som sådan fuldende den åbne oplevelse. Returfunktionen er identisk.


 

 


Intelligent bagagerumsløsning

Ligeså imponerende som kalechen er bagagerummets størrelse, som ikke er blevet mindre, blot fordi MINI’en har mulighed for at optræde uden top. Det skal dog tilføjes, at der heller ikke var meget at give af. Men igen har MINI-designernes kreativitet trådt i karakter.

 

MINI Cooper Cabrio er en af de sidste biler, danske Anders Warming har haft ansvaret for hos MINI, inden han kastede sig over stillingen som designchef hos det genopståede østtyske Borgwardt. Og der er virkelig blevet tænkt ud af boksen.

 

Når det lille bagagerum skal læsses, kan den bageste del af kalechen foldes opad, og åbningen bliver så stor, at det er bagagerummets kapacitet, der lægger begrænsninger på indholdet – ikke bagagerumsåbningen.


 


Man sidder tæt

Én ting har man dog ikke løst med MINI Cooper Cabrio: Bagsædepladsen. Selvom MINI gennem årene er vokset, og Cabrio udgaven deler længdemål med den lukkede MINI – 3,85 meter – er bagsæde benpladsen kun eksisterende, hvis forsæderne er skudt så langt fremad, at typiske 1,80 meter høje nordboer ikke kan være der i en sikkerhedsmæssig forsvarlig kørestilling.

 

Det ville måske også have været lidt for meget at forvente. Spørgsmålet er så, om en åben version af 5-dørs MINI’en eller Clubman udgaven kunne løse den udfordring – men sandt at sige ville en del af MINI charmen da sikkert gå fløjten.

 

Lækker MINI

Og det må den ikke. Man køber en MINI fordi den er en MINI, fordi den er gennemtænkt konstrueret, fordi den er lækker, eksklusiv og appellerer til følelser, måske som dem, der er indeholdt i overskriften og som er så vigtige for moderne mennesker.

 

I motorrummet på MINI Cooper Cabrio ligger den samme 3-cylindrede 136-hestes 1,5 liters turbobenzinmotor som i de øvrige Cooper-versioner af den legendariske britiske bil. Den giver fremragende præstationer, er tilstrækkelig støjsvag til ikke at forstyrrer, når man kører topløst, og ingeniørerne har formået at konstruere karroseriet så vridningsstabilt, at der ikke er nogen nævneværdig forskel på køreegenskaberne hos den lukkede MINI og cabrio-udgaven.

 

Vind omsust

Som altid er vejrforhold og vindretning afgørende for luftstrømningerne omkring en sådan bil. Med kalechen delvis åbent (soltags-indstillingen) kommer der rigtig meget vind ned i cockpittet. Med kalechen foldet ned bagtil er luftstrømningerne fortil mere moderate, men der er meget sus i nakken på bagsæderne – hvilket ikke gør så meget, for dér kan kun de færreste i praksis opholde sig.

 

Rulles sideruderne helt ned, foreslår vi, ikke at køre alt for hurtigt. Til gengæld er det netop med sideruderne nede, at man oplever den ultimative frihedsfølelse ved at kunne færdes topløst på de danske landeveje, nyde solen, opmærksomheden og ikke mindst den uvurderlige frihed.

 

Pris på friheden

Og a-pro-pos uvurderlig. MINI har faktisk en pris på friheden: 330.000 kroner for basisbilen og dertil kommer så mulighed for at spendere mere på diverse tilkøb. Den prøvekørte bil var ekstraudstyret med bl.a. læderbetrukne sportssæder til 38.000 kroner, ”Caribbean Aqua” metallak til små 10.000 kroner og 17” ”Propeller Spoke” letmetal fælge til lige under 12.000 kroner.

 

Fuld LED forlygter til godt 15.000 kroner er værdifuldt – og i øvrigt er det også en herlig befriende fornemmelse at færdes uden top, når solen er væk, fordi man slipper for dens brændende og ikke altid lige sundhedsfremmende stråler. P-sensorer for og bag (bag er standard) ser det, man ikke kan fra førersædet, fordi kalechen er temmelig uigennemsigtig bagud, både når den er i brug eller foldet ned – det koster godt 8000 kroner.

Andre MINI prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og oplev en køretur i den fine MINI Cooper Cabrio. Videoen kan også ses i Fuld HD.



Model:

MINI Cooper Cabriolet

Listepris:

Kr. 330.000 ekskl. udstyr

Motor og transmission:

3 cyl. 1,5 ltr. Benzin turbomotor, 136 hk. 220 Nm/ 1250 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,8 sek./ 208 km/t/ 20,4 km/l / 114 g/km

Længde:

3,85 m

Bagagerum:

215 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. 17” letmetal fælge. Opvarmede sprinklerdyser. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Isofix. P-sensorer bag. Vindskærm.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt