KIA cee’d er KIAs populære kompakte mellemklassebil.
I SW udgaven får man mere plads og med 136
dieselheste i maskinrummet rigelig med kræfter til
at gøre langturen til en fornøjelse. Vi har prøvet
den ikke mindst ved topfart på de tyske autobahns og
resultatet underbygger oplevelsen på tværs af
landet: En glimrende bil til langturen – og til en
pris, der er til at betale.
Den prøvekørte version var foruden GT-Line udstyret
også udrustet med KIA’s effektive 7-trins
dobbeltkoblings automatgear (DCT). Derved krøb
prisen
op på 308.108 kroner, men det er stadig en attraktiv
pris – og vil man slippe billigere kan SW udgaven
fås helt ned til godt 200.000 kroner.
Længere på literen med manuelt gear
Dobbeltkoblingsgearet er udmærket, men ikke
nødvendigvis den bedste løsning, hvis man vil opnå
den bedst mulige brændstoføkonomi. På køreturen ad
det danske motorvejsnet landede vi på omkring 16
km/l iflg. bilens egen kørecomputer – vi gætter på,
at med manuelt gear ville vi være kommet op på
omkring 18 km/l, hvilket er godkendt i en bil med
136 hestekræfter.
Motoren er en lydsvag, vibrationssvag diesel. Den er
smidig og trækvillig, hvad et drejningsmoment på 300
Nm over et bredt omdrejningsområde vidner om. Den
har en god respons ved alle hastigheder og er med
til, at sikre hurtige præcise overhalinger og pæne
accelerations tal ved bykørsel.
Fremragende ved høj fart
Oplevelsen ved hastigheder tæt ved topfarten på 197
km/t var i sig selv bedre end vi forventede. Ved
lavere hastigheder er cee’d nemlig ret komfortabel,
selv iklædt GT-Line udstyret, som inkluderer 17”
alufælge med tilhørende lavprofildæk, og det
modarbejder normalt stabiliteten ved høj fart.
Vi havde dog fået et advis om, at det vil går rigtig
godt for fuld udblæsning, for der stod en stiv vind
over Danmark på turen mod det sydlige naboland. Og
vinden havde sandt at sige ikke megen indflydelse på
cee’d SW’s retningsstabilitet, trods den tilgivende
affjedring.
Eminente all-round køreegenskaber
Ved topfart styrede bilen meget præcist,
stabiliteten var helt i orden, følingen med
underlaget helt fin og selvom blæsten da var løjet
noget af, følte man sig på intet tidspunkt utryg (se
videoen her på siden). Det regnede også en del på
turen, og netop under sådanne kørselsforhold er en
tilgivende affjedring at foretrække. Som sådan er
konklusionen, at cee’d SW er ideel til alle
kørselsforhold trods GT-antrækket. Det er rigtig
positivt.
En del af forklaringen findes formentlig i, at KIA i
modsætning til flere af konkurrenterne anvender et
såkaldt multilink baghjulsophæng, som er en dyrere
løsning. Multilink er det nærmeste, man kan komme et
racerbils ophæng uden at anvende de pladskrævende og
til en stationcar ikke særlig hensigtsmæssige
dobbelte wishbones. Multilink har desuden den
fordel, at det har mange justeringsmuligheder og
derfor kan tilpasses bilens køreegenskaber i øvrigt.
Resultatet er køreegenskaber på et helt andet niveau
end listeprisen lægger op til.
Plads efter bogen
Med sine 4,51 meters længde er pladsforholdene i
kabinen helt efter bogen. 528 liter bagageplads er
glimrende, der er yderligere fralægningsrum under
bagagerumsbunden og lægger man bagsæderyglænene ned,
øges bagagekapaciteten til 1642 liter.
GT-Line udstyret inkluderer 2-zone klimaanlæg,
el-ruder både for og bag, fjernbetjent centrallås,
sædevarme og varme i rattet, fartpilot med
begrænser, p-sensorer bag, det såkaldte Flexsteer,
som betyder at rattets servo-virkning kan blive
strammere eller løsere, kurvelys, regnsensor og
GT-styling, som dog alene har kosmetisk relevans.
Garanti og afgifter
7 års garanti er standard på alle KIA modeller og
skal altid tages med i overvejelserne, når man
vurderer en bil og dens økonomi. Det skal
ejer-afgiften også og den er fastsat til 2.900
kroner for præcis den prøvekørte model. Klarer man
sig uden automatgearet falder brændstofforbruget og
ejer-afgiften bliver 800 kroner mindre. Til
sammenligning kan man også købe en 135-hestes
benzinversion – da er benzinforbruget 16,9 km/l (med
DCT gear) og ejerafgiften 1780 kroner pr. år.
|