Færdselsloven samarbejder sjældent med potente
landevejsracere af GT-typen. Efter 5 sekunder er
spasen slut, når man rammer de 80 km/t, og derfor er
en bil som KIA cee’d GT med over 200 hestekræfter
for mange skudt en smule – eller måske en hel del –
over målet. Det har KIA også en løsning på. De har
nemlig ikke mindst sat turbo på designet.
Bilen er en KIA cee’d. Den har fået tilnavnet
GT-Line. Og her siger ”Line” det hele. Der er groft
sagt tale om en bil, der er ligeså flot, ligeså fræk
og næsten ligeså appellerende som en ægte cee’d GT.
Men skindet bedrager, hvis udseendet indikerer
motorkræfter. Dem er der nemlig ikke helt så mange
af som i en cee’d GT. 120 hestekræfter er det hele.
Men i den virkelige verden rækker de vel egentlig
ganske godt, eller?
Den ser rigtig godt ud
Naturligvis kan man ikke komme så hurtigt ud af
svingene som i en GT (læs
vores prøvekørsel af KIA cee’d GT hér >>>), men
man har næsten den samme oplevelse af at se på
bilen, når man stiger ind og ud. Og under kørslen
oplever man en bedre affjedringskomfort, et lavere
støjniveau (men det er nok med vilje gjort højere i
GT) og ikke mindst: En markant bedre benzinøkonomi.
I tørre EU-specificerede tal kører en cee’d GT 13,5
km/l. cee’d GT-Line kører ikke mindre end 20,4 km/l
(i praksis omkring de 15-16 km/l, hvis man ikke
kører specielt påpasseligt). Det er ikke bare penge
at spare på benzinregningen og den grønne ejerafgift,
det er også en mere miljørigtig tilgang til
bilkørsel. Man kan sige det på den måde: En bil
behøver ikke være kedelig at se på, blot fordi den
er skånsom mod miljøet.
GT-look
Og den er bestemt ikke kedelig at se på. Den har de
fleste af GT’ens kendetegn, ikke mindst de fancy
icecube forlygter, der ligner isterninger i en rød
drink. Den har diverse spoilere og raceragtige
kofangere, særlige GT-Line pedaler, sæder osv.
Dobbelte udstødningsrør underbygger udseendet,
pianolak-grill osv.
Den har naturligvis ikke de store røde
bremsekalibre, som – så længde de er renvaskede – er
iøjefaldende ved en GT, og heldigvis er alufælgene
holdt på moderate 17” (kontra 18” på en GT – men
stadig 2” større end en standard cee’d) for derved
opnår man på én gang den førnævnte rimelig
komfortable affjedring og alligevel en præcis
styring.
Og så er der en betydelig større sum penge tilbage
på bankkontoen.
Cirka 70.000 kroner sparet
En cee’d GT (altså ikke pro_cee’d GT, som kun har
tre døre) koster mellem 300.000 og 350.000
afgiftsreducerede kroner. Udstyrsmæssigt er bilerne
ikke helt sammenlignelige, men GT-Line havner et
sted mellem de to GT-udstyrsversioner. Og GT-Line
koster kun 260.000 kroner.
Sat i forhold til f.eks. den almindelige cee’d med
den samme 3-cylindrede 1-liters turbobenzinmotor som
i GT-Line, blot neddroslet til 100 hk (læs
vores prøvekørsel af cee’d 1,0T hér >>>), er
merprisen for GT-Line beskedne 32.000 kroner. For de
penge får man både flere hestekræfter – trods alt –
og mere udstyr.
GT-Line udstyret
GT-Line udstyret omfatter bl.a. de nævnte 17”
alufælge, fartpilot med begrænser, el-sideruder både
for og bag, p-sensorer bag plus alt den fancy
kosmetik, som bilen er pakket ind i. Derudover er
den som cee’d alene også udrustet med tågeforlygter
med kurvelys, fjernbetjent centrallås, 2-zone
klimaanlæg, ratvarme, flex-steer, sædevarme og også
af en vis betydning: 7 års garanti (max. 150.000
kilometer, men ubegrænset kilometertal over de
første 3 år).
Og den har naturligvis hele viften af funktionelle
familiebils egenskaber inklusiv et fleksibelt,
rummeligt bagagerum, udmærket bagsædeplads – bilens
længde taget i betragtning.
Motoren i sig selv er smidig, letkørt,
vibrationssvag og støjer ikke meget. Der er ikke
meget 3-cylindret motor over den, måske lige bortset
fra når speederen trædes i bund, så brummer den
anderledes end en 4-cylindret GT-motor. Det kan
næppe være anderledes og er i god harmoni med
oplevelsen af bilen.
|