| 
							Færdselsloven samarbejder sjældent med potente 
							landevejsracere af GT-typen. Efter 5 sekunder er 
							spasen slut, når man rammer de 80 km/t, og derfor er 
							en bil som KIA cee’d GT med over 200 hestekræfter 
							for mange skudt en smule – eller måske en hel del – 
							over målet. Det har KIA også en løsning på. De har 
							nemlig ikke mindst sat turbo på designet. 
							  
							Bilen er en KIA cee’d. Den har fået tilnavnet 
							GT-Line. Og her siger ”Line” det hele. Der er groft 
							sagt tale om en bil, der er ligeså flot, ligeså fræk 
							og næsten ligeså appellerende som en ægte cee’d GT. 
							Men skindet bedrager, hvis udseendet indikerer 
							motorkræfter. Dem er der nemlig ikke helt så mange 
							af som i en cee’d GT. 120 hestekræfter er det hele. 
							Men i den virkelige verden rækker de vel egentlig 
							ganske godt, eller? 
							  
							Den ser rigtig godt ud 
							Naturligvis kan man ikke komme så hurtigt ud af 
							svingene som i en GT (læs 
							vores prøvekørsel af KIA cee’d GT hér >>>), men 
							man har næsten den samme oplevelse af at se på 
							bilen, når man stiger ind og ud. Og under kørslen 
							oplever man en bedre affjedringskomfort, et lavere 
							støjniveau (men det er nok med vilje gjort højere i 
							GT) og ikke mindst: En markant bedre benzinøkonomi. 
							  
							I tørre EU-specificerede tal kører en cee’d GT 13,5 
							km/l. cee’d GT-Line kører ikke mindre end 20,4 km/l 
							(i praksis omkring de 15-16 km/l, hvis man ikke 
							kører specielt påpasseligt). Det er ikke bare penge 
							at spare på benzinregningen og den grønne ejerafgift, 
							det er også en mere miljørigtig tilgang til 
							bilkørsel. Man kan sige det på den måde: En bil 
							behøver ikke være kedelig at se på, blot fordi den 
							er skånsom mod miljøet. 
							  
							GT-look 
							Og den er bestemt ikke kedelig at se på. Den har de 
							fleste af GT’ens kendetegn, ikke mindst de fancy 
							icecube forlygter, der ligner isterninger i en rød 
							drink. Den har diverse spoilere og raceragtige 
							kofangere, særlige GT-Line pedaler, sæder osv. 
							Dobbelte udstødningsrør underbygger udseendet, 
							pianolak-grill osv. 
 
							
							 
							  
							
							 
 
							Den har naturligvis ikke de store røde 
							bremsekalibre, som – så længde de er renvaskede – er 
							iøjefaldende ved en GT, og heldigvis er alufælgene 
							holdt på moderate 17” (kontra 18” på en GT – men 
							stadig 2” større end en standard cee’d) for derved 
							opnår man på én gang den førnævnte rimelig 
							komfortable affjedring og alligevel en præcis 
							styring. 
 
							
							 
 
							Og så er der en betydelig større sum penge tilbage 
							på bankkontoen. 
							  
							Cirka 70.000 kroner sparet 
							En cee’d GT (altså ikke pro_cee’d GT, som kun har 
							tre døre) koster mellem 300.000 og 350.000 
							afgiftsreducerede kroner. Udstyrsmæssigt er bilerne 
							ikke helt sammenlignelige, men GT-Line havner et 
							sted mellem de to GT-udstyrsversioner. Og GT-Line 
							koster kun 260.000 kroner. 
							  
							Sat i forhold til f.eks. den almindelige cee’d med 
							den samme 3-cylindrede 1-liters turbobenzinmotor som 
							i GT-Line, blot neddroslet til 100 hk (læs 
							vores prøvekørsel af cee’d 1,0T hér >>>), er 
							merprisen for GT-Line beskedne 32.000 kroner. For de 
							penge får man både flere hestekræfter – trods alt – 
							og mere udstyr. 
							  
							GT-Line udstyret 
							GT-Line udstyret omfatter bl.a. de nævnte 17” 
							alufælge, fartpilot med begrænser, el-sideruder både 
							for og bag, p-sensorer bag plus alt den fancy 
							kosmetik, som bilen er pakket ind i. Derudover er 
							den som cee’d alene også udrustet med tågeforlygter 
							med kurvelys, fjernbetjent centrallås, 2-zone 
							klimaanlæg, ratvarme, flex-steer, sædevarme og også 
							af en vis betydning: 7 års garanti (max. 150.000 
							kilometer, men ubegrænset kilometertal over de 
							første 3 år). 
							  
							Og den har naturligvis hele viften af funktionelle 
							familiebils egenskaber inklusiv et fleksibelt, 
							rummeligt bagagerum, udmærket bagsædeplads – bilens 
							længde taget i betragtning. 
							  
							Motoren i sig selv er smidig, letkørt, 
							vibrationssvag og støjer ikke meget. Der er ikke 
							meget 3-cylindret motor over den, måske lige bortset 
							fra når speederen trædes i bund, så brummer den 
							anderledes end en 4-cylindret GT-motor. Det kan 
							næppe være anderledes og er i god harmoni med 
							oplevelsen af bilen. 
 
							
							 
							   |