KIA har bragt rigtig mange modeller på markedet i de
senere år, og den koreanske bilfabrik har ikke været
bleg for også at supplere modelpaletten med en række
specialmodeller, flere hestekræfter, mere sportslig,
mere økonomisk. Dem har vi præsenteret her på
Motorsiden.dk, så tiden var inde til at prøve en
helt almindelig KIA cee’d.
Nu vil man jo nok hos KIA hævde, at en cee’d ikke er
helt almindelig. Men et faktum er det, at cee’d i
skøn forening med den unikke 7 års garantiordning
har været en succes. Så der kører faktisk temmelig
mange cee’d’er rundt på de danske landeveje,
cee’d’er i alverdens afskygninger.
Clim følger med
I det lys er KIA cee’d 1,0 Turbo GDI 100 hk Style
Plus Clim helt almindelig, faktisk noget af det mest
almindelige man kan få i cee’d familien. Og det skal
nok hurtigt vise sig, at den også bliver almindelig
i det danske trafikbillede. Den, og den 120-hestes
variant af den nye benzin turbomotor, som vi snart
vender tilbage til (dog ikke, ifølge planen i den
helt almindelige version), er nemlig så attraktiv,
så vi er sikre på, at rigtig mange danskere vil
vælge den.
Det kilometerlange navn er i princippet almindeligt
indtil slut-betegnelsen fra den danske prisliste: ”Clim”.
Det har vi godt nok aldrig hørt før, men det betyder
noget så indlysende som ”klimaanlæg”. Det er oven i
købet et 2-zone klimaanlæg og a-pro-pos priser, når
listeprisen er 227.838 kroner, er køberen vel ret
beset ganske godt stillet.
Modificeret garanti
Foruden klimaanlægget følger der også ratvarme,
tågeforlygter med kurvelys og meget andet godt
komfort- og sikkerhedsudstyr med i prisen, udstyr,
der ikke er helt almindeligt i den prisklasse, og
man skal hele tiden have i baghovedet, at KIA
tilbyder den enestående garantiordning. Den er i
øvrigt blevet blødt lidt op, på det seneste, for der
er jo en kilometerbegrænsning på de 7 år – maksimalt
150.000 kilometer må man køre i perioden. Men i de
første tre år af garantiperioden er der ingen
kilometerbegrænsning, så kan man køre over de
150.000 kilometer på mindre end tre år, dækker
garantien altså fortsat.
Garantien bortfalder da naturligt nok, når de tre år
er gået. Den er formentlig skabt for at kunne hamle
op med mange af konkurrenternes 3-årige
garantiperiode, der altid er uden
kilometerbegrænsning.
Prisattraktiv merpris
Den billigste KIA cee’d koster 190.000 kroner. Det
er absolut et udmærket køb, men man må da give køb
på udstyr og motor. Merprisen på de 37.000 kroner er
godt givet ud, dels fordi man får meget mere udstyr
(22.000 kroner bruges på at opgradere bilen fra
”Style” til ”Style Plus Clim”) for pengene, dels
fordi man får en meget bedre benzinøkonomi ud af
det.
Med den nye 1-liters 100 hestes 3-cylindrede
benzinturbomotor kan man ”officielt” køre 21,3 km/l
- til trods for at KIA cee’d med sine 4,31 meter
hører til i den kompakte mellemklasse. Med den 1,4
liters benzinmotor, der ligger i den billigste
variant, og som også yder 100 hestekræfter, er
tallet 17,9 km/l. Det gør en vis forskel.
Foruden besparelserne i benzinforbruget, sparer man
også på den grønne ejerafgift. Den er 1780 kroner
årligt i den billige version men kun 620 kroner
årligt i den nye og mere moderne, men altså også
lidt dyrere udgave. Selvom besparelsen på
driftsbudgettet ikke tjener det hele hjem, er det
dog et klækkeligt bidrag til derved at komme lidt
billigt til merudstyret.
Den nye 1-liters motor
Og så er der motoren i sig selv. KIA (og Hyundai –
de to deler motorprogram langt hen ad vejen) har
ikke været banebrydende med udviklingen af små pænt
ydende og brændstoføkonomiske maskiner. Men de har
lært af konkurrenterne og derfor er oplevelsen af
den nye lille 1-liters motor helt på toppen.
Men har styr på de vibrationer, som en 3-cylindret
motor naturligt foranlediger, og i samme moment også
bortelimineret den lidt pludrende lyd, som de første
3-cylindrede maskiner på markedet bragt med sig.
KIA-motoren er lydsvag, vibrationssvag og en flad
momentkurve, der topper med 171 Nm ved 4000 omdr./min
er med til at give en smidig og inspirerende
motoroplevelse. Det underbygges af den såkaldte
flex-steer, hvor man kan regulere servo-virkningen i
rattet, så den er strammere eller mindre stram.
Det skal så tilføjes, at vi glæder os til også at
opleve den mere potente 120-hestes udgave. Den
bruger lidt mere benzin, men fordi cee’d’en også
kører godt, lægger køreegenskaberne op til bedre
fartpræstationer. 0-100 km/t klares på 12,8
sekunder, og den kan køre 185 km/t på toppen, så det
er absolut hæderligt – men hvis man nu har lyst til
mere, så er merprisen for de 20 ekstra kun 10.000
kroner.
|