Det er ikke hver dag, der kommer et nyt bilmærke til
Danmark. Og helt nyt er det da heller ikke, men det
er så mange år siden, at Isuzu sidst blev importeret
til Danmark, at undertegnede har glemt hvor mange.
Erindringen om selve bilen er til gengæld ret klar:
Den var ikke rigtig værd at råbe hurra for. Men
tingene har ændret sig, heldigvis, for nu er den her
igen, den store, stærke pickup fra Japans ældste
varebilsproducent.
Det er Nelleman koncernen, der bl.a. står for
importen af KIA og så eksotiske køretøjer som Aston
Martin og Fisker, som har kastet sig ud i projektet,
og mon ikke de skal lykkes: Der er i hvert fald en
verden til forskel på dengang og nu, sat i forhold
til konkurrencen ikke mindst. Og oven i, at Isuzu
D-Max, som den velvoksne pickup er døbt, er
superstærk, er den også ifølge importøren den reelt
billigste bil, der må hægte 3,5 tons på trækkrogen.
Det er da også noget – faktisk temmelig meget.
Flere varianter
Den allerbilligste D-Max koster 200.000 kroner på
nær en ti’er. Det er en pris uden moms, og lægges
den til, stiger prisen til lige knap 240.000 kroner.
Vi har prøvekørt den særlige Crew Cap version med
mindre lad og udbygget personkabine – og Premium
udstyr, ikke mindst. Den koster 250.000 kroner (kr.
298.050 inkl. moms) og har 6-trins manuelt gear. Vi
har
også lige kort snuset til udgaven med Exclusive
udstyr og 5-trins automatgear. Den er blot 25.000
kroner dyrere (inkl. moms er listeprisen 327.595) og
kan varmt anbefales, for automatgearet er meget
præcist, hurtigt og velfungerende.
En kraftig sag
En Isuzu D-Max er en kraftig sag. Det handler ikke
så meget om de 163 hestekræfter, som 2,5 liters
twinturbo-dieselmotoren i maskinrummet kan præstere,
men nok så meget om de medfølgende 400 Nm i
drejningsmoment, som man har til rådighed i
intervallet fra 1400-2000 motoromdrejninger/minut.
Isuzu er en af verdens største producenter af
dieselmotorer og det mærker man, for der er virkelig
tale om rå, men også meget fleksibel kraft, når man
sætter den over 2 tons tunge ”arbejdsmaskine” i
bevægelse.
Styrken genfindes i hele konstruktionen. Den er
langt henad vejen konventionel og baghjulsophængene,
eksempelvis, der både skal kunne håndtere den store
anhængervægt og de 985 kg, bilen selv må bære, er
baseret på bladfjedre. Det er ikke særlig fancy, men
det er heller ikke det, de skal være. De skal være i
stand til også at leve op til rullelejer, hvor
kuglerne i traditionelle kuglelejer er erstattet af
cylindriske ruller, der kan belastes hårdere.
Anerkendende nik
Til gengæld har en Isuzu D-Max et ret fancy
udseende, hvis man altså fascineres af biler, der
udstråler mange kræfter og har masser af pondus. Vi
fik ligeså mange anerkendende nik og bemærkninger,
som havde det været en Porsche eller Ferrari, var
kørte rundt i. Publikummet var endda heller ikke
meget forskelligt, men det skal tilføjes, at
D-Max’en også havde store forkromede kofangere,
fortil et regulært ”kængurugitter”, trinbræt, en
stor praktisk hardtop skruet fast på kanterne af
ladet og en flot glinsende metallak.
Og så kan den alt det, den ser ud til, ja måske
endda mere end det. Bilen er udstyret med
reduktionsgear,
hvorved
de 400 Nm og mange hestekræfter får endnu bedre tag
i underlaget. Vil man køre 13,7 km/l, gør man det
naturligvis i 2H indstillingen, hvor man helt
traditionelt har træk på baghjulene. Og så kan man
også vælge en 4H indstilling med træk på alle fire
hjul.
God affjedring
Standard er beskedne 17” letmetalfælge, men tak for
det: De er påmonteret 255 mm brede 65 procent profil
dæk. Dækkenes eftergivenhed tilpasser sig underlaget
og griber godt fat, når det er løst. På plan asfalt
kompenserer de for den stive prærievognsaffjedring
og bilen bliver langt mere komfortabel at køre i.
Den har kræfter nok til at kunne køre sidelæns
gennem de langsommere kurver. Men det er ingen god
idé at gøre det, for nogen racerbil er den ikke. Men
det er der heller ingen, der har påstået at den
skulle være.
En Isuzu D-Max måler 5,30 meter i længden. Dvs. den
er stor. Rigtig stor. Den har desuden en frihøjde på
23,5 cm. I kombination med en påløbsvinkel på 30
grader og en udgangsvinkel på 22,7 grader er den
stærkt konkurrencedygtig til at løfte udfordrende
danske arbejdsopgaver både på og udenfor den plane
asfalt.
I øvrigt…
Det korte lad i kombination med den udvidede
personkabine, der i den prøvekørte van-udgave
reglementsmæssigt ikke har bagsæder, måler 1,55
meter i længden. Med kort kabine er lad-længde 1,795
meter.
Og så er der udstyret: Premium-udstyret hænger
sammen med manuelt gear og inkluderer bl.a.
aircondition, el-sideruder, sædevarme, bluetooth,
USB og AUX forbindelser, læderrat, tågeforlygter og
ikke færre end 6 kopholdere…
Med automatgear får man klimaanlæg i stedet for
aircondition, lædersæder – førersædet desuden
el-indstilleligt, ratbetjent telefon og radio,
trinbræt og så kan bagsmækken også aflåses. Det er
praktisk, hvis man vælger hardtop til denne version.
|