Beskedne 90 hestekræfter under motorhjelmen, ikke
præcis en ”her kommer jeg” udstråling, og alligevel
er Hyundai ix20 ikke så dum endda. Især ikke når man
lader den udfolde sig, hvor dens egenskaber sættes
på prøve.
Det er over 5 års siden vi sidste gang for alvor
satte ix20 under lup. Dengang blev den mest set som
Hyundais indslag blandt de kompakte semi-SUV’er.
Siden har den været ude af det danske modelprogram i
et par år, men Hyundai i Danmark valgte for et halvt
år siden at relancere den, simpelthen fordi kunderne
efterspurgte den type bil – som kunderne i
særdeleshed har gjort i de seneste par år. Måske var
Hyundai forud for sin tid for 5-6 år siden.
Fornyelser
Som sådan, ikke mindst fordi det er samme motor, som
vi den gang prøvekørte den med (læs
vores prøvekørsel af Hyundai ix20 fra 2011 hér >>>),
kan der ikke tilføjes så meget om det funktionelle –
se billederne, de fortæller meget. Visuelt er den
blevet lidt strammet op, men ikke voldsomt.
Alligevel fremstår den i dag lidt pænere – synes vi.
Men der er også andre forskelle. Hjulophængene er
nemlig anderledes konfigureret, og det har samlet
set gjort den til en bedre bil. Og da vi, inspireret
af Hyundais deltagelse i Rally-verdensmesterskabet,
tog turen ud ad ujævne grusveje om i med et mere
moderat tempo end under et VM-rally, oplevede vi en
side af køreegenskaberne, som udbyggede det samlede
billede af en temmelig komplet bil.
Avanceret hjulophæng
Den har nemlig en frihøjde på 15,6 cm. Den lidt
større frihøjde er naturligvis en fordel, når man
kører på et ujævnt underlag, men det har også givet
mulighed for større hjulvandring. Med forbedret
støddæmper teknologi opleves køreegenskaberne bedre
på almindelig plan asfalt, men på det ujævne
underlag er de rigtig gode. Og det behøver man ikke
300 rally-heste for at konstatere (se bare videoen
her på siden).
En del af grunden til, at køreegenskaberne kunne
optimeres, finder man i multilinkbagakslen. Det er
en temmelig avanceret ophængs teknik, som først og
fremmest har til formål at sikre, at baghjulene
styrer mindst muligt med under kørsel på plan
asfalt, men bestemt også på ujævn vej, hvor hjulene
bevæger sig endnu mere, godt hjulpet af den længere
fjedervandring. De mange led giver større
justeringsmuligheder og derved kan man løbende
tilpasse hjulophænget f.eks. den nyeste
dæk-teknologi, støddæmper og fjeder teknologi.
Markant billigere
Prismæssigt er ix20 tilpasset markedet, lidt hjulpet
også af de ændrede afgiftsregler. Den billigste
variant koster i dag 160.000 kroner og da får man
samme 90-hestes 1,4 liters benzinmotor som i den
prøvekørte bil. Med Trend udstyret, som koster
20.000 kroner oveni, får man i tilgift to vigtige
udstyrselementer: klimaanlæg og fartpilot (med
–begrænser). De to ting tilsammen giver en meget
mere harmonisk kørsel, fordi indeklimaet kan styres
automatisk, ligesom farten bliver det.
Også baksensorer og bluetooth følger med i
merprisen, og begge dele bidrager ligeledes til
letheden ved at betjene bilen, ligesom sædevarme og
varme i rattet gør det. Det er iøvrigt interessant,
at listeprisen i ix20 med i princippet samme udstyr
er faldet 30.000 kroner siden 2011.
Flot basisudstyr
I forvejen er ix20 udmærket bestykket med el-ruder
foran, multijusterbart multifunktionsrat og
tågeforlygter. Blandt andre udstyrselementer, som
også findes i basis versionen ”Life” kan nævnes
el-justerbare sidespejle med varme, fjernbetjent
centrallås og en dobbelt niveau opdelt
bagagerumsbund.
Selvom der er kommet flere nye konkurrenter på banen
siden ix20 første gang så dagens lys, er den stadig
temmelig konkurrencedygtig også på det funktionelle:
440 liter bagageplads, der kan udvides til halvanden
kubikmeter er godt i en bil, der måler 4,12 meter i
længden. Bagsædet kan skydes 13 cm frem og tilbage –
det giver fine variationsmuligheder og bemærk, at
ix20 må køre med 1300 kg på trækkrogen.
Men når alt det er sagt, er det vel ret beset kun et
spørgsmål om tid før designet får en kraftig
overhaling, så ix20 komme til at ligne de nye i20
modeller, og også, at man lægger den nye lille
3-cylindrede benzinmotor i maskinrummet. Det vil
gøre den endnu mere attraktiv, men givetvis påvirke
prisen.
Sidst, men ikke mindst: 5 års garanti gives på
enhver Hyundai model, helt uden
kilometerbegrænsning.
Store sidespejle letter orienteringen. |