Hyundai er gået i gang med en forvandlingsproces.
Over en årrække skal Hyundai modellerne være de mere
sportslige biler i koncernens modelprogram, der som
bekendt også tæller KIA. Forvandlingen ser man lidt
til på den nye Hyundai i20, hvor designet er blevet
skarpere og der også er flere muntre hestekræfter at
hente i maskinrummet.
Det gør ikke Hyundai i20 til en rallybil – den er
fortsat en god kompakt familiebil - men da den
grundliggende har gode køreegenskaber, bliver
harmonien bedre, når man får lidt mere trækkraft, og
100 hestekræfter er foreløbig det maksimale, man kan
få en i20 med. Men det er heller ikke nogen dårlig
begyndelse.
Plus-udstyret
Basismodellen hedder Hyundai i20 Life. Den hér
prøvekørte version hedder Life+ og i kombination med
den nye kraftigere motor får man populært sagt mere
liv for pengene. Motoren i sig selv er en 1-liters
3-cylindret turbomotor. Foruden den gode effekt
leverer maskineriet også et flot drejningsmoment,
der topper på 172 Nm ved 1500 omdrejninger/minut og
det fastholdes helt op til 4000 omdr./min.
De to tal tilsammen gør det muligt at nå de 100 km/t
på 10,7 sekunder, men det vigtigste er, at det er
ret underholdende i fart intervallet derunder, når
man kører friskt gennem snævre kurver, fordi
smidigheden er helt i top.
Dertil kommer, at motorstøjen er ganske beskeden.
Ved konstant fart hører man den ikke og det er
absolut et plus. Dynamisk og frisk kørsel behøver
ikke støje.
Billige heste
Prismæssigt skal der ikke meget til for at få det
mere liv i køretøjet. Prisen for en Life-version med
en knap så spændende 75-hestes 1,25 liters motor er
128.000 kroner, som oven i købet heller ikke kører
så langt på literen som i20 1,0T (det officielle tal
siger 23,3 km/l – i praksis skal man regne med
omkring 20). Den billigste version med 100
hestekræfter koster 143.000 og vil man have plusset
på Life, lægges der yderligere 10.000 kroner oven i.
Som sådan koster de 25 ekstra hestekræfter kun
15.000 kroner – de penge er ret godt givet ud og
giver bl.a. mulighed for 90 kg mere på en eventuel
trækkrog, så man rammer de 1000 kg.
Liv i kabinen
Men endnu bedre er det, at lægge 10.000 kroner oveni
til Life+ udstyret. Derved får man nemlig
aircondition, oven i købet med køl i handskerummet,
og det skal nok give lidt mere liv i kabinen.
Desuden er tågeforlygter foran også med i den pris,
og det er bestemt en vigtig sikkerhedsfaktor ved
ringe sigtbarhed.
Som sådan kryber den prøvekørte bil op på en samlet
pris på 153.000 kroner – men så er man også godt
kørende, især for pengene. Vil man have mere, findes
Hyundai i20 også i en Trend og en Premium udgave.
Vælger man sidstnævnte, er bilen også udrustet med
16” alufælge og det rammer benzinøkonomien en smule,
så det officielle tal er 22,2 km/l.
Vi har tidligere kort beskrevet nyhederne hos
Hyundai i20 (læs
om den første korte test af bl.a. Hyundai i20 2016
hér >>>). Her skal tilføjes, at bilen især
vinder gennem dens enkle tilgængelighed og
forbavsende gode kørefærdigheder.
Udmærket udstyr
Udstyret omfatter bl.a. 6 airbags, elektriske
sidespejle, elruder fortil, fjernbetjent centrallås,
follow-me-home lys (forsinket slukning af lyset, når
det er tændt og man aflåser bilen udefra) og
hillstart assistent (som holder bremsen for en et
par sekunder, når man skal sætte i gang på vej op ad
en bakke).
Med en længde på 5,05 meter er en bagagekapacitet på
326 liter, der kan udvides til 1042 liter, når
bagsæderyglænene lægges ned, absolut godkendt. Det
hele er pænt pakket ind og man skal ikke studere i
dagevis for at finde ud af, hvordan den virker.
Og så er Hyundai i20 som enhver anden Hyundai dækket
af 5-års garantien i fulde 5 år, uanset hvor mange
kilometer, man kunne finde på at køre. Også det er
penge værd.
|