Amerikanerne er kendt for, ofte at foretrække de
såkaldte pickup-trucks fremfor mange mobile
alternativer. I hvert fald hvis de holder til ude på
landet og har brug for, dagligt at køre fra den ene
ende af deres farm til den anden. Helst skal der jo
også arbejdes lidt undervejs – og sandt at sige:
Dertil rækker en luksuøs amerikaner-flyder ikke
rigtigt.
Til det brug har Ford bl.a. bygget Ford Ranger.
Alene navnet… og tilføjer man ordet Wildtrak, som
skaber associationer til færden i det vildeste
vildnis, så rammer man præcis ind i hjertet på
topudgaven af Ford Ranger. Den parer det vildeste
vilde med moderne luksus – med SYNC2 kan man oven i
købet til en vis grad tale med sin bil undervejs.
Den ser ud som en ægte arbejdshest med SUV-agtige
egenskaber. Og så er den både stor og har mange
kræfter.
Fuldt læs
Men hvad kan den, når den sættes på prøve.
Indrømmet: Det er et farligt besvær, at læsse 900 kg
grus på ladet af en pickup, så det er ikke noget der
sker, hver gang vi prøver sådan en. Men vi gjorde
det, med lidt hjælp fra en dertil indrettet maskine.
Heldigvis, for alene det, med skovlens brug (for
gravkoen skal helst være lidt på afstand for ikke at
knuse den pæne bil) at få gruset væk igen var et
stykke arbejde.
Det var ikke desto mindre sliddet værd, hvis man
gerne ville have svaret på spørgsmålet ovenfor.
Først lidt mere om bilen. Ford Ranger er en stor
pickup. Lidt større end de fleste af konkurrenterne,
for den måler 5,36 meter i længden. I Double Cab
versionen har den et lad på 1,55 X 1,56 meter med
1,14 meter mellem hjulkasserne og læssehøjden er 84
cm. Den vejer godt 2200 kg i køreklar stand og
næsten en ton mere, efter vi havde gjort den klar
til test ude i det virkelige liv.
Den har en frihøjde i u-læsset tilstand på 22,9 cm,
og de mange ekstra kg kunne spores, men egentlig var
det ikke slemt - se billederne her på siden.
Masser af kræfter
For at komme fremad har en Ranger Wildtrak en helt
ny 3,2 liters turbodieselmaskine ude fortil, et
5-cylindret kraftværk, der leverer 200 hestekræfter,
når den er på sit højeste og lader 470 Nm i
omdrejningsområdet fra 1500-2750/min sikre, at den
også kommer op i fart. Gearskiftet skal man ikke
bekymre sig om, det klarer en 6-trins
automatgearkasse (merprisen for automatgear er kun
13.000 kroner inkl. moms) og derpå er det op til
resten af drivlinen at gøre arbejdet.
En Ranger har reduktionsgear, den har
differentialespær på bagakslen (ekstraudstyr til
beskedne 3.575 kroner – hver en krone værd), som er
hængt op på bladfjedre, og så var testbilen udrustet
med 18” alufælge og asfaltdæk. Hvordan i alverden
skulle det nu hænge sammen…
Ud i gruset
Virkeligheden er, at det hang forbavsende godt
sammen. Se videoen her på siden og få et indtryk af
det. I videoen havde vi kastet det meste af den
lånte ton grus af igen, men havde forinden
konstateret, at det fungerede fremragende ved lav
fart i den grusgrav, hvori vi fik lov til at prøve
Wildtrak’en. Ude på asfalten skal man ikke
overskride fartgrænsen – nu af to årsager. For
selvfølgelig kunne den store vægt mærkes. Det ville
også have været mærkelig andet. Men køre, det kunne
den!
Asfaltdækkene klarede det løse underlag, selvom det
var sjappet og fedtet, formentlig fordi kræfterne
blev overført med usvigelig præcision: Den
elektroniske styring håndterede kraftfordelingen
fremragende, Hill Descent Control klarede hele
fremdriften, når det gik ned ad bakke. Jo, ærlig
talt, en Ranger Wildtrak er ikke kun et fancy
livsstilskøretøj, den kan også slide i det.
Off-road og passagerkomfort
Hvis man vil, kan man hænge 3500 kg bag på Rangeren.
Hvis man har kørekort til det, må man også køre med
den, så den kan nogle ting, den bil. Kører man
rigtig off-road, er det vigtigt at vide, at den har
en vadedybde på 80 cm og kan hælde 35 grader til
siden, uden at vælte.
Og så kan den altså også se godt ud og kæle for sin
passagerer. Den prøvekørte bil havde fået
ekstramonteret kabinevarmer, der kan fjernstyres, så
man ikke behøver gå ud i vintervejret for at få
varme på. Den har som standard 2-zone klimaanlæg,
opvarmet forrude, elektrisk førersæde og undervejs
disponerer man over tilkøbte kørehjælpemidler som
automatisk op- og nedblænding af forlyset, aktiv
fartpilot, som tager sig af afstanden til
forankørende, vognbaneassistent, skiltegenkendelse,
p-sensorer og bakkamera, som dog kræver at
bagklappen er på plads – ellers får man blot et kik
ind under bilen.
|