Man kunne måske være fristet til at tro, at efter at
have prøvekørt den potente 5-liters V8 udgave af
Ford Mustang med 421 hestekræfter, var mødet med
øko-versionen uden tag en tam fornøjelse. I givet
fald tro om: Med kalechen skudt tilbage og
speederfoden på cruise-niveau forvandles fornøjelsen
fra at vare 4,8 sekunder til at være vedvarende. Og
skal man af med krudtet, er muligheden der. Man har
endda glæde af accelerationen i ét sekund mere – og
mon ikke de allerfleste skal tage stopuret i brug
for virkelig at fornemme forskellen. Suset omkring
ørene gør i hvert fald sit til at forstærke
effekten.
Med andre ord: Ford Mustang Convertible 2,3L
EcoBoost, med Powershift dobbeltkoblingsgear til at
klare det manuelle arbejde, er på én gang den
kraftfulde amerikaner-sportsvogn, vi tidligere har
beskrevet, og samtidig en moderne cabriolet med al
den sofistikerede elegance og amerikanske råhed, man
kan ønske sig. Motorlyden er forskellig, men er det
ikke en fordel? Med kalechen nede ville det være
svært at få ørenlyd, hvis den buldrende V8 får lov
til at yde blot en smule af det, den er i stand til.
317 hestekræfter rækker fint
EcoBoost motoren præsterer op til 317 hestekræfter.
Det er godt nok mindre end V8’eren. Den kan heller
ikke mobilisere helt det samme maksimale
drejningsmoment – 432 Nm kontra 530 Nm. Men den
hoster op med de mange kræfter allerede ved 3000
omdr./min. og ved det omdrejningstal kan V8’eren
heller ikke præstere meget mere. Summa summarum:
Lyden gør ikke det hele, og det er også årsagen til,
at fartpræstationerne ligger så tæt.
Men det er klart, at vil man blæse ned ad en tysk
autobahn med fuld fart, mister den kompakte
4-cylindrede 2,3 liters turbomotor pusten – eller
skulle vi sige boosten – ved 233 km/t. V8’eren kan
klare 250 km/t. Men sandt at sige, uden at have
prøvet det, tror vi ikke på at fornøjelsen er udtalt
med den fart, hverken 233 eller 250 km/t. Trods
multilink baghjulsophæng og en god krængningsstabil
konstruktion.
Bygget som convertible
Det sidste gælder nemlig også for
convertible-udgaven af Mustang. Den er bygget som en
åben bil lige fra allerførste skrue og det var en
god beslutning. Faktisk så god, at den i visse
situationer klarer sig bedre end den lukkede udgave.
Med den mindre motor er der mindre vægt på fronten,
ikke meget, 75 kg, men det kan mærkes endda. Og når
kalechen åbnes og skydes bagud forsvinder mere af
vægten bagud og nedad, det ændrer på tyngdepunktet
og det har man glæde af gennem kurverne. En smule
kan også tilskrives lidt smallere dæk – som jo så
alt andet lige heller ikke skal præsterer så meget,
fordi bilen er lettere. Igen et summa summarum: Ford
Mustang Convertible 2,3L EcoBoost er en smule mere
viril end den voldsomme Fastback GT.
Power eller sus i håret
Prisen??? Den er næsten den samme, i hvert fald hvis
man sammenligner de to biler, vi har sat under lup.
V8’eren koster 696.350 kroner, EcoBoosten koster
676.390 kroner. I førstnævnte får man de ekstra
kræfter, i sidstnævnte får man vind gennem håret,
når man ønsker det.
Og det tager ikke mange sekunder, efter beslutningen
er truffet. 12, for nu at være helt præcis. Begynder
det at regne, er det bare med at få fundet knappen –
men så er operationen også klaret på 10 sekunder.
Wow! Dertil skal så lige lægges tiden det tager at
dreje et fastspændingsgreb i eller op. En
begrænsning er hastigheden, man skal næsten holde
stille, for at operationen får lov at blive
gennemført.
Cruise er toppen
Topløs kørsel fungerer fint ved cruise tempo. På
motorvejen bliver man hurtigt træt af larm, sus og
træk i nakken. Dér, hvor den gør sig bedst, er på
også gerne snoede landeveje med en intakt asfalt.
Huller i underlaget er ikke morsomt og selvom de
gode hjulophæng gør deres for at holde den
vrinskende vildhest på rette kurs, er der grænser
for hvad de kan klare. Som sådan er
Convertible-Mustangen en herlig og iøjefaldende
cruiser og til det formål passer EcoBoost motoren
perfekt.
Hvad pladsforholdene angår, har bagsædepassagererne
det bedst, hvis dem up front har korte ben eller er
meget samarbejdsvillige. Desuden har man beregnet,
at pladsen under teltet er 100 liter mindre end
pladsen i Fastback kabinen – det skal nok stemme. Og
så er bagagerummet 76 mindre – intet usædvanligt i
det, når man også skal have plads til den
hydrauliske mekanisme, som slår kalechen op og i.
|