Har man sat sig for, at Ford C-Max skal være den
næste bil, er den første og måske den største
udfordring, at finde ud af hvordan man skal
kombinere de mange muligheder. C-Max er nemlig en
multibil i ordets bogstavelige forstand. Oven i
købet er den baseret på en Ford Focus undervogn, og
derfor kører den også næsten som den, hvilket
bestemt ikke er det værste i denne verden,
tværtimod.
Har man brug for ekstra meget plads, er den 14 cm
længere Grand C-Max løsningen. Den måler trods
”Grand” kun 4,52 meter i længden. Det utrolige er
blot, at der er blevet plads til to ekstra
siddepladser, så man når de syv – hvis man altså vil
det. For det er måske ”Valg 2”, efter der er sat hak
ved den lange version.
God plads i enhver forstand
Har man brug for de to ekstra sæder, er C-Max
løsningen bestemt ikke dårlig. Der er nemlig rimelig
plads på de to bageste siddepladser, især hvis man
forvandler bilen til at være 6-sædet ved hjælp af
det unikke sædesystem på det, der da er midterste
sæderække. Vi har tidligere beskrevet systemet i
forbindelse med vores prøvekørsel af den 5-sædede
variant (læs
om Ford Grand C-Max med 5 sæder hér >>>) og det
er fuldt identisk i den 7-sædede udgave, vi denne
gang har kastet os over.
Men man skal være klar over, at hvis plads virkelig
er temaet, optager de to ekstra sæder naturligvis
lidt af bagagepladsen, og den totale
bagagerumskapacitet krymper fra 1867 til 1742 liter.
Simpelthen fordi de to bageste sæder altid er med
ude at køre.
Beskeden merpris
Er den 7-sædede udgave løsningen, skal man også være
klar over at det har sin pris i kroner og øre, om
end ganske beskeden. Men det koster 11.610 kroner
for de to ekstra siddepladser, som så til gengæld er
en god investering, fordi de er brugbare, de er
lette at komme til gennem de store skydedøre og de
forsvinder let og ubemærket ned i vognbunden, når de
ikke skal bruges – ligeså let, som det er på ny at
få dem frem, når de skal tages i brug.
Faktisk er hele operationen ligeså let som adgangen
til bagperronen, hvis man vel at mærke har tilkøbt
nøglefri-pakken til 6570 kroner, som ikke bare giver
nøglefri adgang til bilen, men også inkluderer
elektrisk bagklap, som åbnes med en kæk fodbevægelse
inde under bageste kofanger. Men lad være med at
sidde i døråbningen og dingle med benene bag ved
bilen – med lidt uheld får man da klappen i hovedet.
Vi prøvede det – kan man jo nok forstå…
Temperamentsspørgsmål
Om den pudsige løsning er god eller dårlig er nok et
temperamentsspørgsmål, for det er ikke det letteste
i verden at balancere på ét ben med begge hænder
fyldte. På den anden side, når man vænner sig til at
funktionen er der, er den egentlig meget praktisk.
Det er måske også et temperamentsspørgsmål, hvilken
drivline man vælger. Grand C-Max prøvede vi
tidligere med 150 dieselheste i maskinrummet.
120-hestes motoren i den prøvekørte udgave er
faktisk meget i harmoni med bilen, ikke mindst i
kombination med den velfungerende Powershift
automatgearkasse, som gør kørslen helt ubesværet.
Motoren er meget smidig og trækvillig, især ved
lavere hastigheder.
0-100 km/t klares på 13,4 sekunder (med manuelt gear
kan man selv løse opgaven på 12, 3 sekunder, hvis
man er lidt hurtig på gearskiftet), så den er for så
vidt hurtig nok, men nogen racer bliver den ikke.
Bemærk i øvrigt, at anhængervægten er 1200 kg med
120-hestes dieselmotoren og 1800 kg med 150
dieselheste.
Fartbilledet
Havde det nu været en regulær Focus, hvorfra
undervognen som nævnt stammer, ville der være
potentiale til hurtigere og mere dynamisk kørsel og
Grand C-Max har bestemt overtaget en del af det, den
gode Focus undervogn kan præstere. Men de 1,68 meter
i højden mærkes naturligt nok. Derfor sidder
”fart-billedet” med 120-hestes motoren og
automatgearet faktisk lige i øjet. I øvrigt er
120-hestes udgaven 70 kg lettere på fronten end
150-hestes dieselen, det gør den en smule mere
levende gennem kurverne.
Lidt af det kan dog også skyldes 17” alufælgene,
hvis knap så lavprofilerede dæk (sammenlignet med de
18” fælge, vi tidligere har prøvet) giver lidt bedre
opfangning af de små ujævnheder, men også en smule
forringet styrepræcision. Sandt at sige tror vi, at
det er de færreste, der vil opdage det og i praksis
betyder det ingenting.
Økonomien
Powershift gearkassen er fin, men den øger også
benzinforbruget
fra 22,7 km/l til 21,7. Det udløser et trin på
afgiftsskalaen, så man nu skal betale 1850
kroner/halvår kontra 1450 km/halvår for den manuelle
udgave. Plus, at anskaffelsesprisen er 23.000 kroner
højere.
Den billigste C-Max koster 233.510 kroner, den
billigste Grand C-Max 261.220 kroner. Den prøvekørte
udgave med 120 dieselheste, Powershift og Titanium
udstyr er krøbet op på 352.240 kroner og dertil
kommer som nævnt 11.600 kroner oveni for 3.
sæderække. Men for de penge får man også utrolig
meget utrolig multianvendelig bil for pengene,
velkørende, opfindsomt og usædvanlig harmonisk.
|