Hvor uheldig kan man lige være: Det var minus 5
grader, den morgen, vi skulle kaste rundt med den
rappe Ford Focus RS på FDM Sjællandsringen. Uheldig,
fordi den stadig var udrustet med sommerdæk –
efterårs- og vintervejret har jo været noget
uforudsigeligt i år. Men hvor heldig kan man så også
lige være, at det netop var den firehjulstrukne
RS’er med brede superhæftende Michelin Super Sport
dæk på de fire på de hjul. For så gjorde det ikke så
meget, at det var koldt.
Hvorfor? Simpelthen fordi de fine sportsdæk skal op
i temperatur for at yde deres bedste. Det kommer de
hurtigt, når man sender 350 hestekræfter og et
magnum-moment på 470 overboostede Newtonmeter ud
gennem drivlinen og siden får de 350 mm store
ventilerede forhjulsbremser til at bremse det hele
ned igen, endnu hurtigere end farten blev nået.
Varme dæk er redningen
Når først dækkene er varme, er de nemlig næsten
ligeglade med at asfalten er kold. Næsten. For
selvfølgelig kan forholdene være mere optimale. Men
havde det været en hvilken som helst anden bil
(næsten) på hvilke som helst andre hjul (næsten),
havde det være halsløs gerning, at køre med op til
de 180 km/t, vi nåede, efter at videoen her på siden
var optaget.
Så egentlig klappede den del af testen meget godt.
Når man siden trillede lidt rundt på de danske
landeveje og hensyns-måleren i det grønne felt var
det naturligt nok ikke kørselskomforten, der var det
mest bemærkelsesværdige. På den anden side, med
235/35-19 frosthårde dæk kunne det have været værre.
Det påvirkede styringen, som bliver mere spids,
sådan at forstå, at man ikke havde den samme
”klæbe-sig-til-vejen” følelse som ved fuld fart, men
affjedringskomforten var tålelig, bl.a. fordi
justerbare støddæmpere er en del af udrustningen.
Firehjulstræk er sagen
Ford Focus RS er en ultimativ landevejsraces, som
man skal passe på med kun at folde sig ud med på en
afspærret bane. Det er lækkert med det kolossale
skub bagi, som uanset kørselsforhold (næsten), kan
bringe bilen op til de magiske 100 km/t på 4,7
sekunder, hvis man altså er hurtig nok på
gearskiftet. De fire hjul bider sig fast i
underlaget, kræfterne justeres konstant og sendes
derhen, hvor hjulene aktuelt har bedst bid i
asfalten.
Maskineriet er nu om dage en 2,3 liters 4-cylindret
turbobenzinmotor. Den er støbt i aluminium og vægten
på bilen kan holdes på 1600 kg. Kabinen er ligeså
primitiv som udstrålingen er rå og raceragtig,
førersæderne kan kun skydes frem og tilbage, og
ryglænet i Recaro-lædersæderne er formstøbt – og så
må man som bruger af bilen hellere se at komme til
at passe ind i formen, ellers… Desuden skal man have
varmen under kørslen – for sæderne kan ikke bidrage.
Sædevarme hænger ganske enkelt ikke samm
en med specialsæderne.
Fin undervogn og racer-hjælpemidler
Med til at sikre køreglæden, for en Ford Focus RS
leverer oceaner af køreglæde til den, der er parat
til at modtage den, er multilink baghjulsophæng, som
stabiliserer bilens styring ved høj fart. Den er
udrustet med Torque Vectoring, som samarbejder
perfekt med de øvrige styresystemer og opererer på
alle fire hjul og så har man mulighed for at vælge
mellem flere køreindstillinger.
”Track” og ”Drift” indstillingerne gør det muligt at
lægge bagenden ud og køre sidelæns ved simpelthen at
lade ESC-systemet hjælpe til – men så skal
autoværnene være længere væk end de er på FDM
Sjællandsringen, for at det for alvor ville have
været en option at prøve fuldt ud. Og så er Launch
Control en herlig ting, som til enhver tid vil
bringe en Focus RS i spidsen i racet fra det ene
lyssignal til det andet. Systemet regulerer
vejgrebet i hele accelerationsfasen, så hjulspin
undgås. Fremragende.
Meget hurtig bil for afgiftsreduceret pris
En Ford Focus RS er prissat til nu 554.770 kroner
efter afgiftsnedsættelsen 22. november.
Konkurrenterne ligger i samme prisleje, sådan lidt
afhængig af udstyrsniveau. Men kun med firehjulstræk
er man sikret, at kunne praktisere bilens
fartpotentiale under de fleste kørselsforhold.
Minusset er, at pladsforholdene ikke er helt de
samme som i en almindelig Ford Focus. En sådan byder
på 363 til 1262 liter bagageplads (når
bagsæderyglænene er foldet nedad). RS’eren har kun
fra 260 til 1045 liter tilbage, når det bageste
differentiale er monteret og uden det, er det ingen
RS. Noget for noget, men hvor er en Focus RS en
herlig bil at køre i. Den ville vi gerne aflevere
lidt bagageplads for at kunne muntre os i til
hverdag.
Da track-testen var forbi havde temperaturen sneget
sig op på minus 4 grader - eller også var det varmen
fra bilen, der blandede sig i målingen. |