- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Ford Focus 5d 1,0 EcoBoost 125 hk Powershift Titanium

Dynamisk udstyrsstykke


Af Søren Clauding – august 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford Focus har hen ad vejen fået hård konkurrence. Derfor forbedrede man bilen gennemgribende for et par år siden og med Titanium udstyr, den virile prisbelønnede 125-hestes 1-liters motor i maskinrummet og Powershift dobbeltkoblings automatgear får man både en meget velkørende bil men også masser af udstyr for pengene.

 

Ford Focus har altid kørt godt. Men den seneste opstramning af undervognen, hvor man ikke bare justerede lidt på et par led, men gav den en regulær overhaling (læs om vores første prøvekørsel af den nye Ford Focus hér >>>), gav den endnu bedre køreegenskaber. Det er godt, for med de danske hastighedsbegrænsninger, er det ikke så meget fart som køreglæde i kraft af fine køreegenskaber, det handler om.

 

Dynamisk i kurverne

Det bliver så heller ikke dårligere af, at den kompakte 1-liters EcoBoost turbobenzinmotor er temmelig let (47 kg lettere end f.eks. de 4-cylindrede 1,5 liters benzinmotorer). Derved placeres tyngdepunktet nærmere midten i bilen og den er ganske enkelt dynamisk gennem kurverne og let kørt i enhver forstand. Foruden den tekniske opstrammer har multilink baghjulsophænget også sin del af æren. Og slipper man de 125 heste løs, hjælper Torque Vectoring systemet til at kræfterne overføres perfekt til kørebanen.



Powershift gearkassen vil normalt underbygge dynamiske køreegenskaber ved eksempelvis at forbedre accelerationsevnen, men sjovt nok er bilen med det hurtige gearskift 1 sekund længere om at nå de 100 km/t end hvis man, om end med en vis hurtighed på gearskiftet, kører manuelt. Igen betyder det mindre, og som sådan får gearkassen i højere grad en position som komfortudrustning, simpelthen fordi det er en meget lækker fornemmelse, at køre i bilen med den fine motor og den gode transmission.

 

Man skal dog også være opmærksom på at dobbeltkoblingsgearet koster lidt på brændstofkontoen. Med manuel transmission kører man officielt 21,3 km/l. Med Powershift er tallet reduceret til 18,2 km/l. Det betyder desuden at man rykker afgiftsklasse, så ejerafgiften bliver 600 i stedet for 310 kroner/halvår. Luksus koster penge – sådan har det altid været.

 

Udstyr er godt

Den prøvekørte bil var desuden ekstra-udstyret med 18” alufælge og tilhørende 235 mm. brede 40 procent lavprofildæk. Man kunne frygte, at det ville udpine kørekomforten, men det er slet ikke tilfældet. Bilen er stadig komfortabel men de bredere dæk og de større hjul giver et bedre vejgreb og også en bedre føling med underlaget.



Den billigste Ford Focus koster 207.000 kroner. Den er da udrustet med en 100-hestes EcoBoost motor og basisudstyret ”Trend”. Allerede for 250.000 kroner får man det omfattende Titanium udstyr og de 285.000 kroner, som den prøvekørte version er prissat til, får man både den kraftigere motor og automatgearet. Det er et temmelig godt køb…

 

…fordi Titanium bl.a. betyder fartpilot, nøglefri adgang og start/stop, opvarmet forrude, 2-zone klimaanlæg, regnsensor til styring af vinduesviskerne, lækker indirekte belysning i kabinen, automatisk nedblænding af bakspejlet og meget mere.

 

Ekstra udstyr især

Hvis man vil spendere mere på sin Focus, kan man gøre som Ford havde gjort med den prøvekørte bil: Lyspakken med Dynamiske BiXenon forlygter giver fremragende lys i mørke. Det semiautomatiske p-system med p-sensorer både for og bag er dejligt at have med, hvis man ikke er verdensmester i parallel parkering. Active City Brake er godt at have, når uheldet måtte være ude og Trailer Sway Control er en stor hjælp, hvis man kobler de 1200 kg på en ekstramonteret trækkrog – tror vi, for det har vi ikke prøvet i praksis.

 

Audiopakke 2 med navigation, SYNC II og 8” berøringsskærm er heller ikke af vejen. Vi har tidligere mere indgående prøvet flere af systemets funktioner og det fungerer fremragende.

 

Køreegenskaberne vinder hjerterne

Eneste minus, man for alvor kan sætte på en Focus, er benpladsen på bagsædet, men det er der ikke noget nyt i. handler det om bagage, er pladsen fin og den kan øges ved at vippe bagsædernes siddeflade op imod forsæderne ryglæn, inden bagsæderyglænene klappes ned. Det efterlader en næsten plan flade, som er praktisk, hvis man skal transportere store genstande.

 

Men det er på køreegenskaberne og i øvrigt også det skærpede design Ford Focus vinder hjerter og så naturligvis gennem det gode udstyr.


 

Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og oplev en køretur bag rattet i den nye Ford Focus med 125 3-cylindrede turbo-heste og 6-trins Powershift gear.


 

 


Model:

Ford Focus 5d 1,0 Ecoboost 125 hk Powershift Titanium

Listepris:

Kr. 284.400

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. Turbo-benzin, 125 hk. 170 Nm. 6 A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12 sek./ 192 km/t/ 18,2 km/l / 125 g/km

Længde:

4,36 m

Bagagerum:

363-1262 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Torque Vectoring. 18” letmetal fælge (ekstraudstyr). 6 airbags. Opvarmelig forrude. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Bluetooth. SYNC. Regnsensor. Isofix.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt