Ford Focus har hen ad vejen fået hård konkurrence.
Derfor forbedrede man bilen gennemgribende for et
par år siden og med Titanium udstyr, den virile
prisbelønnede 125-hestes 1-liters motor i
maskinrummet og Powershift dobbeltkoblings
automatgear får man både en meget velkørende bil men
også masser af udstyr for pengene.
Ford Focus har altid kørt godt. Men den seneste
opstramning af undervognen, hvor man ikke bare
justerede lidt på et par led, men gav den en regulær
overhaling (læs
om vores første prøvekørsel af den nye Ford Focus
hér >>>), gav den endnu bedre køreegenskaber.
Det er godt, for med de danske
hastighedsbegrænsninger, er det ikke så meget fart
som køreglæde i kraft af fine køreegenskaber, det
handler om.
Dynamisk i kurverne
Det bliver så heller ikke dårligere af, at den
kompakte 1-liters EcoBoost turbobenzinmotor er
temmelig let (47 kg lettere end f.eks. de
4-cylindrede 1,5 liters benzinmotorer). Derved
placeres tyngdepunktet nærmere midten i bilen og den
er ganske enkelt dynamisk gennem kurverne og let
kørt i enhver forstand. Foruden den tekniske
opstrammer har multilink baghjulsophænget også sin
del af æren. Og slipper man de 125 heste løs,
hjælper Torque Vectoring systemet til at kræfterne
overføres perfekt til kørebanen.
Powershift gearkassen vil normalt underbygge
dynamiske køreegenskaber ved eksempelvis at forbedre
accelerationsevnen, men sjovt nok er bilen med det
hurtige gearskift 1 sekund længere om at nå de 100
km/t end hvis man, om
end
med en vis hurtighed på gearskiftet, kører manuelt.
Igen betyder det mindre, og som sådan får gearkassen
i højere grad en position som komfortudrustning,
simpelthen fordi det er en meget lækker fornemmelse,
at køre i bilen med den fine motor og den gode
transmission.
Man skal dog også være opmærksom på at
dobbeltkoblingsgearet koster lidt på
brændstofkontoen. Med manuel transmission kører man
officielt 21,3 km/l. Med Powershift er tallet
reduceret til 18,2 km/l. Det betyder desuden at man
rykker afgiftsklasse, så ejerafgiften bliver 600 i
stedet for 310 kroner/halvår. Luksus koster penge –
sådan har det altid været.
Udstyr er godt
Den prøvekørte bil var desuden ekstra-udstyret med
18” alufælge og tilhørende 235 mm. brede 40 procent
lavprofildæk. Man kunne frygte, at det ville udpine
kørekomforten, men det er slet ikke tilfældet. Bilen
er stadig komfortabel men de bredere dæk og de
større hjul giver et bedre vejgreb og også en bedre
føling med underlaget.
Den billigste Ford Focus koster 207.000 kroner. Den
er da udrustet med en 100-hestes EcoBoost motor og
basisudstyret ”Trend”. Allerede for 250.000 kroner
får man det omfattende Titanium udstyr og de 285.000
kroner, som den prøvekørte version er prissat til,
får man både den kraftigere motor og automatgearet.
Det er et temmelig godt køb…
…fordi Titanium bl.a. betyder fartpilot, nøglefri
adgang og start/stop, opvarmet forrude, 2-zone
klimaanlæg, regnsensor til styring af
vinduesviskerne, lækker indirekte belysning i
kabinen, automatisk nedblænding af bakspejlet og
meget mere.
Ekstra udstyr især
Hvis man vil spendere mere på sin Focus, kan man
gøre som Ford havde gjort med den prøvekørte bil:
Lyspakken med Dynamiske BiXenon forlygter giver
fremragende lys i mørke. Det semiautomatiske
p-system med p-sensorer både for og bag er dejligt
at have med, hvis man ikke er verdensmester i
parallel parkering. Active City Brake er godt at
have, når uheldet måtte være ude og Trailer Sway
Control er en stor hjælp, hvis man kobler de 1200 kg
på en ekstramonteret trækkrog – tror vi, for det har
vi ikke prøvet i praksis.
Audiopakke 2 med navigation, SYNC II og 8”
berøringsskærm er heller ikke af vejen. Vi har
tidligere mere indgående prøvet flere af systemets
funktioner og det fungerer fremragende.
Køreegenskaberne vinder hjerterne
Eneste minus, man for alvor kan sætte på en Focus,
er benpladsen på bagsædet, men det er der ikke noget
nyt i. handler det om bagage, er pladsen fin og den
kan øges ved at vippe bagsædernes siddeflade op imod
forsæderne ryglæn, inden bagsæderyglænene klappes
ned. Det efterlader en næsten plan flade, som er
praktisk, hvis man skal transportere store
genstande.
Men det er på køreegenskaberne og i øvrigt også det
skærpede design Ford Focus vinder hjerter og så
naturligvis gennem det gode udstyr.
|