- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Ford Fiesta ST-Line

1,0 EcoBoost 140 hk


Hurtig og prisattraktiv ST-mini


Af Søren Clauding - december 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Selvom Ford, efter at vi forleden prøvekørte den hidtidige Ford Fiesta i den særlige ST-Line udgave, nu officielt er på vej med en ny Fiesta engang i 2017, skal det ikke afholde nogen fra at anskaffe en af de eksisterende Fiesta’er, især ikke hvis man er brændt varm på den her prøvekørte ST-Line version. Så stor vil forskellen formentlig ikke blive.

 

Omvendt er ST-Line et ganske attraktivt tilbud netop nu, prissat til 173.980 kroner efter afgiftsnedsættelsen i november. Faktisk er den nu knap 15.000 kroner billigere end den Red & Black Edition, som vi prøvekørte i foråret 2015, som ikke grundliggende er meget forskellig fra ST-Line.

 

ST er rollemodel

Fiesta ST-Line læner sig i sagens natur mere op ad den hidsige ST med godt 40 flere hestekræfter, ikke effektmæssigt, men designmæssigt. Hvad køreoplevelsen angår, er de to biler identiske, ST-Line er sænket 10 mm ift. den almindelige Fiesta og den har selvsamme 140-hestes benzinturbomotor i maskinrummet.

 

Enhver Ford Fiesta er født med gode køreegenskaber, og det gælder i øvrigt også den helt nye Ford Ka+, der størrelsesmæssigt er kommet meget tæt på den nuværende Fiesta (endnu er målene på den nye Fiesta ikke oplyst). Og det gælder ikke mindst den eksisterende generation.

 

Basalt godt kørende

I forhold til den Fiesta Red & Black, vi prøvekørte i 2015, havde ST-Line modellen de standardmonterede 16” fælge med vinterdæk. Da det ikke var alt for koldt, da vi prøvekørte bilen, var affjedringsoplevelsen meget naturligt en smule mere soft, men sjovt nok var styrepræcisionen ikke meget forskellig. Det vidner meget om Fiesta’ens basale kørefærdigheder. Se også videoen her på siden, hvor vi bl.a. illustrerer 1-liters motorens fleksibilitet.



ST-Line udrustningen er synligt udefra og knap så pågående som Red & Black. I kabinen er der markante designdetaljer som ”alu-pedaler” i rustfrit stål, sportsforsæder, ST-læderrat (og gearknop) og udstyret inkluderer MyKey (fornuftig foranstaltning, når familiens ny udklækkede bilist får udleveret bilnøglen – MyKey indebærer en individuel kodning, der f.eks. kan begrænse topfarten til 110 km/t). Og så kan man for blot 6000 kroner oveni få elektrisk forrude, så duggen kan sendes væk i en fart, i kombination med Active City Stop.



100.000 kroner billigere

I sammenligning med den ægte ST adskiller ST-Line sig på nogle væsentlige punkter: den er mere komfortabel, den har fem døre i stedet for tre, den er væsentlig mere driftsøkonomisk (22,2 km/l placerer den i laveste afgiftskategori – dvs. blot 310 kroner/halvår), den er langsommere (men hænger med sine 0-100 km/t på 9 sekunder vs. 6,9 sekunder nu meget godt med), men den er ikke uvæsentligt omkring 100.000 kroner billigere.

 

Standardudstyret omfatter specifikt bl.a. et unikt ST-Line bodykit, sort taghimmel, sportsforsæder med røde syninger, sportsundervogn, aircondition, infotainment systemet SYNC 1.1 med Bluetooth, 16” alufælgene i Rock metallic, fjernbetjent centrallås, sædevarme og LED kørelys.

 

PS! Bemærk i øvrigt, at Ford netop nu har yderst attraktive privatleasing tilbud på Fiesta


 

 

Andre Ford prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Ford Fiesta Red & Black Edition - læs mere >>>


Tag med på køreturen "onboard" i den kvikke Ford Fiesta ST-Line og oplev bl.a. hvor utrolig smidig den kompakte højtydende 1-liters motor er. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.


 


Model:

Ford Fiesta 1,0 ST-Line EcoBoost

Listepris:

Kr. 173.980

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. turbo benzinmotor. 140 hk. 180 Nm/1400-4000 omdr./min. (overboost: 210 Nm).

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,0 sek./ 201 km/t/ 22,2 km/l / 104 g/km

Længde:

3,97 m

Bagagerum:

290 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Sportsundervogn. Hill start assist. 16” alufælge. 6 airbags. Aircondition. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Fartpilot med -begrænser. P-sensor. Ford SYNC med aut. nødopkald. Alu-pedaler.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt