Selvom Ford, efter at vi forleden prøvekørte den
hidtidige Ford Fiesta i den særlige ST-Line udgave,
nu officielt er på vej med en ny Fiesta engang i
2017, skal det ikke afholde nogen fra at anskaffe en
af de eksisterende Fiesta’er, især ikke hvis man er
brændt varm på den her prøvekørte ST-Line version.
Så stor vil forskellen formentlig ikke blive.
Omvendt er ST-Line et ganske attraktivt tilbud netop
nu, prissat til 173.980 kroner efter
afgiftsnedsættelsen i november. Faktisk er den nu
knap 15.000 kroner billigere end den Red & Black
Edition, som vi prøvekørte i foråret 2015, som ikke
grundliggende er meget forskellig fra ST-Line.
ST er rollemodel
Fiesta ST-Line læner sig i sagens natur mere op ad
den hidsige ST med godt 40 flere hestekræfter, ikke
effektmæssigt, men designmæssigt. Hvad
køreoplevelsen angår, er de to biler identiske,
ST-Line er sænket 10 mm ift. den almindelige Fiesta
og den har selvsamme 140-hestes benzinturbomotor i
maskinrummet.
Enhver Ford Fiesta er født med gode køreegenskaber,
og det gælder i øvrigt også den helt nye Ford Ka+,
der størrelsesmæssigt er kommet meget tæt på den
nuværende Fiesta (endnu er målene på den nye Fiesta
ikke oplyst). Og det gælder ikke mindst den
eksisterende generation.
Basalt godt kørende
I forhold til den Fiesta Red & Black, vi prøvekørte
i 2015, havde ST-Line modellen de standardmonterede
16” fælge med vinterdæk. Da det ikke var alt for
koldt, da vi prøvekørte bilen, var
affjedringsoplevelsen meget naturligt en smule mere
soft, men sjovt nok var styrepræcisionen ikke meget
forskellig. Det vidner meget om Fiesta’ens basale
kørefærdigheder. Se også videoen her på siden, hvor
vi bl.a. illustrerer 1-liters motorens
fleksibilitet.
ST-Line udrustningen er synligt udefra og knap så pågående som
Red & Black. I kabinen er der markante
designdetaljer som ”alu-pedaler” i rustfrit stål,
sportsforsæder, ST-læderrat (og gearknop) og
udstyret inkluderer MyKey (fornuftig
foranstaltning, når familiens ny udklækkede bilist
får udleveret bilnøglen – MyKey indebærer en
individuel kodning, der f.eks. kan begrænse
topfarten til 110 km/t). Og så kan man for blot 6000
kroner oveni få elektrisk forrude, så duggen kan
sendes væk i en fart, i kombination med Active City
Stop.
100.000 kroner billigere
I sammenligning med den ægte ST adskiller ST-Line
sig på nogle væsentlige punkter: den er mere
komfortabel, den har fem døre i stedet for tre, den
er væsentlig mere driftsøkonomisk (22,2 km/l
placerer den i laveste afgiftskategori – dvs. blot
310 kroner/halvår), den er langsommere (men hænger
med sine 0-100 km/t på 9 sekunder vs. 6,9 sekunder
nu meget godt med), men den er ikke uvæsentligt
omkring
100.000 kroner billigere.
Standardudstyret omfatter specifikt bl.a. et unikt
ST-Line bodykit, sort taghimmel,
sportsforsæder med røde syninger,
sportsundervogn, aircondition, infotainment systemet
SYNC 1.1 med Bluetooth,
16” alufælgene i Rock metallic,
fjernbetjent centrallås, sædevarme og LED
kørelys.
PS! Bemærk i øvrigt, at Ford netop nu har yderst
attraktive privatleasing tilbud på Fiesta
|