- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Dacia Duster 1,5 dCi 109 hk Lauréate 4X2 Adventure

Den støver endnu derudad


Af Søren Clauding – august 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med Adventure udgaven af Dacia Duster, hvor ekstraudstyret blot udløser en merpris på 4000 kroner, fortsætter Dacia discount eventyret, i dette tilfælde baseret på top-versionen med 2-hjulstræk, Lauréate-udstyr og 109 hestekræfter i maskinrummet.

 

Vi har tidligere prøvet Duster i flere varianter, og taget i betragtning, at afgiftsreduktionen sidste vinter ikke rigtigt har givet sig udslag i priserne på Dusteren, er der ekstra god grund til at se på udstyrsvarianterne. (For to år siden prøvekørte vi eksempelvis en Dacia Duster 1,5 DCi 90 hk Ambiance 4X2, der dengang kostede 160.000 – listeprisen på den model er nu 165.290 kroner og den, et par måneder senere også prøvekørte 4X4 udgave med topudstyr og 109 hk, kostede tilsvarende 5000 kroner mindre end samme version koster i dag).

 

Topmodel med forhjulstræk

Den prøvekørte variant er dog også ny for os – det er første gang vi går under huden på topmodellen med 109 dieselheste og træk alene på forhjulene – og det er godt, for netop den kombination er måske den mest attraktive for danske bilkøbere.

 

Godt nok koster den billigste Duster fortsat 140.000 kroner – indstigningsprisen har man ikke ændret på – men man får rimelig meget udstyr for pengene på Lauréate niveauet og listeprisen på 190.290 kroner er mere end rimelig, set i lyset deraf.

 

Lever op til navnet

Uanset hvordan man vender og drejer det bliver bilen dog ikke yngre. Konkurrenterne løber hurtigt, men Duster lever op til sit navn og ”støver endnu derud af” og så er spørgsmålet: Hvem ER egentlig konkurrenterne til en Dacia Duster.

 

For uanset dens design i forhold til udviklingen virker stadig mere gammeldags (man skal eksempelvis presse en ”gammeldags” knap ind for at åbne bagklappen og et helt plant bagagerumsgulv, når bagsæderyglænene lægges ned, kan man glemme alt om), har den en række egenskaber, som få biler i den prisklasse kan hamle op med – og næppe nogen kan det for alvor, når man koger alle egenskaberne sammen.

 

Økonomisk dieselmotor

Motoren er en Renault diesel, som der svært kan sættes fingre på. Den er trækvillig, økonomisk og gør det bl.a. muligt, at hægte 1500 kg på trækkrogen. Officielt kan man køre 22,7 km/l – i praksis 16-17 kilometer, hvad der er helt normalt.



Den brummer godt nok en del under acceleration, hvad der måske kan tilskrives lydisoleringen, men det er ikke et større problem og det fortager sig, når man kører med konstant fart. Den er forbavsende hurtig, alting taget i betragtning, men har ikke kurveegenskaber, der lægger op til meget hurtig kørsel. Det er den da heller ikke skabt til.

 

Off-road egenskaber

En Duster har nemlig 21 cm frihøjde. Den er i princippet bygget som en off-roader, også når man må klare sig med træk på forhjulene, med 29,3 graders tilkørselsvinkel fortil og 34,9 graders frakørselsvinkel bagtil. Den kan endda køre i vand på op til 35 cm dybde.



De egenskaber tilsammen giver den off-road-agtige køreegenskaber og fremkommeligheden er dermed tæt forbundet til dækmonteringen – og standarddækkene lægger hér en vis begrænsning, men de skal jo også kunne håndtere kørslen på plan asfalt i tørt vejr. Motorstyringsprogrammel, der ville kunne håndtere kraftoverførslen afhængig af underlaget som moderne konkurrenter byder på, har Duster naturligvis ikke. Men når alt kommer til alt har man egentlig fundet et udmærket kompromis.

 

Top-udstyr uden alufælge

Når man køber en Duster på Lauréate udstyrsniveauet får man det basale i kraft af f.eks. fjernbetjent centrallås og el-sideruder fortil. Når bilen er løftet til Lauréate er der også el-sideruder bagtil, el-sidespejle med varme, aircondition, tågeforlygter, sædevarme og køre computer. Men sjovt nok indgår alufælge ikke på det niveau – det er ekstraudstyr.

 

Derfor er der god grund til lige at se på udstyrslisten for den nye Family Edition variant, som godt nok ikke findes med forhjulstræk og 109 hestekræfter. Men kan man nøjes med 90 hk, er 16” alufælge en del af udstyret. Og bilen er 15.000 kroner billigere end Lauréate med 109 hk og stålfælge.

 

Adventure udstyret - hmmm

Adventure-udstyret har vi ventet med til sidst. Med vilje. Det koster som nævnt 4000 kroner og kan fås til alle Duster-versioner. Det indeholder en bagagerumsbakke, som funktionelt er et plus, ikke mindst fordi man ikke kan gøre bagagerumsbunden helt plan, når bagsæderyglænene lægges ned. Den er praktisk, fordi den er let at tage ud og gøre ren, og så slipper man for at søle tæppebeklædningen til, når man smider vådt regntøj m.m. ind bagi.



Kængurugitteret forstærker bilens off-road udseende, men i Danmark er dets praktiske funktion beskeden – det myldrer jo ikke præcis med kænguruer rundt om i landskabet. Og rammer man uheldigvis en fodgænger i stedet, er denne ikke bedre stillet end hvis det var en kænguru, det handlede om. Bilen slipper for buler, men sandsynligheden for, at fodgængeren eller cyklisten får mange og alvorligere buler er markant større end uden gitteret på fronten.

 

Indstigningslister og lastkantbeskyttelse skåner bilen ligesom bagagerumsbakken – men en rørhale i krom til udstødningsrøret er ikke pengene værd. Vi ville foretrække en bagagepakke uden kængurugitter og krom  til den halve pris. Se, dét ville være pengene værd.

Andre Dacia prøvekørsler – find dem hér >>>


 


Model:

Dacia Duster 1,5 dCi 109 hk Lauréate 4X2 Adventure

Listepris:

Kr. 194.290

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5 ltr. Turbodiesel. 109 hk. 260 Nm/ 1750 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,8 sek./ 169 km/t/ 22,7 km/l / 115 g/km

Længde:

4,32 m

Bagagerum:

475-1635 liter

Værd at bemærke:

ABS. ESC. Hillholder. 16” stålfælge. Tågeforlygter. Kængurugitter. Højdejusterbare forlygter. 4 airbags. Højdejusterbart rat. Fjernbetjent centrallås. El-sidespejle med varme. El-sideruder for og bag. Aircondition. Sædevarme. Kørecomputer. Isofix. 12-Volt stik bag. Bagagerumsbakke og kantbeskyttelseslister.


 

Der er udmærket plads på bagsædet.

 

 

Bagagerumsdækkenet er en fast hattehylde, som slutter helt tæt til skinnerne i siden og derved forhindrer nysgerrigt indkik.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt