Med Adventure udgaven af Dacia Duster, hvor
ekstraudstyret blot udløser en merpris på 4000
kroner, fortsætter Dacia discount eventyret, i dette
tilfælde baseret på top-versionen med 2-hjulstræk,
Lauréate-udstyr og 109 hestekræfter i maskinrummet.
Vi har tidligere prøvet Duster i flere varianter, og
taget i betragtning, at afgiftsreduktionen sidste
vinter ikke rigtigt har givet sig udslag i priserne
på Dusteren, er der ekstra god grund til at se på
udstyrsvarianterne. (For to år siden prøvekørte vi
eksempelvis en Dacia Duster 1,5 DCi 90 hk Ambiance
4X2, der dengang kostede 160.000 – listeprisen på
den model er nu 165.290 kroner og den, et par
måneder senere også prøvekørte 4X4 udgave med
topudstyr og 109 hk, kostede tilsvarende 5000 kroner
mindre end samme version koster i dag).
Topmodel med forhjulstræk
Den prøvekørte variant er dog også ny for os – det
er første gang vi går under huden på topmodellen med
109 dieselheste og træk alene på forhjulene – og det
er godt, for netop den kombination er måske den mest
attraktive for danske bilkøbere.
Godt nok koster den billigste Duster fortsat 140.000
kroner – indstigningsprisen har man ikke ændret på –
men man får rimelig meget udstyr for pengene på
Lauréate niveauet og listeprisen på 190.290 kroner
er mere end rimelig, set i lyset deraf.
Lever op til navnet
Uanset hvordan man vender og drejer det bliver bilen
dog ikke yngre. Konkurrenterne løber hurtigt, men
Duster lever op til sit navn og ”støver endnu derud
af” og så er spørgsmålet: Hvem ER egentlig
konkurrenterne til en Dacia Duster.
For uanset dens design i forhold til udviklingen
virker stadig mere gammeldags (man skal eksempelvis
presse en ”gammeldags” knap ind for at åbne
bagklappen og et helt plant bagagerumsgulv, når
bagsæderyglænene lægges ned, kan man glemme alt om),
har den en række egenskaber, som få biler i den
prisklasse kan hamle op med – og næppe nogen kan det
for alvor, når man koger alle egenskaberne sammen.
Økonomisk dieselmotor
Motoren er en Renault diesel, som der svært kan
sættes fingre på. Den er trækvillig, økonomisk og
gør det bl.a. muligt, at hægte 1500 kg på
trækkrogen. Officielt kan man køre 22,7 km/l – i
praksis 16-17 kilometer, hvad der er helt normalt.
Den brummer godt nok en del under acceleration, hvad
der måske kan tilskrives lydisoleringen, men det er
ikke et større problem og det fortager sig, når man
kører med konstant fart. Den er forbavsende hurtig,
alting taget i betragtning, men har ikke
kurveegenskaber, der lægger op til meget hurtig
kørsel. Det er den da heller ikke skabt til.
Off-road egenskaber
En Duster har nemlig 21 cm frihøjde. Den er i
princippet bygget som en off-roader, også når man må
klare sig med træk på forhjulene, med 29,3 graders
tilkørselsvinkel fortil og 34,9 graders
frakørselsvinkel bagtil. Den kan endda køre i vand
på op til 35 cm dybde.
De egenskaber tilsammen giver den off-road-agtige
køreegenskaber og fremkommeligheden er dermed tæt
forbundet til dækmonteringen – og standarddækkene
lægger hér en vis begrænsning, men de skal jo også
kunne håndtere kørslen på plan asfalt i tørt vejr.
Motorstyringsprogrammel, der ville kunne håndtere
kraftoverførslen afhængig af underlaget som moderne
konkurrenter byder på, har Duster naturligvis ikke.
Men når alt kommer til alt har man egentlig fundet
et udmærket kompromis.
Top-udstyr uden alufælge
Når man køber en Duster på Lauréate udstyrsniveauet
får man det basale i kraft af f.eks. fjernbetjent
centrallås og el-sideruder fortil. Når bilen er
løftet til Lauréate er der også el-sideruder bagtil,
el-sidespejle med varme, aircondition,
tågeforlygter, sædevarme og køre computer. Men sjovt
nok indgår alufælge ikke på det niveau – det er
ekstraudstyr.
Derfor er der god grund til lige at se på
udstyrslisten for den nye Family Edition variant,
som godt nok ikke findes med forhjulstræk og 109
hestekræfter. Men kan man nøjes med 90 hk, er 16”
alufælge en del af udstyret. Og bilen er 15.000
kroner billigere end Lauréate med 109 hk og
stålfælge.
Adventure udstyret - hmmm
Adventure-udstyret har vi ventet med til sidst. Med
vilje. Det koster som nævnt 4000 kroner og kan fås
til alle Duster-versioner. Det indeholder en
bagagerumsbakke, som funktionelt er et plus, ikke
mindst fordi man ikke kan gøre bagagerumsbunden helt
plan, når bagsæderyglænene lægges ned. Den er
praktisk, fordi den er let at tage ud og gøre ren,
og så slipper man for at søle tæppebeklædningen til,
når man smider vådt regntøj m.m. ind bagi.
Kængurugitteret forstærker bilens off-road udseende,
men i Danmark er dets praktiske funktion beskeden –
det myldrer jo ikke præcis med kænguruer rundt om i
landskabet. Og rammer man uheldigvis en fodgænger i
stedet, er denne ikke bedre stillet end hvis det var
en kænguru, det handlede om. Bilen slipper for
buler, men sandsynligheden for, at fodgængeren eller
cyklisten får mange og alvorligere buler er markant
større end uden gitteret på fronten.
Indstigningslister og lastkantbeskyttelse skåner
bilen ligesom bagagerumsbakken – men en rørhale i
krom til udstødningsrøret er ikke pengene værd. Vi
ville foretrække en bagagepakke uden kængurugitter
og krom til den halve pris. Se, dét ville være
pengene værd. |