Forvandlingen fra Citroën DS til blot ”DS” er så
småt ved at tage form. Med den seneste DS5, som er
den første ”5’er” uden Citroën logo på fronten, har
man både givet bilen en visuel opstrammer såvel som
tilrettede kørefærdigheder. Det er den bestemt
blevet bedre af.
Det visuelle er naturligvis ikke uden betydning.
Køber man en mellemstørrelse bil til små 600.000
kroner (den billigste koster små 470.000) er
designet meget vigtigt. Især når det gælder DS, for
mon ikke netop det unikke design er en væsentlig
grund, hvis man fravælger f.eks. en 3-serie BMW, en
Audi A4, en Jaguar XE eller andre modeller i samme
prisklasse til fordel for en DS?
Karakteristisk design
I alle tilfælde er designet bemærkelsesværdigt, ikke
kun for ejeren, men også dem, der ser på.
Anerkendende øjne fulgte DS5 og med rette: Den nye
front med de karakteristiske såkaldte ”DS-vinger” –
i øvrigt den første DS, der inkluderer den
design-feature – og i den prøvekørte Style
udstyrsversion er også Xenon forlygter med LED og
”rullende blinklys”, hvor en stribe dioder en for en
tændes indtil alle dioder lyser (hvorpå de begynder
forfra), samt det markante bagparti giver bilen sit
helt særlige udtryk.
At netop bagpartiet med den store tværgående vinge
måske ikke funktionelt er den allerbedste løsning er
så en anden sag. Når man gennem bakspejlet ser ud
gennem bagruden, selvfølgelig afhængig af
siddepositionen, stoppes blikket cirka 100 meter bag
bilen. Det har den fordel, at bagved kørende
bilister om aftenen har svært ved at blænde en, men
man savner lidt af overblikket. Det er jo på den
anden side ikke anderledes end at køre i en bil,
fyldt med mennesker eller bagage, og man kan jo blot
flytte lidt på hovedet, så er det problem løst –
hvor svært kan det lige være…
Plads og køreegenskaber hænger sammen
DS5 måler 4,53 meter i længden, så den hører
størrelsesmæssigt til i mellemklassen, men den er
cirka 10 cm højere end de fleste almindelige
mellemklassebiler. Som sådan er der lidt
”crossover-look” over den, men det giver også
udmærket plads i kabinen. Bagagerummet er helt OK og
kabinepladsen ligeså. Handskerummet lider under det
stærkt skrånende instrumentpanel, som omvendt har
den store fordel, at det er helt refleksfrit.
Rum udnyttelsen har i øvrigt muliggjort, at man ude
fortil har kunnet anvende dobbelte wishbone
hjulophæng og ikke mindst, at man har kunnet øge
fjedervandringen og installere nye såkaldte PLV
støddæmpere, der er eminente til at absorbere
ujævnheder i kørebanen – store som små. Sidstnævnte
er ret hensigtsmæssigt, for selvom en DS5 også kan
leveres med 19” letmetalfælge, så inkluderer de på
prøvebilen anvendte 18” fælge lavprofildæk, som
giver et godt vejgreb, men ikke er det bedste til at
klare de små ujævnheder. Men det håndterer den nye
konfiguration af hjulophængene så.
God føling og fleksibel trækkraft
Resultatet er ikke bare en glimrende
affjedringskomfort men også, at vejgrebet og
følingen med vejen er rigtig god når vejen er ujævn
og føret er vådt, hvad vores video, der bl.a. kan
ses på YouTube (se linket ovenfor) giver en god
fornemmelse af.
Motoren i den prøvekørte bil er den nye 180-hestes
BlueHDi maskine fra PSA koncernen. Den er baseret på
AdBlue teknologien, som gør den yderst miljørigtig
og er en helt igennem herlig maskine med et
maksimalt drejningsmoment på 400 Nm, der topper midt
i omdrejningsintervallet. Den er smidig,
vibrationssvag
og går fint i spænd med EAT6 automatgearkassen, der
ikke er en dobbeltkoblings-gearkasse, selvom den
skifter næsten ligeså hurtig op i gearene (og også
ned i gearene, hvad dobbeltkoblings-gearkasserne
altid har svært ved).
Fartpræstationerne er udmærkede og i god harmoni med
bilens køreegenskaber, men 22,7 km/l indebærer, at
der skal gives et tilskud til den danske
statsøkonomi på små 3000 kroner om året.
Style udstyret
Udstyrsniveauet omfatter bl.a. 2-zone klimaanlæg,
tågeforlygter med svingfunktion, sædevarme,
p-sensorer for og bag (godt, fordi bilens længde kan
være en smule vanskelig at bedømme), regnsensorer,
delvis læderindtræk og det såkaldte cockpittag, som
i princippet er et glastag delt i tre dele, så man
individuelt ved hver forsæde og på bagsædet kan
bestemme lysindfaldet. Det fungerer udmærket og ser
også lidt fancy ud, hvorved det passer godt til
resten af kabinedesignet, som heller ikke præcis kan
kaldes mainstream…
Nyt i DS5 er en 7” berøringsskærm, hvorfra man kan
betjene navigationsanlægget og spejle
smarttelefonens skærm vha. de såkaldte MirrorLink og
Carlink systemer, hvis telefonerne i sagens natur
har muligheden indbygget.
|