DS har som modelserie været en ubetinget succes for
Citroën. Og efter at man for et par år siden
igangsatte etableringen af DS som selvstændigt mærke
i PSA koncernen, som også inkluderer Peugeot, var
målsætningen at nå nye højder. Det skal nok lykkes,
for franskmændene arbejder stabilt og målrettet mod
at etablere sig i luksusklassen. DS4 er det seneste
skud på stammen.
Samtidig med, at Citroën DS 4 blev forvandlet til
”bare” DS 4 fik den ny front og blev rettet til i en
række detaljer. I samme åndedrag skabte man en ny
variant, DS Crossback, med et mere off-road agtigt
udseende og hvor funktionen underbygger idéen: DS 4
Crossback har ganske enkelt fået forøget frihøjden
med 3 cm. Det er temmelig meget, det ses, det giver
muligheder og det mærkes forbavsende lidt under
kørslen på almindelige plane landeveje.
Fordel på ujævne veje
Faktisk er det lige før, at de tre cm med tilhørende
større fjedervandring er en fordel på de mange
ujævne veje, som ofte opleves i samme øjeblik man
forlader motorvejenes plane asfaltstribe. På selve
motorvejen er kørslen stabil, sidevindsfølsomheden
ringe og støjniveauet beskedent.
Bilen er i sig selv en kompaktbil med en længde på
4,27 meter. Den udmærker sig ikke ved unikke
pladsforhold. Endda er en bagagekapacitet på 385
liter ganske fint. Har man brug for mere plads, kan
bagsæderyglænene lægges ned og derved øges
bagagepladsen til godt 1 kubikmeter, det er ikke
overvældende, men det er heller ikke det, der er
meningen med en DS.
Anderledes på den eksklusive måde
En DS handler om at være anderledes på den
eksklusive måde. DS 4 Crossback ser godt ud, og
vigtigt er det, at det ikke alene handler om at
tiltrække misundelige eller beundrende blikke, men
også at fastholde oplevelsen af lækker bil i
kabinen.
Materialevalget er godt, interiørdesignet er i
overensstemmelse med bilens udvendige linjer og
udstyr som fly-cockpit-panoramaforruden er
usædvanlig. Det går i korthed ud på, at man kan
trække solskærmene bagud, individuelt ved hvert
forsæde, og derved opnå 45 grader større lysindfald.
Kan man lide det mere lys, er det naturligvis en
fordel. Er man helst foruden trækker man dem blot
tilbage i normalposition igen. Men muligheden er
der.
Veludstyret
Den billigste DS 4 koster 303.000 kroner. I
Crossback versionen er listeprisen 20.000 kroner
højere for den prøvekørte og billigste variant. Det
er fair, for det koster at ændre på undervognen, så
den kan håndtere det højere tyngdepunkt.
Basisudstyret er rigtig godt og inkluderer bl.a.
klimaanlæg, sædevarme og drejelige Xenon forlygter.
Også en 7” touchscreen er standard inklusive
navigation. Det muliggør bl.a. MirrorLink og Apple
Carplay til en merpris på 5.500 kroner. I øvrigt kan
en DS 4 også leveres med tag i anden farve.
I maskinrummet lå den nye 3-cylindrede 130-hestes
1,2 liters turbobenzinmotor, som er både smidig og
forbavsende støjsvag. Der er en smule 3-cylindret
pludren over motorlyden, men det er beskedent. Til
gengæld er det ikke beskedent at den foruden de 130
hk også leverer 230 Nm allerede ved 1750
motoromdrejninger pr. minut. Oven i købet, og det
forklarer smidigheden, præsteres 95 procent af
momentet i intervallet fra 1500-3500 omdr./min.
Vælg de rette fælge
Den prøvekørte bil var yderligere udrustet med 18”
alufælge til en merpris på 11.000 kroner i stedet
for de standardmonterede 16”. Det ser godt ud, det
passer visuelt til bilen og giver også en fin føling
med kørebanen. Men det går lidt ud over
affjedringskomforten.
Faktisk lider benzinøkonomien også derved, for i
stedet for 20 km/l kan man kun køre 19,2 km/l. det
er de officielle tal, om der er mærkbar forskel i
praksis er vi ikke sikre på, men forestiller os at
hvad funktionen angår, kan man godt springe 18”
fælgene over. Fartpræstationerne på 10,8 sekunder
til 100 km/t og 198 km/t på toppen taler deres eget
sprog. De gør bilen og kørslen livlig.
Designet er alt overskyggende i en DS 4. Som sådan
skal man være varsom, når man åbner bagdøren, for
den tilspidsede forlængelse af bagruden med
indbygget dørgreb strækker sig uventet langt ud i
området ved siden af bilen.
De avancerede nakkestøtter ved forsæderne ser
visuelt godt ud - men man skal være indstillet på at
rense ud i hulrummet, når bilens interiør gøres
rent. |