- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Citroën Berlingo Multispace BlueHDi 100 S&S E6G Feel

Citroëns praktiske fællesskabsbil


Af Søren Clauding – marts 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Indrømmet: Første gang undertegnede hørte betegnelsen ”Familiecontainer” eller ”Familieakvarium” blev der trukket på smilebåndet. Det var jo heller ikke ondt ment og man kunne ligesom ikke lade være. Men måske er den mere end lettere kategoriserende. Alene fordi ordet ”familie” indgår. For er det ikke lidt begrænsende? Indtil nogen kommer med et bedre bud, er ordet ”Fællesskabsbil” langt mere betegnende. Det rummer nemlig muligheder, der går langt udover familie-begrebet.

 

Og det er præcis, hvad Citroën Berlingo Multispace gør. Den er rummelig, den er praktisk og ret beset er Citroën sluppet udmærket fra det seneste facelift. Den er selvfølgelig ingen sportsvogn, men en sådan kan, sandt at sige, heller ikke bruges til meget andet end at køre i, én eller to personer og måske fange opmærksomheden hos dem, man kører forbi. Og så kan den normalt ikke købes for de blot 233.000 kroner, som Berlingo'en koster.

 

180.000 kroner på tilbud

I øvrigt behøver man ikke betale mere end små 180.000 kroner for at få en bil, hvor man kan dyrke fællesskabet med familie, venner, bekendte eller hvem man nu er ude at køre sammen med (kampagnepris i skrivende stund – ellers 200.000 kroner). Den er da godt nok lidt anderledes bestykket, men ”multispace’en” er der, dvs. masser af plads, ja oceaner af plads, faktisk. Som man kan glæde sig over, uanset hvor mange man vælger at være sammen på køreturen.



På bagsæderne er der formidabel med benplads, god plads over skuldrene og man behøver ikke sidde ubekvemt opret. Fortil er der ligeledes glimrende plads og man er ikke forstyrret af en gearstang, for gearvælgeren er en drejeknap, placeret på midterkonsollen – samme system som man f.eks. finder, omend i en mere sofistikeret udgave, i en Jaguar. Gearkassen vender vi tilbage til om nogle linjer.

 

3 kubikmeter

Bagagekapaciteten er på mindst 544 liter i den prøvekørte udgave med fem siddepladser. Hvis man som i sportsvognen kan nøjes med at være to, disponerer de to over ikke mindre end 3 kubikmeter plads, hvis bagsæderne tages ud. Der er desuden blevet plads til skydedøre i begge sider. Og det er alt sammen pakket ind i en samlet længde på bare 4,38 meter.

 

…plus 1,80 meter i højden. Det er ikke uvæsentligt, for især de 3 kubikmeters bagagekapacitet har meget med højden at gøre. Plads i højden giver øget velvære i kabinen, det fremmer fællesskabet, men indebærer, at man iblandt må finde sig i at komme nogle sekunder senere frem til bestemmelsesstedet.



E6G-gearet

0-100 km/t håndteres i Berlingo Multispace med 100-hestes AdBlue dieselmotor på 14,3 sekunder. Så skal man endda være lynhurtig på speederen, gearskiftet behøver man ikke bekymre sig om, for det er inkluderet i prisen. Sådan at forstå, at der foruden dieselmotoren og Feel-udstyret også følger en elektronisk styret automatisk skiftende manuel gearkasse med til de 233.000 kroner. Gearskiftet tager sin tid, men det fungerer, det gør det automatisk og god tid er ofte en styrke for fællesskabet.

 

Og én ting til: Med mindre man stresser over ikke at nå frem til bestemmelsesstedet hurtigt nok, er køreturen i en Berlingo Multispace forbundet med ro og velvære. Man sidder udmærket, bagsædepassagererne har hvert deres individuelle sæde, det kan indstilles som de har lyst til og selve køreoplevelsen har kørekomfort i højsæde.

 

Passer til danske landeveje

De 1,80 meter i højden skubber naturligvis tyngdepunktet opad, man skal ikke køre sidelæns gennem kurverne (vi er heller ikke sikker på, at man kan – og vi har ikke forsøgt). I øvrigt må man ikke køre sådan på det danske vejnet, heller ikke i sportsvognen, der kan. Så på den måde passer Berlingo også udmærket til danske kørselsforhold.

 

Den er komfortabelt affjedret, forbavsende retningsstabil og krænger ikke meget. Sidevindsfølsomheden var der ikke mulighed for at sætte på prøve i testperioden, det er måske et svagt punkt – men kun måske. For hvorfor skulle Citroën ikke have fået styr på den del også, for de har strammet temmelig meget op på bilens køreegenskaber i forhold til tidligere generationer.

 

Det kan skyldes, at Berlingo er basseret på samme tekniske platform som C4 Picasso, som også er blevet stærkt forbedret. Det samme er motorprogrammet naturligt nok i takt med forberedelserne til Euro6 normen, der trådte i kraft sidste efterår.

 

Lavt forurenende diesel

Dieselmotoren er i god harmoni med bilens ”sjæl” og kørefærdigheder, den gør det muligt at køre 23,3 km/l – men der skal alligevel betales næsten 3000 kroner om året i ejerafgift. Det er lidt ærgerligt, fordi en Berlingo Multispace er en bil, som tilgodeser mange menneskers praktiske behov.



Og dobbelt ærgerligt er det, at der betales skat af CO2 udledningen (fordi det hænger tæt sammen med brændstofforbruget) men ikke gives kompensation for den beskedne udledning af de skadelige kvælstofilter. De såkaldte NOx er i Berlingo-motoren reduceret til næsten ingenting. AdBlue teknologien er godt nok ikke uden omkostninger, hvad der bl.a. er grunden til, at ikke alle bilproducenter vælger at forurene så lidt som muligt (men blot at overholde en øvre grænse for forurening). Men hos Citroën og søstermærkerne gør man det. Også det følger med i prisen og så kan man i fællesskab glæde sig over at man også belaster miljøet mindst muligt, når man er på tur sammen.


Andre Citroën prøvekørsler - find dem hér >>>


Klik på billedet og oplev en køretur bag rattet af en Citroën Berlingo Multispace.

Kan også ses i Fuld HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 

 


Model:

Citroën Berlingo Multispace BlueHDi 100 S&S E6G Feel

Listepris:

Kr. 232.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 ltr. AdBlue turbodiesel. 100 hk. 254 Nm/ 1750 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

14,3 sek./ 171 km/t/ 23,3 km/l / 112 g/km

Længde/Højde:

4,38 m/1,80 m

Bagagerum:

544/675/3000 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 17” letmetal fælge. Fjernbetjent centrallås. Skydedøre i begge sider. 6 airbags. Aircondition. Multijusterbart rat. Sædevarme. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Isofix.


Link til importøren


Vælger man at montere et net, så bagagen ikke kommer flyvende gennem kabinen ved hård opbremsning, kommer passageren på midterst bagsæde ikke til at være foruden sikkerhedssele...

 

Over frontruden er en bred hylde, som optimerer pladsudnyttelsen i bilens højde. Det lille spejl over bakspejlet gør føreren i stand til at følge med i hvad der foregår på bagsædet...

 

Under forruden foran rattet er et af mange praktiske rum, fordelt rundt om i Berlingo'en. Det har låg på, så indholdet bliver dernede, også under kraftig acceleration - hvad der nu er svært at udføre med en 100-hestes multibil.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt