Tilfældet ville, at sneen begyndte at dale over
Danmark, da vi stillede skarpt på den nye BMW X1
sDrive i det fancy xLine udstyr. Fint nok, for så
kunne man jo konstatere, hvordan den 2-hjulstrukne
SUV ville klare sig på de ikke ofte helt ryddede
danske landeveje.
Det var ikke mindst interessant, fordi BMW har
forladt koncepterne med den kompakte SUV. I en sådan
grad, at man har valgt at neddrosle betegnelsen. BMW
X1 er ikke længere end SUV (Sport Utility Vehicle),
men derimod den selvvalgte betegnelsen ”SAV” som
står for Sports Activity Vehicle.
Baghjulstræk fravalgt
I praksis indebærer det, at man har ændret drivlinen
fra det hæderkronede baghjulstræk, som man har
sværget til i årtier. Nu har X1 i den tohjuls drevne
udgave ”sDrive” fået forhjulstræk. Det er der måske
en vis idé i, men lad det nu ikke blive en ny
standard, d’herre BMW-designere, for baghjulstræk
har også sine kvaliteter.
Problemet har nok blot været, at det i bund og grund
var de færreste BMW-ejere, der overhovedet var
opmærksomme på, om deres bil var for- eller
baghjulstrukken. Omkring 15 procent vidste det, har
BMW fastslået, og deri var ingen tilkendegivelse af,
om de pågældende BMW-ejere alene havde købt deres
bil pga. baghjulstrækket.
Forhjulstrækkets fordele
Til gengæld var det måske åbenlyst i sammenligning
med andre biler, at pladsforholdene var ringere, at
kardantunnellen fyldte for meget. Og hvis man ikke
ved, at en bil er baghjulstrukken, bruger man heller
ikke denne trækforms unikke egenskaber, og så er der
vel ingen grund til at hænge fast i traditionerne.
Desuden er en kardanaksel med hvad dertil hører også
tung, og det går ud over brændstoføkonomien.
Så BMW sDrive er altså forhjulstrukken og det er
formentlig for de fleste bilister en fordel, når det
er glat, og ved høj fart (vi har dog ikke prøvet
bilen over dansk motorvejsfart) er den gode
stabilitet antagelig lettere at opnå med træk på
forhjulene.
Selvbevidst og robust
Helt basalt er BMW X1 en cross-version af den
almindelige BMW 1-serier. Men designet er
gennemgribende anderledes med megen inspiration fra
andre modeller, f.eks. 2-serie Active Tourer. Bilen
ser godt ud, den er harmonisk, den forøgede frihøjde
til næsten 20 cm giver den et robust og selvbevidst,
moderne look, som underbygger den aktive livsstil,
som har lagt navn til den nye betegnelse.
Den forøgede frihøjde er en klar fordel ved ind- og
udstigning, ikke mindst fordi den plads, fordøren
byder på, er lidt begrænset af en B-stolpe, der
nærmest befinder sig på siden af fører og
forsædepassagerer, hvis man er langbenet. Også ved
bagsæderne har man glæde af let ind- og udstigning,
der er nu også rigtig god benplads ved bagsæderne
(noget, der var et ankepunkt ved den hidtidige X1)
og pladsen er variabel, fordi bagsæderne kan skydes
13 cm frem og tilbage.
Fordelene på landevejen
Læssehøjden er stor – bl.a. fordi bagkanten flugter
den variable bagagerumsbund, når den er i øverste
position, og mon ikke DET skyldes, at der skal være
plads til et bageste differentiale i de udgaver, som
har firehjulstræk – dvs. xDrive.
Den største fordel af den forøgede frihøjde har man
imidlertid på ujævne veje – eller når man er ud at
køre i sne. Da er risikoen for at blive hængende på
toppen af et hjulspor noget mindre.
Fremragende føling med vejen
Det utrolige er imidlertid, at ved kørsel på plan
asfalt har man skabt en sådan forbindelse mellem vej
og fører, at fornemmelsen af vejbilledet er meget
klart. Dermed mener vi, at man fornemmer friktionen
mellem dæk og vej bedre end de fleste, også langt
mere lavbenede biler, altså bilens vejgreb. Og i
glat fører er det alfa og omega bag sikker kørsel.
Kan man fornemme hvor glat, der er, kan man tage
sine forholdsregler og tilpasse kørslen derefter.
Siden har man så hele striben af sikkerhedsudstyr
til at hjælpe sig. Man kan også vælge en sportslig
indstilling, som ændrer på affjedring, styrerespons,
speederrespons, ESP-funktionen og den fremragende
8-trins Steptronic automatgearkasses skiftefrekvens.
Det hæver køreoplevelsen til et meget højt niveau.
Forhjulstrækket er tilgivet
Oven i det er affjedringen i normal-indstillingen på
én gang så tilgivende og spændstig, at oplevelsen af
dynamik og komfort får nye dimensioner. Det har BMW
gjort rigtig godt – forhjulstrækket er tilgivet, for
nu at sige det på en anden måde.
Det har nemlig en række fordele, som i bagagerummet
kan måles i liter, i vægt kan måles i kg, men i
praksis afspejles i en brændstoføkonomi tæt på 20
km/l. Det officielle tal siger 23,3 km/l og det er
ikke utænkeligt, at det kan opnås i praksis, men så
skal man køre meget økonomisk. 20 km/l er dog heller
ikke så ringe.
Motor og udstyr
2-liters dieselmotoren er en drøm, den er lydsvag og
kraftig nok til at give næsten sportsvognsagtige
fartpræstationer. Momentkurven er flad og bred, det
opleves i en smidig og omdrejningsvillig motorgang.
Desuden må man køre med 1800 kg på trækkrogen, hvis
bilen har sådan en – det vidner også om bilens
potentiale.
Den prøvekørte X1 i xLine bestykning (merpris på
godt 72.000 kroner oven i basisprisen på små
500.000) inkluderer p-sensorer bag (hensigtsmæssigt,
fordi udsynet bagud ikke er forbilledligt),
fartpilot med bremse (så man ikke kører for stærkt,
fordi det går nedadbakke), fremragende LED forlygter
med kurvelys, som man virkelig sætter pris på en
mørk vinteraften. Og så havde den prøvekørte bil
desuden panorama glastag, som stort set var sneet
til i hele testperioden (men i snevejr kører man jo
heller ikke med kalechen nede i en cabriolet),
el-bagklap og meget mere.
Beskyttelsesskjold bagtil som på en regulær 4X4. |