Den nye 7-serie BMW er gennemtænkt. Det forventer
man også af en bil, der i billigste version koster
1,6 millioner kroner. Men det unikke ved BMW’en er,
at den målrettet er tilpasset den kategori af
kunder, der ikke vil gå på kompromis med unikke
dynamiske køreegenskaber og kørekomfort på samme
niveau – og samtidig synes at det er helt OK, hvis
der også er taget behørigt hensyn til miljøet.
7-serien er topserien, det er BMW’s flagskib, og for
at tage det sidste først har man bevidst anvendt
eksotiske materialer, der rammer indenfor
målsætningen. B-stolpen – altså adskillelsen mellem
forreste og bageste døre – sender signalet til dem,
der måtte glemme det: I denne bil har man anvendt
karbonfiber. Faktisk er BMW 7-serien den eneste
stor-serieproducerede bil i verden, hvortil der
anvendes kulfiber, som det vel ret beset hedder på
dansk.
Kulfiberfordele
Kulfiber anvendes i flyindustrien på grund af
materialets store styrke og stivhed. Via
motorsporten har det fundet vej til bilproduktionen,
men hidtil har det kun været et lille antal
supersportsvogne, hvor det har vundet indpas.
BMW har taget kulfiber i anvendelse, ikke alene for
at spare vægt, men også fordi det er så stift et
materiale. Det er noget, især en stor bil har brug
for, fordi den trods vægtbesparelsen vejer 1830 kg
og derved stiller større krav til byggematerialerne
end markedets mindre biler. Foruden kulfiber
anvendes også store mængder af aluminium og
højstyrkestål, og det mærkes direkte under kørslen,
hvor styrepræcisionen og balancen sidder lige i
øjet.
Tyngdepunktet er lavere og vægtfordelingen næsten
50:50, altså lige meget vægt på de fire hjul og med
baghjulstræk er det mere end optimalt, fordi man
derved har tilstrækkelig vægt på de trækkende hjul.
Kørekomfort
En anden fordel ved stivheden er et lavere
vibrationsniveau og dermed et mere komfortabelt
støjbillede. Selvom den prøvekørte version er den
billigste, er luksusfølelsen i top. Kørslen
understøttes af adaptiv luftaffjedring, det adaptive
kurvelys er det bedste, vi har prøvet.
Dørene er af ”soft-close” typen, der ikke skal
smækkes i – den sidste del af lukningen overtages af
lukkemekanismen – og det indbyggede surround
billede, baseret på fire kameraer placeret på hver
side af bilen, er ultra skarpt og fungerer med
praktiske animeringer af bilens placering i forhold
til omgivelserne. Det fungerer oven i købet også
meget fint i mørke.
Fjernstyret parkering
Og så er det naturligvis lækkert at kunne fjernstyre
bilens parkering på f.eks. vinkelparkeringspladser
(ekstraudstyr). Man kører frem til en måske endda
trang p-plads (der skal dog være 40 cm friplads på
hver side af bilen), stiger ud og via en elegant
fjernbetjening kan bilen køres ind på pladsen og
tilsvarende ud igen (se videoen her på siden).
Motoren kan startes og stoppes fra fjernbetjeningen
og systemet har naturligvis flere
sikkerheds-mekanismer indbygget, så bilen selv
navigerer i forhold til de omkring holdende biler
eller andre genstande, standser inden den kører ind
i en mur (ret praktisk) og standser, hvis den er
mere end tre meter fra fjernbetjeningen. Desuden er
der en maksimal afstand bilen kan køre. Når den nås
standser den også.
Effektiv 6-cylindret dieselmotor
Kraftværket på den prøvekørte bil var en høj
effektiv 6-cylindret turbodieselmotor med variabel
turbogeometri, som ikke blot præsterer op til 265
hestekræfter men også leverer et imponerende
drejningsmoment
på 620 Nm fra 2000 til 2500 omdr./min. En 7-serie
BMW kan fås med endnu flere kræfter, men
dieselmotorens smidighed, det lave vibrationsniveau
i kombinations med 8-trins Steptronic gearkassen
opleves optimalt. Og så kan man ikke bare have god
samvittighed pga. bilens fornuftige brændstoføkonomi
(den kører 20,4 km/l på de på testbilen monterede
20” hjul – ellers 22,2 km/l) men også i praksis
bidrage til at reducere belastningen af miljøet.
At BMW gennem hele fremstillingsforløbet
miljø-optimerer råstofudvindingen, produktionen,
produkternes levetid, muligheden for genanvendelse
og i videst muligt omfang anvender bæredygtige
produkter er et plus oveni som man ikke kan mærke
direkte – men Jordkloden kan det, både på kort og på
langt sigt.
I tørre tal er en BMW 7-serie 5,10 meter lang,
bagagerummet tilbyder acceptable 515 liter – det er
dog ikke dér pladsen er fråset bort – og så kan
730’eren specifikt bringe sig selv og passagererne
op på 100 km/t på 6,1 sekund. Så mon ikke de
allerfleste 7-serie købere kan klare sig med netop
den maskine.
Udstyret
Specifikt for den prøvekørte bil var den udrustet
med M-Sport pakken, som koster den nette sum af
140.000 kroner. Men den er pengene værd og
inkluderer bl.a. 20” letmetalfælge, en særlig
styling, herunder den markante aerodynamik pakke.
Standardudstyret er i sig selv ret omfattende og
byder bl.a. på den professionelle udgave af BMW’s
avancerede navigationsanlæg, 4-zone klimaanlæg, den
adaptive luftaffjedring, det adaptive LED kurvelys
og meget andet. Aktiv fartpilot til 37.000 kroner
kan absolut anbefales, ikke mindst fordi den, såvel
som de øvrige elektroniske hjælpemidler er af den
allernyeste slags og derfor mere velfungerende end
noget af det, man hidtil har været vant til.
|