- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: BMW 220i Cabriolet

Topløs elegance

 - med bid i asfalten


Af Søren Clauding – september 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De allerfleste cabrioleter kommer til verden ved, at man populært sagt skærer taget af en lukket bil, udstyrer den med kaleche eller foldetag og siden kæmper en udfordrende kamp for at plads til det hele – og ofte er det køreegenskaberne, der betaler prisen. Som sådan er cabriolet udgaverne af en bil ofte forvandlet til en ”simpel cruiser”.

 

Det gælder ikke BMW 220i Cabriolet.

 

Helt ny konstruktion

En 2-serie BMW er baseret på en 1-serie. Det gælder 2-serie Coupéen og det gælder også cabriolet udgaven. Men BMW har ikke gjort tingene halvt. Konstruktionen er helt ny og eksempelvis er en 2-serie cabriolet 10 cm længere end en 1-serie. Den plads har man fornuftigt nok benyttet til at skabe regulær plads til bagsædepassagerernes ben.

 

Ret fornuftigt faktisk, for hvor er det desillusionerende at have en åben bil, hvor man på forsæderne skal presses op imod forruden og på førersædet styre bilen i en forvredet og ubekvem kørestilling, blot fordi man har normale nordiske kropsdimensioner i højden og gerne vil nyde en køretur med venner eller familie. Det slipper man helt for i en BMW 2-serie cabriolet.

 

Plads til fire

BMW har desuden taget konsekvensen og valgt, kun at indrette to siddepladser bagtil, med to kop- eller flaskeholdere mellem sæderne, så man ikke kunne føle sig fristet til at tage plads i midten. Meget betænksomt i mere end én forstand. Fordi en cabriolet mangler styrken fra taget i en ulykkessituation, vil en person i midten af bilen være dårligere beskyttet. Hvis uheldet er ude og bilen ender med hjulene i vejret, er de to bagsædepassagerer udmærket beskyttet af de to styrtbøjler, der på mikrosekunder skyder op bag nakkestøtterne og sikrer, at bilen ikke lander på passagerernes hoved. MEGET betænksomt.


 

 


Sådan er en BMW, i den prøvekørte version 220i, Cabriolet hele vejen igennem. Sikkerheden er én faktor, som bestemt har stor betydning i moderne bilkørsel og vi kan så tilføje, at frontruden ikke vibrerer synligt som det ses i mange andre åbne biler. Det er også udtryk for et vridningsstabilt, kraftigt og beskyttende byggeri. Vi gætter på, at lidt af den ekstra længde også er anvendt til den indre og udefra usynlige konstruktion.

 

Bid i asfalten

Netop det punkt bringer os ind til kernen i enhver BMW-oplevelse. Når karrosseriet og chassiset vrider sig minimalt, er det føreren og ikke bilens utilsigtede vridning, der styrer bilen. I en 2-serie cabrio assisteres føreren desuden af et avanceret multilink baghjulsophæng, som får baghjulene til næsten at beholde deres indbyrdes afstand, selvom man kører hurtigt ikke mindst på ujævn asfalt. Derved styrer de minimalt med. Og derved har BMW opnået køreegenskaber hos 220i Cabriolet, som er så tæt på en 1-serie man kan komme. Der er virkelig bid i asfalten.

 

Med til at sikre de gode køreegenskaber er også valget af kaleche i stedet for foldetag. Der kan være en masse livsstils-elementer inkluderet i valget, men den køremæssige fordel er, at en kaleche ikke er så tung – og så fylder den mindre. Det første indebærer, at tyngdepunktet holdes nede, og når kalechen er foldet sammen bag cockpittet, er det uden praktisk betydning, at tyngdepunktet derved er skudt en smule bagud. Vægtfordelingen i bilen er meget tæt på 50:50, naturligvis lidt afhængig af drivline og læsning.



Bagagepladsen

Men det, at kalechen fylder mindre, er heller ikke uden betydning. Bagagerummet er forbavsende stort, når kalechen er i brug – 390 liter – og man har en elegant løsning, hvor en kasseformet indsats blot trækkes ned, når man vil køre i åben bil. Så kan man se præcist hvor meget bagageplads, man har.

 

Og oven i hatten har man opnået, efter undertegnedes mening, mere elegante linjer. Cabrio-udgaven er ganske enkelt mere elegant end bilens 1-serie ophav.

 

Yderst smidig motor

”220i” indebærer, at motoren er en 4-cylindret benzinmotor med såkaldt TwinPower turbolader. Den inkluderer variabel ventilstyring og en variabel knastaksel – og de ting tilsammen giver såvel en meget smidig som en ret økonomisk motor. Effekten på 184 hestekræfter er i sig selv overbevisende, men det, at drejningsmomentet på hele 290 Nm når sit maksimum allerede ved 1350 motoromdrejninger/minut og fastholder niveauet i stort set hele accelerationsfasen helt op til 4250 omdr./min. er det tekniske udtryk for den uforlignelige smidighed.



Dertil kommer, at den er vibrations- og støjsvag og i kombination med 8-trins Steptronic gearkassen er kørslen en drøm – det er ikke helt som at svæve på skyerne, men er der nogen på himlen, kan man komme i nærkontakt med dem på mindre end 25 sekunder – den tid, det tager for den elektriske kaleche at forvandle bilen fra lukket til åben (se videoen her på siden).

 

Ekstraudstyr for alle pengene

Brændstoføkonomien er 16,4 km/l med Steptronic og de 17” letmetalfælge, den prøvekørte version bl.a. var iklædt som ekstraudstyr (de koster 17.500 kroner oven i). Og basis(liste-)prisen for hele herligheden er 496.100 kroner – plus automatgearet til 33.388 kroner (hos BMW kategoriseres også et automatgear som ekstraudstyr). Læderindtræk, metallak og meget andet er ligeledes ekstraudstyr, så den prøvekørte bil var krøbet op på 630.892 kroner.



Det er naturligvis mange penge for mange mennesker, men BMW’er har aldrig været billige. Til samme pris kan man købe en 3-serie BMW f.eks. med samme motor. Men så må man nøjes med at åbne sideruderne, hvis man vil have luft indenbords og skyerne kan det da være vanskelige at få nærkontakt med.

 

Et kuriosum: En 2-serie cabriolet er baghjulstrukket, hvis nogen skulle være i tvivl, og den må trække en anhænger på 1500 kg. Ingen skal herefter påstå, at køreglæde, elegance, sikkerhed og livsglæde ikke også kan være praktisk.

 

Andre BMW prøvekørsler - find dem hér >>>


Klik på billedet og kør med i den nye BMW 220i Cabriolet - med og uden kalechen i brug. Videoen kan ses i Fuld HD.


 

 


Model:

BMW 220i Cabriolet

Listepris:

Kr. 496.100 + Steptronic automatgear: kr. 33.388.

Motor og transmission:

4 cyl. 2-liter turbobenzinmotor. 184 hk. 290 Nm/1350-4250 omdr./min. 8-trins Steptronic automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,7 sek./ 226 km/t/ 16,4 km/l /138 g/km

Længde:

4,43 m

Bagagerum:

390 liter

Diverse:

ABS. EBD. DSC (ESP). 6 airbags. 17” letmetalfælge (ekstraudstyr). Run-flat dæk. Styrtbøjler – skjulte. Forlygtevasker. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle med varme. El-sideruder for og bag.  Multijusterbart multifunktions sportslæderrat. 2-zone klimaanlæg. BlueTooth og USB. Sædevarme for. Regnsensor.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt