De allerfleste cabrioleter kommer til verden ved, at
man populært sagt skærer taget af en lukket bil,
udstyrer den med kaleche eller foldetag og siden
kæmper en udfordrende kamp for at plads til det hele
– og ofte er det køreegenskaberne, der betaler
prisen. Som sådan er cabriolet udgaverne af en bil
ofte forvandlet til en ”simpel cruiser”.
Det gælder ikke BMW 220i Cabriolet.
Helt ny konstruktion
En 2-serie BMW er baseret på en 1-serie. Det gælder
2-serie Coupéen og det gælder også cabriolet
udgaven. Men BMW har ikke gjort tingene halvt.
Konstruktionen er helt ny og eksempelvis er en
2-serie cabriolet 10 cm længere end en 1-serie. Den
plads har man fornuftigt nok benyttet til at skabe
regulær plads til bagsædepassagerernes ben.
Ret fornuftigt faktisk, for hvor er det
desillusionerende at have en åben bil, hvor man på
forsæderne skal presses op imod forruden og på
førersædet styre bilen i en forvredet og ubekvem
kørestilling, blot fordi man har normale nordiske
kropsdimensioner i højden og gerne vil nyde en
køretur med venner eller familie. Det slipper man
helt for i en BMW 2-serie cabriolet.
Plads til fire
BMW har desuden taget konsekvensen og valgt, kun at
indrette to siddepladser bagtil, med to kop- eller
flaskeholdere mellem sæderne, så man ikke kunne føle
sig fristet til at tage plads i midten. Meget
betænksomt i mere end én forstand. Fordi en
cabriolet mangler styrken fra taget i en
ulykkessituation, vil en person i midten af bilen
være dårligere beskyttet. Hvis uheldet er ude og
bilen ender med hjulene i vejret, er de to
bagsædepassagerer udmærket beskyttet af de to
styrtbøjler, der på mikrosekunder skyder op bag
nakkestøtterne og sikrer, at bilen ikke lander på
passagerernes hoved. MEGET betænksomt.
Sådan er en BMW, i den prøvekørte version 220i,
Cabriolet hele vejen igennem. Sikkerheden er én
faktor, som bestemt har stor betydning i moderne
bilkørsel og vi kan så tilføje, at frontruden ikke
vibrerer synligt som det ses i mange andre åbne
biler. Det er også udtryk for et vridningsstabilt,
kraftigt og beskyttende byggeri. Vi gætter på, at
lidt af den ekstra længde også er anvendt til den
indre og udefra usynlige konstruktion.
Bid i asfalten
Netop det punkt bringer os ind til kernen i enhver
BMW-oplevelse. Når karrosseriet og chassiset vrider
sig minimalt, er det føreren og ikke bilens
utilsigtede vridning, der styrer bilen. I en 2-serie
cabrio assisteres føreren desuden af et avanceret
multilink baghjulsophæng, som får baghjulene til
næsten at beholde deres indbyrdes afstand, selvom
man kører hurtigt ikke mindst på ujævn asfalt.
Derved styrer de minimalt med. Og derved har BMW
opnået køreegenskaber hos 220i Cabriolet, som er så
tæt på en 1-serie man kan komme. Der er virkelig bid
i asfalten.
Med til at sikre de gode køreegenskaber er også
valget af kaleche i stedet for foldetag. Der kan
være en masse livsstils-elementer inkluderet i
valget, men den køremæssige fordel er, at en kaleche
ikke er så tung – og så fylder den mindre. Det
første indebærer, at tyngdepunktet holdes nede, og
når kalechen er foldet sammen bag cockpittet, er det
uden praktisk betydning, at tyngdepunktet derved er
skudt en smule bagud. Vægtfordelingen i bilen er
meget tæt på 50:50, naturligvis lidt afhængig af
drivline og læsning.
Bagagepladsen
Men det, at kalechen fylder mindre, er heller ikke
uden betydning. Bagagerummet er forbavsende stort,
når kalechen er i brug – 390 liter – og man har en
elegant løsning, hvor en kasseformet indsats blot
trækkes ned, når man vil køre i åben bil. Så kan man
se præcist hvor meget bagageplads, man har.
Og oven i hatten har man opnået, efter undertegnedes
mening, mere elegante linjer. Cabrio-udgaven er
ganske enkelt mere elegant end bilens 1-serie ophav.
Yderst smidig motor
”220i” indebærer, at motoren er en 4-cylindret
benzinmotor med såkaldt TwinPower turbolader. Den
inkluderer variabel ventilstyring og en variabel
knastaksel – og de ting tilsammen giver såvel en
meget smidig som en ret økonomisk motor. Effekten på
184 hestekræfter er i sig selv overbevisende, men
det, at drejningsmomentet på hele 290 Nm når sit
maksimum allerede ved 1350 motoromdrejninger/minut
og fastholder niveauet i stort set hele
accelerationsfasen helt op til 4250 omdr./min. er
det tekniske udtryk for den uforlignelige smidighed.
Dertil kommer, at den er vibrations- og støjsvag og
i kombination med 8-trins Steptronic gearkassen er
kørslen en drøm – det er ikke helt som at svæve på
skyerne, men er der nogen på himlen, kan man komme i
nærkontakt med dem på mindre end 25 sekunder – den
tid, det tager for den elektriske kaleche at
forvandle bilen fra lukket til åben (se videoen her
på siden).
Ekstraudstyr for alle pengene
Brændstoføkonomien er 16,4 km/l med Steptronic og de
17” letmetalfælge, den prøvekørte version bl.a. var
iklædt som ekstraudstyr (de koster 17.500 kroner
oven i). Og basis(liste-)prisen for hele herligheden
er 496.100 kroner – plus automatgearet til 33.388
kroner (hos BMW kategoriseres også et automatgear
som ekstraudstyr). Læderindtræk, metallak og meget
andet er ligeledes ekstraudstyr, så den prøvekørte
bil var krøbet op på 630.892 kroner.
Det er naturligvis mange penge for mange mennesker,
men BMW’er har aldrig været billige. Til samme pris
kan man købe en 3-serie BMW f.eks. med samme motor.
Men så må man nøjes med at åbne sideruderne, hvis
man vil have luft indenbords og skyerne kan det da
være vanskelige at få nærkontakt med.
Et kuriosum: En 2-serie cabriolet er
baghjulstrukket, hvis nogen skulle være i tvivl, og
den må trække en anhænger på 1500 kg. Ingen skal
herefter påstå, at køreglæde, elegance, sikkerhed og
livsglæde ikke også kan være praktisk.
|