Vi har tidligere prøvekørt den nye Audi A4 i
Limousine-versionen – det de fleste andre kalder en
sedan, altså en bil med udvendigt bagagerum. Dengang
var det med en 150-hestes dieselmotor under
motorhjelmen. Men på det danske marked er
stationcars populære og derfor var det udmærket, nu
vi ville sætte fokus på samme bil med den virile 1,4
liters TFSI turbo benzinmotor, også at se nærmere på
den i Avant-udgaven, Avant er Audis betegnelse for
en stationcar.
Begge dele var temmelig overbevisende. Ikke mindst
fordi de klæder hinanden godt. En benzinmotor er
lettere end en diesel – faktisk er vægtforskellen
over 100 kg på en Audi med TFSI motoren kontra en
turbodiesel, og den vægtforskel ligger hovedsagelig
over forakslen – og derved skydes tyngdepunktet
bagud. Da en stationcar traditionelt har
tyngdepunktet længere bagude (en Audi A4 Avant vejer
50 kg mere end en A4 Limousine, og den mervægt
ligger fortrinsvis over bagakslen) opnår man i al
sin enkelhed en bil med mere levende og mere
spændende køreegenskaber.
Ens fartegenskaber
Fartegenskaberne er stort set ens, og det kan bl.a.
tilskrives, at benzinmotorens drejningsmoment topper
på det maksimale 250 Nm allerede ved 1500 motoromdr./min.
Det gør dieselmotorens moment også – men da en
dieselmotor opererer under et væsentlig kortere
omdrejningsinterval nås maksimum med andre ord
tidligere i TFSI-versionen. Dieselmotorens maksimale
drejningsmoment er noget højere, og vi gætter på, at
det kompenserer for den lidt højere vægt. Dertil
kommer, at topeffekten på de 150 hk leveres over
1000 omdr./min. fra 5000 til 6000.
Så fartoplevelsen er ikke meget forskellig. Det er
komfortoplevelsen til gengæld. 1,4 liters TFSI
motoren har vi prøvet i flere andre af VW-koncernens
modeller og oplevelsen er hver gang den samme: En
lydsvag, vibrationssvag og meget smidig og
omdrejningsvillig motor, som især i Audi A4
understreger, at dette er en premiumbil, vi har med
at gøre.
Man kan oven i købet køre 18,9 km/l (det officielle
EU-tal med standard hjulmontering), hvilket er en
udmærket benzinøkonomi, motoreffekt og
fartpræstationer taget i betragtning.
Fine hjulophæng
Men vi gjorde en anden opdagelse, som egentlig kan
tilskrives et i vores optik ikke optimalt hjulvalg.
Bilen var en standard Audi A4 Avant, om end den var
iklædt ekstraudstyr for godt 100.000 kroner (som
bragte den samlede listepris for den prøvekørte bil
op på små 600.000 kroner). Som standard har den 16”
letmetal fælge med tilsvarende almindelig
dækmontering. En del af ekstraudstyret var 18”
letmetal fælge med tilhørende lavprofildæk.
Under normale omstændigheder ville det give en noget
mere sprød køreoplevelse, hvor asfaltens små
ujævnheder ville være mere mærkbare. Men det var de
ikke. Vi ved selvfølgelig ikke, hvordan bilen kører
med 16” hjul, men kan konstatere, at den køre
fortrinligt og er meget komfortabel med 18” hjul.
Forklaringen kan i vores optik fortrinsvis findes i
anvendelsen af den allernyeste støddæmperteknik, som
mestrer på én gang at opfange store såvel som små
ujævnheder. Flot.
Funktionel som stationcar
Som stationcar har Audi A4 en stor fordel. Det er
nemlig ikke alle konkurrenter, der har en stationcar
på programmet. Især ikke en praktisk anvendelig
stationcar. Bilens udvendige dimensioner er
identiske med limousine-udgavens, derfor er en
kapacitet på 1510 liter, når bagsæderyglænene lægges
ned, glimrende. Man har nemlig formået, at kombinere
den velkendte elegante profil med den praktiske
udbygning over bagakslen, uden at elegancen er gået
tabt.
Og den byder på praktiske funktionelle egenskaber,
eksempelvis åbner den elektriske bagklap, som den
prøvekørte bil var udstyret med, samtidig
bagagerumsdækkenet/hattehylden, som simpelthen kører
op under taget og derved gør det muligt at læsse
bagagerummet med mindst mulig træk i nakken på
bagsædepassagererne. Og i stedet for lappekit er
bilen udrustet med et nødreservehjul.
Samme kabineindretning
Kabineforholdene er i det store hele som i limousine
udgaven og taget i betragtning, at standardudstyret
inkluderer klimaanlæg, Xenon forlygter og sædevarme,
er man ret godt kørende selv i basisversionen.
Minus i Avant udgaven er, som i limousine udgaven,
at man på bagsædet må finde sig i en kardantunnel,
selvom den ikke er i brug. Den er en del af
basiskonstruktionen, som også kan huse et quattro
firehjulstræk, men det virker som en lidt billig
løsning, at man i en bil med forhjulstræk skal leve
med løsninger til en version med firehjulstræk som
ret beset gør pladsforholdene på bagsædet dårligere.
|