- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Audi A4 Avant 1,4 TFSI 6 M/T

Premium bil med premium plads


Af Søren Clauding – oktober 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har tidligere prøvekørt den nye Audi A4 i Limousine-versionen – det de fleste andre kalder en sedan, altså en bil med udvendigt bagagerum. Dengang var det med en 150-hestes dieselmotor under motorhjelmen. Men på det danske marked er stationcars populære og derfor var det udmærket, nu vi ville sætte fokus på samme bil med den virile 1,4 liters TFSI turbo benzinmotor, også at se nærmere på den i Avant-udgaven, Avant er Audis betegnelse for en stationcar.

 

Begge dele var temmelig overbevisende. Ikke mindst fordi de klæder hinanden godt. En benzinmotor er lettere end en diesel – faktisk er vægtforskellen over 100 kg på en Audi med TFSI motoren kontra en turbodiesel, og den vægtforskel ligger hovedsagelig over forakslen – og derved skydes tyngdepunktet bagud. Da en stationcar traditionelt har tyngdepunktet længere bagude (en Audi A4 Avant vejer 50 kg mere end en A4 Limousine, og den mervægt ligger fortrinsvis over bagakslen) opnår man i al sin enkelhed en bil med mere levende og mere spændende køreegenskaber.

 

Ens fartegenskaber

Fartegenskaberne er stort set ens, og det kan bl.a. tilskrives, at benzinmotorens drejningsmoment topper på det maksimale 250 Nm allerede ved 1500 motoromdr./min. Det gør dieselmotorens moment også – men da en dieselmotor opererer under et væsentlig kortere omdrejningsinterval nås maksimum med andre ord tidligere i TFSI-versionen. Dieselmotorens maksimale drejningsmoment er noget højere, og vi gætter på, at det kompenserer for den lidt højere vægt. Dertil kommer, at topeffekten på de 150 hk leveres over 1000 omdr./min. fra 5000 til 6000.

 

Så fartoplevelsen er ikke meget forskellig. Det er komfortoplevelsen til gengæld. 1,4 liters TFSI motoren har vi prøvet i flere andre af VW-koncernens modeller og oplevelsen er hver gang den samme: En lydsvag, vibrationssvag og meget smidig og omdrejningsvillig motor, som især i Audi A4 understreger, at dette er en premiumbil, vi har med at gøre.

 

Man kan oven i købet køre 18,9 km/l (det officielle EU-tal med standard hjulmontering), hvilket er en udmærket benzinøkonomi, motoreffekt og fartpræstationer taget i betragtning.



Fine hjulophæng

Men vi gjorde en anden opdagelse, som egentlig kan tilskrives et i vores optik ikke optimalt hjulvalg. Bilen var en standard Audi A4 Avant, om end den var iklædt ekstraudstyr for godt 100.000 kroner (som bragte den samlede listepris for den prøvekørte bil op på små 600.000 kroner). Som standard har den 16” letmetal fælge med tilsvarende almindelig dækmontering. En del af ekstraudstyret var 18” letmetal fælge med tilhørende lavprofildæk.

 

Under normale omstændigheder ville det give en noget mere sprød køreoplevelse, hvor asfaltens små ujævnheder ville være mere mærkbare. Men det var de ikke. Vi ved selvfølgelig ikke, hvordan bilen kører med 16” hjul, men kan konstatere, at den køre fortrinligt og er meget komfortabel med 18” hjul. Forklaringen kan i vores optik fortrinsvis findes i anvendelsen af den allernyeste støddæmperteknik, som mestrer på én gang at opfange store såvel som små ujævnheder. Flot.



Funktionel som stationcar

Som stationcar har Audi A4 en stor fordel. Det er nemlig ikke alle konkurrenter, der har en stationcar på programmet. Især ikke en praktisk anvendelig stationcar. Bilens udvendige dimensioner er identiske med limousine-udgavens, derfor er en kapacitet på 1510 liter, når bagsæderyglænene lægges ned, glimrende. Man har nemlig formået, at kombinere den velkendte elegante profil med den praktiske udbygning over bagakslen, uden at elegancen er gået tabt.

 

Og den byder på praktiske funktionelle egenskaber, eksempelvis åbner den elektriske bagklap, som den prøvekørte bil var udstyret med, samtidig bagagerumsdækkenet/hattehylden, som simpelthen kører op under taget og derved gør det muligt at læsse bagagerummet med mindst mulig træk i nakken på bagsædepassagererne. Og i stedet for lappekit er bilen udrustet med et nødreservehjul.



Samme kabineindretning

Kabineforholdene er i det store hele som i limousine udgaven og taget i betragtning, at standardudstyret inkluderer klimaanlæg, Xenon forlygter og sædevarme, er man ret godt kørende selv i basisversionen.

 

Minus i Avant udgaven er, som i limousine udgaven, at man på bagsædet må finde sig i en kardantunnel, selvom den ikke er i brug. Den er en del af basiskonstruktionen, som også kan huse et quattro firehjulstræk, men det virker som en lidt billig løsning, at man i en bil med forhjulstræk skal leve med løsninger til en version med firehjulstræk som ret beset gør pladsforholdene på bagsædet dårligere.


Andre Audi prøvekørsler – find dem hér >>>


Audi A4 i stationcarudgaven "Avant" er prøvekørt med med basisudstyr. Hvordan den kører, giver videoen et indtryk af. Videoen kan også ses i Fuld HD.



Model:

Audi A4 Avant 1,4 TFSI

Listepris pr. 20.11.2015:

Kr. 484.790

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 ltr. TFSI turbo benzinmotor. 150 hk. 250 Nm/ 1500-3500 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9 sek./ 210 km/t/ 18,9 km/l / 124 g/km

Længde:

4,73 m

Bagagerum:

505/1510 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. 16” letmetal fælge (standard – 18” på testbilen). Xenon forlygter. 6 airbags. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Regn- og lyssensor.


 

Bagagerumsdækkenet kører op sammen med bagklappen.

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt