Alfa Romeo Giulietta er lille i sammenligning med
den meget roste og helt nye Alfa Romeo Giulia. Men
det er prisen også. Faktisk kan man få den nye
faceliftede Giulietta for blot 287.000 kroner – men
bruger man et halvt hundrede tusinde mere får man
også mere spas for pengene.
Det er mest udvendigt, at man kan se ændringerne –
men sådan er det vel ret beset med enhver
ansigtsløftning. I Alfa Romeo tilfældet har man dog
taget flere midler i brug og markedsfører nu også en
120-hestes dieselversion i kombination med
fabrikkens 6-trins dobbeltkoblingsgear, TCT.
Noget der virker
Og det er noget der virker, kunne vi konstatere, da
parringen blev prøvet for første gang. Den nye
diesel producerer nemlig ikke blot op til de 120
hestekræfter, hvilket i sig selv ikke er så
overvældende (om end den erstatter den 105-hestes,
der hidtil kunne leveres til en Giulietta), men
smider også 320 Nm ud på de trækkende forhjul ved
1750 omdr./min – det sker naturligvis gennem
dobbeltkoblingsgearet og det ville godt kunne
forårsage nogle bratte tilkoblinger og gearskift.
Men det sker ikke. Kræfterne leveres præcist,
gearskiftene sker præcist, og det hele er temmelig
lydløst, hvad der heller ikke normalt er
kendetegnende for en bil med dieselmotor. 100 km/t
nås på 10,2 sekunder og topfarten er 195 km/t. Det
findes naturligvis hurtigere – men så vil man heller
ikke kunne køre officielt 26,3 km/l – hvad man så
heller ikke kan, hvis man bruger bilens
fartpotentiale, men det er en anden historie.
Det virkelige DNA
Sammenstillingen af dieselmotoren og TCT-gearet er
yderst harmonisk og underbygger det virkelige DNA,
som man finder i enhver Alfa Romeo – altså ikke kun
den lille vippekontakt med tilhørende ændring af
speederrespons og motorstyring, som man finder bag
gearvælgeren
i en Alfa Romeo. En Alfa Romeo skal nemlig byde på
køreglæde i rå mængder – ellers er den ingen Alfa
Romeo.
Det skal det så også, for merprisen for TCT-gearet
er 26.500 kroner – ikke at det er usædvanlig dyrt
for et automatgear, men det er dog penge, som man
måske ligeså godt kunne have brugt på udgaven med
150 hestekræfter. Men den er ikke så brændstof
økonomisk og da skal man selv stå for gearskiftet.
Multilink
En Alfa Romeo Giulietta er født med multilink
baghjulsophæng og det er bestemt en fordel, hvad vi
forsøger at forklare i videoen her på siden – hvor
man også får et meget godt indtryk af støjniveauet
og hvordan dieselmotoren samarbejder med
dobbeltkoblingsgearet.
Multilink fravælges af mange bilproducenter af
omkostningsgrunde. Heldigvis ikke af alle, for den
omstændighed, at baghjulene bevæger sig næsten
parallelt i vertikal retning og ikke gennem
skiftende afstand imellem sig påvirker bilens
køreegenskaber, er en stor fornøjelse at opleve.
Fornuftigt udstyr
Man får rigtig meget køreværdi for de penge, man
betaler for en Giulietta og den her prøvekørte
kombination gør det bestemt ikke ringere. Dertil
kommer et fornuftigt udstyr, som bl.a. omfatter
2-zone klimaanlæg, 16” letmetalfælge , fartpilot
m.m. Vil man have sædevarme, som kan holde ryggen
varm, når man stryger lidt friskt gennem kurverne,
koster det ekstra, men under 5000 kroner.
Det samme gælder p-sensorer, som man bør tilkøbe,
fordi udsynet bagud ikke er beregnet til f.eks.
præcis parallelparkering.
Uændrede dimensioner
Udvendigt har Giulietta fået skærpet linjerne, men
dimensionerne er uændrede. Den måler 4,35 meter i
længden, bagsædepladsen kan slæbe an og bagagerummet
på 350 liter er udmærket. Man får dog ikke mere end
godt 1 kubikmeter ud af det, hvis man lægger
bagsæderyglænene ned.
En Alfa Romeo Giulietta er som sådan ingen varebil –
selvom den faktisk kan købes med
papegøjenummerplader (for 225.000 kroner for 1,6
JTDm TCT). Vælger man dette alternativ er det nok
mest fordi, det er en billig måde at anskaffe en
Giulietta på. Om økonomien holder i det lange løb
kræver en specifik udregning for den enkelte køber.
|