- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Renault Talisman

Renaults nye flagskib


Af Søren Clauding – 24. november 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi præsenterede Renaults kommende flagskib allerede i sommer, da Renault første gang løftede sløret for deres nye kraftfulde Talisman i Paris (læs den første internationale præsentation af Renault Talisman hér >>>). Nu er den køreklar og på visse markeder vil man kunne se den over de kommende måneder. I Danmark forventes den, at ankomme i april næste år – men vi har allerede kørt den i forbindelse med de første internationale prøvekørsler omkring den italienske by, Firenze i Toscana.

 

Stedet var velvalgt, for er der noget, der adskiller den store Renault fra konkurrenterne i den øvre ende af mellemklassen, er det dens alsidighed. Når den først kommer til Danmark i april, er det fordi Renault i Danmark ønsker, at kunne lancere Talisman både som sedan og stationcar – fordi en majoritet af danskere foretrækker stationcars. Dermed øges alsidigheden direkte gennem flere alternativer, men allerede i den nu prøvekørte sedan-udgave er Talisman i sig selv yderst alsidig.


Renault Talisman Estate kommer senere - dette er en prototype.

 

Det er store elegante biler, der er tale om.


Alsidighed i overflod

Er vejnettet alsidigt – og det er både vejnettet og vejenes beskaffenhed i Toscana – er det ikke det værste, at køreegenskaberne er ligeså alsidige. I Talisman kan man, hvis man vælger bilen i den øverste af de udstyrsversioner, der kommer til Danmark, helt selv konfigurere sin bils køreegenskaber. Som sådan bliver den reelt en bil til alle og enhver, der er parat til at ryste op med de i nabolaget af 4-500.000 kroner, sådan en bil forventes at komme til at koste

 

Variable køreegenskaber i bred forstand er der hos Renault for så vidt ikke noget helt nyt i. Allerede tidligere på året blev den avancerede undervogn og tilhørende styringssystem præsenteret i forbindelse med Renault Espace. Om end vi ikke endnu har prøvekørt Espace med firehjulsstyring under danske kørselsforhold, er indtrykket fra dengang, at den avancerede undervogn giver mere mening i Talisman end i Espace, af den enkle grund, at Talisman er født med bedre køreegenskaber end den højbenede multibil, som godt kan klare sig uden en elektronisk styring af undervognen.

 

Enestående

Med en vægt, der desuden er et par hundrede kg lavere end Espace er grundlaget for at fine-tune undervognen bedre og resultatet er da også bemærkelsesværdigt. I sin grundform kører Talisman glimrende og når man så begynder at ændre på undervognens opsætning: Wauw!

 

Hvis man ser bort fra, at de biler, der var til rådighed i Toscana, alle var udrustet med store 19” fælge med lavprofildæk, og dermed deres naturlige hårdhed med tilsvarende beskedne evner til at håndtere mindre ujævnheder, får man omvendt et ret klart billede af, hvad selve hjulophængene og den tilhørende affjedring kan håndtere. Igen er udbruddet: Wauw.

 

Det er nemlig altid en udfordring, at kombinere komfortabel kørsel med stor køredynamik. I tilfældet ”Talisman” klarer man det ved at trykke på et par knapper eller skærmsymboler på den store vertikale skærm på centerkonsollen.

 

Godt udgangspunkt

Udgangspunktet er en velafbalanceret undervogn med større vægt på kørekomfort end på sportslige kurveegenskaber. Kørekomforten kan man gøre endnu bedre ved at affjedringen bliver blødere. Tilsvarende kan man give Talisman ”næsten-sportslige” køreegenskaber ved at stramme affjedringen op.

 

Og så er der firehjulsstyringen, ”4Control”. Den reguleres elektronisk og kan derfor kobles sammen med valget af indstillingen af undervognen og styringens respons i kraft af Renaults avancerede Multi-Sense kontrolsystem. Det er præcis det, der gør den genial. For firehjulsstyring har eksisteret (bl.a. også i Renault Laguna Coupé GT) og er poppet op med jævne mellemrum i tidens løb uden den helt store succes. Først ved hjælp af elektronikken opnår man det ønskede resultat.

 

Styring til alle forhold

I princippet styrer hjulene mod forhjulene ved lav fart og med forhjulene ved høj fart. Derved er det lettere at komme om hjørnerne ved bykørsel som f.eks. de snævre gader, der findes i det centrale Firenze. Når man siden slår sig løs på de snoede bjergveje, hjælpes man gennem de snævre kurver og oplever forbedret stabilitet ved høj fart. Tilsvarende ved motorvejsfart er stabiliteten bedre end hvis baghjulene blot trækkes efter forhjulenes forgodtbefindende.

 

Dermed forbedres både køreglæde, kørekomfort og sikkerhed – og ordene ”aktiv sikkerhed” får ny betydning.


Renault Multisense system er nervesystemet, der styrer opsætningen af undervogn, drivline og styring.

Andre Renault prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også: High-tec for hvermand >>>

Læs også: I hjulsporene efter Espace >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i den nye Renault Talisman i det smukke Toscana.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 

 

Den 8,7" store vertikalt placerede skærm er let læselig også i mørke.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt