Vi præsenterede Renaults kommende flagskib allerede
i sommer, da Renault første gang løftede sløret for
deres nye kraftfulde Talisman i Paris (læs
den første internationale præsentation af Renault
Talisman hér >>>). Nu er den køreklar og på
visse markeder vil man kunne se den over de kommende
måneder. I Danmark forventes den, at ankomme i april
næste år – men vi har allerede kørt den i
forbindelse med de første internationale
prøvekørsler omkring den italienske by, Firenze i
Toscana.
Stedet var velvalgt, for er der noget, der adskiller
den store Renault fra konkurrenterne i den øvre ende
af mellemklassen, er det dens alsidighed. Når den
først kommer til Danmark i april, er det fordi
Renault i Danmark ønsker, at kunne lancere Talisman
både som sedan og stationcar – fordi en majoritet af
danskere foretrækker stationcars. Dermed øges
alsidigheden direkte gennem flere alternativer, men
allerede i den nu prøvekørte sedan-udgave er
Talisman i sig selv yderst alsidig.
Renault Talisman Estate kommer senere - dette er en
prototype.
Det er store elegante biler, der er tale om.
Alsidighed i overflod
Er vejnettet alsidigt – og det er både vejnettet og
vejenes beskaffenhed i Toscana – er det ikke det
værste, at køreegenskaberne er ligeså alsidige. I
Talisman kan man, hvis man vælger bilen i den
øverste af de udstyrsversioner, der kommer til
Danmark, helt selv konfigurere sin bils
køreegenskaber. Som sådan bliver den reelt en bil
til alle og enhver, der er parat til at ryste op med
de i nabolaget af 4-500.000 kroner, sådan en bil
forventes at komme til at koste
Variable køreegenskaber i bred forstand er der hos
Renault for så vidt ikke noget helt nyt i. Allerede
tidligere på året blev den avancerede undervogn og
tilhørende styringssystem præsenteret i forbindelse
med Renault Espace. Om end vi ikke endnu har
prøvekørt Espace med firehjulsstyring under danske
kørselsforhold, er indtrykket fra dengang, at den
avancerede undervogn giver mere mening i Talisman
end i Espace, af den enkle grund, at Talisman er
født med bedre køreegenskaber end den højbenede
multibil, som godt kan klare sig uden en elektronisk
styring af undervognen.
Enestående
Med en vægt, der desuden er et par hundrede kg
lavere end Espace er grundlaget for at fine-tune
undervognen bedre og resultatet er da også
bemærkelsesværdigt. I sin grundform kører Talisman
glimrende og når man så begynder at ændre på
undervognens opsætning: Wauw!
Hvis man ser bort fra, at de biler, der var til
rådighed i Toscana, alle var udrustet med store 19”
fælge med lavprofildæk, og dermed deres naturlige
hårdhed med tilsvarende beskedne evner til at
håndtere mindre ujævnheder, får man omvendt et ret
klart billede af, hvad selve hjulophængene og den
tilhørende affjedring kan håndtere. Igen er
udbruddet: Wauw.
Det er nemlig altid en udfordring, at kombinere
komfortabel kørsel med stor køredynamik. I tilfældet
”Talisman” klarer man det ved at trykke på et par
knapper eller skærmsymboler på den store vertikale
skærm på centerkonsollen.
Godt udgangspunkt
Udgangspunktet er en velafbalanceret undervogn med
større vægt på kørekomfort end på sportslige
kurveegenskaber. Kørekomforten kan man gøre endnu
bedre ved at affjedringen bliver blødere.
Tilsvarende kan man give Talisman
”næsten-sportslige” køreegenskaber ved at stramme
affjedringen op.
Og så er der firehjulsstyringen, ”4Control”. Den
reguleres elektronisk og kan derfor kobles sammen
med valget af indstillingen af undervognen og
styringens respons i kraft af Renaults avancerede
Multi-Sense kontrolsystem. Det er præcis det, der
gør den genial. For firehjulsstyring har eksisteret
(bl.a. også i Renault Laguna Coupé GT) og er poppet
op med jævne mellemrum i tidens løb uden den helt
store succes. Først ved hjælp af elektronikken opnår
man det ønskede resultat.
Styring til alle forhold
I princippet styrer hjulene mod forhjulene ved lav
fart og med forhjulene ved høj fart. Derved er det
lettere at komme om hjørnerne ved bykørsel som
f.eks. de snævre gader, der findes i det centrale
Firenze. Når man siden slår sig løs på de snoede
bjergveje, hjælpes man gennem de snævre kurver og
oplever forbedret stabilitet ved høj fart.
Tilsvarende ved motorvejsfart er stabiliteten bedre
end hvis baghjulene blot trækkes efter forhjulenes
forgodtbefindende.
Dermed forbedres både køreglæde, kørekomfort og
sikkerhed – og ordene ”aktiv sikkerhed” får ny
betydning.
Renault Multisense system er nervesystemet, der
styrer opsætningen af undervogn, drivline og
styring. |