- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Renault Talisman

Hightech for hvermand


Af Søren Clauding – 24. november 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Renault lancerede den seneste generation af Renault Laguna havde man åbenlyse problemer med kvaliteten. Da man lagde an til Lagunas efterfølger, havde man fået så meget styr på kvaliteten, at man turde give den hele armen. Derfor er den nye Renault Talisman spækket med high-tech løsninger, hvor ikke mindst den avancerede kombination af adaptiv affjedring, drivline og firehjulsstyring har sat kronen på værket.

 

Anskaffer man topmodellen på det danske marked er det udstyrsvarianten ”Intense” med 7-trins dobbeltkoblings EDC automatgearet får man det optimale samspil, og oven i det er der mulighed for helt individuelt at konfigurere sig bil, så den passer til ens personlige ønsker og til de aktuelle kørselsforhold.

 

Fire basisindstillinger plus én

Talisman er da født med fire basisindstillinger: Neutral, Comfort, Eco og Sport. Vælger man en af dem, får man en standardiseret sammenhæng mellem styrerespons, funktionen af firehjulsstyringen, motorstyringen, gearskift og ikke mindst affjedringens mere eller mindre faste dæmpning.

 

I praksis fungerer de kombinationer udmærket og det er det hurtige valg, som kan foretages via en kontakt i midterkonsollen og en enkelt berøring af den 8,7” store vertikale skærm. Når man vælger, får man også en visuelt indikation af valget. Eco giver en grøn instrumentering og andre instrumenter end f.eks. den rød sportsindstilling. Blå står for Comfort og Brun for Neutral.



Den personlige indstilling gør det imidlertid muligt, ikke bare at finindstille køreelementerne men også at tilvælge eksempelvis en massagefunktion i sæderne og andre komfortrelaterede indstillinger. Så når man aktiverer ”Pers” får man sin helt egen indstilling – som selvfølgelig kan ændres ligeså meget og ligeså ofte man lyster.


Dette skærmbillede viser hvor mange forskellige funktioner, føreren individuelt kan indstille.


Tilpasning til forholdene

Der er dog én situation, hvor bilen tager over: I tilfældet af en krævende og pludselig trafik ændring, som f.eks. kræver en dobbelt undvigemanøvre, tilpasses køreegenskaberne til det optimale i den pågældende situation.



Det betyder bl.a. at ved lavere hastigheder rettes styringen ind efter det, der er brug for, hvilket i praksis betyder at baghjulene styrer i modsat retning af forhjulene (op til 3,5 grader). Ved høj fart sker det modsatte, at baghjulene styrer med forhjulene, for ikke at foranledige en utilsigtet udskridning. Affjedringen strammes op, styreresponsen tilpasses og siden får man hjælp af ESP systemet. Tilsammen udgør de mange justeringer det ideelle grundlag for at føreren kan håndtere en kritisk situation bedst muligt.

 

Når al det er sagt, skal det dog tilføjes, at der er tale om tilkøb. I skrivende stund er priserne på ingen måde på plads for det danske marked og det interessante er hvor dyr den megen elektronik bliver. Bliver den kostbar, er den formildende omstændighed, at der både er tale om en stor forbedring af bilens sikkerhed samtidig med at køreglæden vinder derved.

 

Motorprogrammet

I forbindelse med de første internationale prøvekørsler kunne man prøve to versioner: Benzinudgaven med 200 hestekræfter og udgaven med 160-hestes dieseludgave, begge med automatgear. Når Renault Talisman lander i Danmark, vil Renault i Danmark formentlig fravælge den kraftige benzinvariant og nøjes med 150-hestes benzinmotoren, som i øvrigt alene vil kunne leveres til stationcar-udgaven ”Estate”. De tre dieselmotorer vil dog alle være til rådighed.

 

Hos Renault Danmark fastslår PR-Chef Søren Hyltoft også, at selvom priserne ikke endnu foreligger, vil man ramme samme niveau som de nærmeste konkurrenter. Men ingen af dem har firehjulsstyring, ingen af dem har så mange valgmuligheder mht. konfigurering af drivline og affjedring. Hvordan man vil værdisætte det, venter vi spændt på at høre mere om.

 

Fuld LED

I forbindelse med prøvekørslerne i Toscana fik vi også prøvekørt Talisman i mørke, og kan fastslå, at Renault også er kommet udmærket i mål med deres ”Full LED” forlygte arrangement, som optimerer lyskeglerne afhængig af lys- og trafikforholdene. Imidlertid var der ofte lidt forsinkelse fra det øjeblik, en modkørende bil er passeret og vejbanen kræver behov for fjernlys til det rent faktisk aktiveres. Det er som om, systemet lige skal tænke sig om, inden der blændes op. Lysmængden er fortræffelig men lige præcis lysskiftet er set bedre – træerne er ikke vokset ind i himlen.


Andre Renault prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også: Renaults nye flagskib >>>

Læs også: I hjulsporene efter Espace >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i den nye Renault Talisman i det smukke Toscana.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.



Renault Talisman fakta


Introduktion i Danmark: April 2016

 

Motorvarianter i Danmark:

TCe 150: 1,6 liters turbobenzin, 150 hk, 220 Nm/1750-2500 omdr./min. 7-trins EDC automatgear. 215 km/t. 0-100 km/t: 9,6 sek, 127 g CO2/km.

dCi 110: 1,5 liters turbodiesel, 110 hk, 260 Nm/1750 omdr./min. 6 M/T. 190 km/t. 0-100 km/t: 11,9 sek, 95 g CO2/km.

dCi 130: 1,6 liters turbodiesel, 130 hk, 320 Nm/1750 omdr./min. 6 M/T (7-trins EDC automatgear). 205 km/t. 0-100 km/t: 10,4 (10,8) sek, 102 (112) g CO2/km.

dCi 130: 1,6 liters dobbeltturbodiesel, 160 hk, 380 Nm/1750 omdr./min. 7-trins EDC automatgear. 215 km/t. 0-100 km/t: 9,4 sek, 115 g CO2/km.

 

Længde: 4,85 meter

Bagagekapacitet: 608 liter (sedan), 572 liter (Estate)

Vægt: 1387-1518 kg

 

Udstyr, bl.a.:

Zen:

17” alufælge. 2-zone klimeanlæg. Tågeforlygtrer med kurvelys. Lys- og regnsensor. Ratvarme. Vognbaneassistent. Aut. op- og nedblænding. Skiltegenkendelse. Nøglkort med håndfri betjening. P-sensorer for og bag. 7” touchskærm.

 

Intense:

Fuld LED forlygter. Bakkamera. Multisense. Adaptiv fartpilot. R-Link med 8,7” touchskærm. Dellæder. Mulighed for tilkøb af 4Control og adaptive støddæmpere. Elektrisk bagklap.


Der er fremragende plads på de store lækre bagsæder.

 

Bagagerummet på over 600 liter er regulært og åbningen stor.

 

160 heste leveres af dieselmotoren, der her er monteret i en opstilling, som viser hvordan Multisense systemet fungerer.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt