- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Test: Renault Twingo

Renaults Smarte nye minibil

 


Af Søren Clauding – 29. august 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når Renault første weekend i september introducerer den nye Twingo på det danske marked, er det en foreløbig kulmination på en målrettet indsats imod at skabe markedsandele i Danmark. Målet for 2014 er 7,8 procent totalt for Renault og Dacia. Det er over de sidste fem år langt mere end en fordobling, opnået gennem en spændende udskiftning af modeller – ikke mindst den nye Clio har brændt sig ind i danskernes hjerte – men også en aggressiv prispolitik, har medvirket til at opnå succesen.

 

Allerede nu har den danske importør ramt målet for i år. Endda helt uden den nye Twingo, vel at mærke. Den afgående model har udgjort beskedne 2,4 procent af det vigtige marked for de allermindste biler, det såkaldte A-segment, hvortil en tredjedel af alle de biler, der sælges i Danmark i disse år, hører. Populært sagt er Renaults samlede markedsandel derved blevet trukket ned af Twingo, og det skal der nu laves om på – markedsandelen må gerne blive endnu højere.

 

Kunder i venteposition?

Hvad småbilsmarkedet i øvrigt angår, kan man fastslå, at de helt små A-segment biler er for nedadgående – faktisk er andelen af de helt små faldet til 24 procent i første halvår 2014. Det skyldes givet vis, at en del kunder har valgt at købe de lidt større B-segment biler, som flere bilproducenter, bl.a. Opel og Chevrolet har kørt tilbud på – senest er også Toyota kommet til med ekstra attraktive priser på Yaris. For A- og B-segmentet tilsammen udgør stadig omkring to tredjedele af det samlede bilsalg herhjemme. Men måske også, at kunderne til de helt små biler har afventet lanceringen lige inden sommerferien af det nye hold trillinger fra Peugeot, Citroën og Toyota – og måske, at de desuden har fået nys om, at en ny Twingo var på vej.

 

Af samme årsag er Danmark det første marked, hvorpå Twingo lanceres, endda nogle dage inden man vil kunne se den hos de franske bilforhandlere. Usædvanligt, men også udtryk for, at Renault tager danskernes bilpræferencer alvorligt. Twingo skal blive en succes i Danmark, ligesom Clio er blevet det og for så vidt også Renault Captur.

 

Mercedes-samarbejde

Muligheden for at få succes er stor, for den nye Twingo markerer sig i forhold til konkurrenterne på en række områder, ikke mindst af teknisk art. Det kan måske omvendt også blive den største hurdle, at få kunderne til at tænke lidt mere ud af boksen. Fuldstændig som Renaults designere gjorde det, da de for fem år siden så småt gav sig i kast med en helt igennem fornyelse af Twingo’en.

 

Dengang kom man hurtigt i dialog med Daimler-koncernen, som så småt var gået i gang med at gen-tænke den unikke lille Smart. Aftalen blev, at Renault skulle komme med et bud på en ny lille bil, som så skulle udformes i Renault regi som en ny Twingo og i Daimler-regi som en ny Smart. Hos Renault er der tale om en 5-dørs bil, mens Daimler også gerne ville fortsætte ideen med den korte 2-personers bil, så her vil den blive produceret i begge varianter.

 

Motoren bagi

Renault er imidlertid først og i praksis bliver bilerne naturligvis også forskellige. Imidlertid har Renault ingeniørerne givet vis ladet sig inspirere af Smart-samarbejdet, for et helt centralt element i en Smart er motorens placering bag passagerkabinen. For Renault dog ikke en fremmed tanke, Renault har jo selv i tidens løb bygget mange modeller med hækmotor.

 

Ingeniørerne var dog stillet frit, men valgte motorplaceringen bagude for at optimere pladsforholdene i kabinen og samtidig, at kunne optimere bilens funktion i enhver henseende.

 

Lille vendediameter

Med motoren bagude og det logisk deraf følgende baghjulstræk skabes der plads og rørlighed fortil. Derfor kan forhjulene i den nye Twingo dreje ikke mindre end 45 grader og derved opnår man den usædvanlig beskedne vendediameter på blot 8,6 meter.

 

I kabinen har man opnået mere plads, og uden at have målt den nye Twingo igennem på alle leder og kanter, er den formentlig den mest rummelige A-segmentbil med en længde på 3,59 meter.


 

Andre Renault prøvekørsler >>>

 

Læs også: Twingos Smarte funktioner >>>


Renault Twingo i Motorradioen Del 1

 

Renault Twingo i Motorradioen Del 2


 

 

Hjulene kan dreje 45 grader, fordi der ikke er en motor i vejen.

 

Ude fortil finder man beholdere til sprinklervæske etc.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt