Når Renault første weekend i september introducerer
den nye Twingo på det danske marked, er det en
foreløbig kulmination på en målrettet indsats imod
at skabe markedsandele i Danmark. Målet for 2014 er
7,8 procent totalt for Renault og Dacia. Det er over
de sidste fem år langt mere end en fordobling,
opnået gennem en spændende udskiftning af modeller –
ikke mindst den nye Clio har brændt sig ind i
danskernes hjerte – men også en aggressiv
prispolitik, har medvirket til at opnå succesen.
Allerede nu har den danske importør ramt målet for i
år. Endda helt uden den nye Twingo, vel at mærke.
Den afgående model har udgjort beskedne 2,4 procent
af det vigtige marked for de allermindste biler, det
såkaldte A-segment, hvortil en tredjedel af alle de
biler, der sælges i Danmark i disse år, hører.
Populært sagt er Renaults samlede markedsandel
derved blevet trukket ned af Twingo, og det skal der
nu laves om på – markedsandelen må gerne blive endnu
højere.
Kunder i venteposition?
Hvad småbilsmarkedet i øvrigt angår, kan man
fastslå, at de helt små A-segment biler er for
nedadgående – faktisk er andelen af de helt små
faldet til 24 procent i første halvår 2014. Det
skyldes givet vis, at en del kunder har valgt at
købe de lidt større B-segment biler, som flere
bilproducenter, bl.a. Opel og Chevrolet har kørt
tilbud på – senest er også Toyota kommet til med
ekstra attraktive priser på Yaris. For A- og
B-segmentet tilsammen udgør stadig omkring to
tredjedele af det samlede bilsalg herhjemme. Men
måske også, at kunderne til de helt små biler har
afventet lanceringen lige inden sommerferien af det
nye hold trillinger fra Peugeot, Citroën og Toyota –
og måske, at de desuden har fået nys om, at en ny
Twingo var på vej.
Af samme årsag er Danmark det første marked, hvorpå
Twingo lanceres, endda nogle dage inden man vil
kunne se den hos de franske bilforhandlere.
Usædvanligt, men også udtryk for, at Renault tager
danskernes bilpræferencer alvorligt. Twingo skal
blive en succes i Danmark, ligesom Clio er blevet
det og for så vidt også Renault Captur.
Mercedes-samarbejde
Muligheden for at få succes er stor, for den nye
Twingo markerer sig i forhold til konkurrenterne på
en række områder, ikke mindst af teknisk art. Det
kan måske omvendt også blive den største hurdle, at
få kunderne til at tænke lidt mere ud af boksen.
Fuldstændig som Renaults designere gjorde det, da de
for fem år siden så småt gav sig i kast med en helt
igennem fornyelse af Twingo’en.
Dengang kom man hurtigt i dialog med
Daimler-koncernen, som så småt var gået i gang med
at gen-tænke den unikke lille Smart. Aftalen blev,
at Renault skulle komme med et bud på en ny lille
bil, som så skulle udformes i Renault regi som en ny
Twingo og i Daimler-regi som en ny Smart. Hos
Renault er der tale om en 5-dørs bil, mens Daimler
også gerne ville fortsætte ideen med den korte
2-personers bil, så her vil den blive produceret i
begge varianter.
Motoren bagi
Renault er imidlertid først og i praksis bliver
bilerne naturligvis også forskellige. Imidlertid har
Renault ingeniørerne givet vis ladet sig inspirere
af Smart-samarbejdet, for et helt centralt element i
en Smart er motorens placering bag passagerkabinen.
For Renault dog ikke en fremmed tanke, Renault har
jo selv i tidens løb bygget mange modeller med
hækmotor.
Ingeniørerne var dog stillet frit, men valgte
motorplaceringen bagude for at optimere
pladsforholdene i kabinen og samtidig, at kunne
optimere bilens funktion i enhver henseende.
Lille vendediameter
Med motoren bagude og det logisk deraf følgende
baghjulstræk skabes der plads og rørlighed fortil.
Derfor kan forhjulene i den nye Twingo dreje ikke
mindre end 45 grader og derved opnår man den
usædvanlig beskedne vendediameter på blot 8,6 meter.
I kabinen har man opnået mere plads, og uden at have
målt den nye Twingo igennem på alle leder og kanter,
er den formentlig den mest rummelige A-segmentbil
med en længde på 3,59 meter.
|