- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Test: Renault Twingo

Twingos Smarte funktioner

 


Af Søren Clauding – august 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er smart at bygge en bil med motoren bagude. Det har mange bilkonstruktører henad vejen konstateret – bl.a. Mercedes, der jo står bag udviklingen af Smart. At forhjulstræk og motoren forude imidlertid er blevet den helt dominerende bilkonstruktion, har bl.a. at gøre med, at en forhjulstrækker med motoren over sig i mekanisk forstand kører bedre end en baghjulstrækker, uanset hvor motoren i øvrigt er placeret.

 

Men spørg en hvilken som helst racerbilsdesigner, hvad han vil foretrække: Svaret er helt klart: Baghjulstræk eller firehjulstræk.

 

Forklaringen er den enkle, at med motoren foran, er vejgrebet dårligere under acceleration. Der savnes desuden vægt på frontpartiet, når det er sne og is. Og stabiliteten er især på en lille bil større med forhjulstræk og vægt på forhjulene end med baghjulstræk og vægt på baghjulene.

 

Elektronisk stabilisering

Kører en Renault Twingo så dårligere? Nej, for i en moderne bil har man elektroniske hjælpemider, der kompenserer for de nævnte minusser. Eksempelvis har Renault udstyret den nye Twingo med et sidekrafts-system, som giver den forbilledlig stabilitet også ved højere hastigheder. Ved kurvekørsel fornemmer man, at tyngdepunktet ligger længere bagude, men det er marginalt og ved hurtig kurvekørsel på skridgrænsen blander ESP’en sig, så den medfødte overstyring elimineres.

 

Ved de første internationale prøvekørsler, som fandt sted i området omkring Atlanterhavsbyen Nantes ved Loire-flodens udmunding, var det muligt at få et umiddelbart indtryk af den nye Twingo, men der skal en mere nuanceret testkørsel til at fastslå, om der køremæssigt er væsentlige ankepunkter. Umiddelbart er ingen kommet til syne.

 

Kører fra støjen

Den nye Twingo er stabil, også ved motorvejsfart. Dens affjedring er, især med standard dækmontering på 16” fælge, ganske komfortabel, en smule følsom overfor mindre ujævnheder, men forbavsende god til at absorbere større ujævnheder. Det er ikke en selvfølge i en bil med kort akselafstand.

 

Fordelene er helt åbenlyse. Når motoren ligger bag ved passagerkabinen sidder man foran lyden. Man kører så at sige fra motorstøjen. Vibrationerne er også holdt på et lavt niveau – alle tilfælde dem, der ellers ville forplante sig til karrosseriet. Typisk er en bils bagparti mere stift end forpartiet og vi gætter på at det er en af årsagerne – plus naturligvis gode motorophæng og støjsvage motorer.

 

70 heste og 3 cylindre

I introduktionsfasen lægger man i Danmark ud med Twingo udrustet med en helt ny 70-hestes 3-cylindret benzin motor – Renault overvejer stadig om man vil have den mere kraftfulde 0,9 liters 90-hestes turbo-benziner til Danmark, og kan få den til fornuftige priser.

 

I Nantes var der mulighed for at prøve bilen med begge motorer og udover, at man ikke skal underkende de flere hestekræfter i den kraftige motor og deraf følgende bedre fartpræstationer, opleves der større harmoni mellem motor og bil med 70-hestes maskinen.

 

Temmelig god

Det er nemlig en temmelig god benzinmotor, Renault her har udviklet. Man fornemmer stort set ingen vibrationer og skal være lidt af en nørd for at lade den tros alt 3-cylindrede brummen forstyrre oplevelsen. I øvrigt er 0,9’eren også 3-cylindret…

 

Konstruktionen med motoren bagude og bagagerummet oven på har skudt passagerernes position i bilen længere frem. Der er derfor gjort meget ud af at sikre, at absorptions-zonerne fortil er effektive. Twingo forventes at opnå 4 af de nye krævende EuroNCAP stjerner og under alle omstændigheder kan man jo fastslå, at man ikke ved en frontal-kollision oplever at få motoren ind på skødet. Betryggende!

 

Rumudnyttelsen

Pladsforholdene i kabinen er udmærkede, og benpladsen er iht. specifikationerne bedst i klassen. Fortil er der ingen tvivl om den gode plads, og der er også glimrende fralægningspladser rundt om i bilen. På bagsædet er pladsen acceptabel, men man sidder ret opret. Mere plads får man, når føreren rykker tætter på rattet – for at nå det. Rattet kan som i andre småbiler kun justeres i højden og som tilfældet typisk er med små franske biler, forventer man har mennesker har korte ben og lange arme… det kræver dog at man køber den dyreste af de to udstyrs-varianter.

 

Indretningen gør det muligt med nedfældede bagsæderyglæn og forsæderyglæn at transportere genstande på helt op til 2,30 meter. Det er ret unikt. I bagagerummet alene er der plads til 219 liter og med 52 liter fordelt på mindre rum i kabinen – herunder klassens absolut største handskerum – er Twingo overraskende anvendelig.


 

 


Ser godt ud

Smag og behag er forskellig, når det gælder udseende. Men Twingo er faldet godt ud. Umiskendeligt en Renault forfra, og bagfra kunne man næsten fristes til at tro at Porsche 911 havde inspireret designerne. Ser man tilbage i tiden på f.eks. den bredsporede landevejs-racer, Renault 5 Turbo, har man dog også inspiration med hjemmefra.

 

På det danske marked lanceres Twingo i to varianter, til en såkaldt indstigningspris på 90.000 kroner for Authentique-udgaven (det er nogenlunde markedsprisen for de billigste af de nye 5-dør småbiler) og 102.400 kroner for Espression. Til den lave pris får man en rimeligt veludstyret bil, men ikke mange muligheder for at tilkøbe ekstraudstyr. Til den højere pris får man temmelig meget mere udstyr, ikke mindst det højdejusterbare rat, aircondition og el-ruder for (der er vipperuder i bagdørene), deleligt bagsæde og muligheden for at tilkøbe f.eks. alufælge, læderrat, fartpilot osv.

 

R & GO

I Nantes præsenterede Renault også deres nyudviklede infortainment- og navigationssystem, R & GO. Systemet samarbejder med brugerens smartphone og er som sådan styret af de muligheder, telefonen byder på. Der downloades en app til telefonen og herfra styres så de systemer, man ønsker at anvende (lyd, telefon, bilinfo og navigation). Systemet var imidlertid ikke helt klar og fejlede ved flere lejligheder. I sin færdige form er det givetvis en god plus-værdi ved en Twingo, ikke mindst fordi det er gratis.


Andre Renault prøvekørsler >>>

 

Læs også: Renaults Smarte nye minibil >>>



De vigtigste fakta om den nye Renault Twingo:


Introduktion i Danmark: 6.-7. september 2014

 

SCe 70 motor:

3 cyl. 1,0 benzinmotor. 70 hk. 91 Nm/2850 omdr./min. 23,8 km/l 95 g CO2/km. 0-100 km/t: 14,5 sek. Tophastighed: 151 km/t.

 

Længde: 3,6 m. Akselafstand: 2,49 m. Bagagerum: 188-219-980 ltr.

 

Authentique: kr. 89.900.

Bl.a. 4 airbags, ESC. Isofix, hastighedsbegrænser, hillholder, LED kørelys.

 

Expression: kr. 102.400.

Foruden Authentique også bl.a. højdejusterbart rat, aircondition, el-ruder for, aftageligt bagagerumsdækken, splitbagsæder, åbent handskerum, R & GO.


Der findes forskellige farvekombinationer til instrumentbordet.

 

Motoren bagtil og et godt lag isolering giver meget ringe motorlyd i kabinen.

 

 

Elektrisk kanvastag er pænt og velfungerende.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt