- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World testdrive: Nissan Qashqai

Ny og (endnu) bedre Qashqai


Af Søren Clauding – 28. januar 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I 2007 opfandt Nissan den dybe tallerken. Man brød normerne og grænserne ved at lancere Nissan Qashqai, det vi nu kender som en cross-over, altså et mix mellem en Sport Utility Vehicle med gode off-road egenskaber og en almindelig personbil/stationcar. Siden fik den en visuel opstrammer og nu er Nissan på vej med en helt ny generation af den populære bil.

 

For Qashqai gik rent ind hos det europæiske publikum. Den er blevet solgt i 2 millioner eksemplarer siden introduktionen og er fortsat utrolig populær. Så populær, at selvom der i mellemtiden er kommet ikke færre end 13 konkurrenter på markedet, er Qashqai stadig den førende i den kategori af biler.

 

Qashqai’s såkaldte livscyklus viste en stigning i salget over de første år. Men siden har salget ligget konstant og den eneste årsag til, at 2013-tallene er faldet lidt i forhold til de foregående år er, at Nissan var løbet tør for biler, man havde standset produktionen af den hidtidige generation, fordi den nye var på vej. Og den lander så på det danske marked 1. marts.

 

Dybere tallerken – nu også med bestik

Hvis den første Qashqai var lig med den dybe tallerken, er den nye gjort endnu dybere og der er kommet bestik til. Man bygger naturligt videre på succesen, ikke mindst fordi alle trendforskere er enige om, at udviklingen for den type biler fortsætter og bliver endnu stærkere i de kommende år. Derfor har bilen visuelt fået et ganske andet udtryk, langt mere dynamisk. Funktionelt er den gjort endnu mere effektiv og der er hængt sikkerhedsudstyr på, som få af konkurrenterne kan hamle op med. Den hidtidige succes skyldes også en attraktiv prissætning. Også det videre føres i ”Qashqai II”, hvor den billigste variant – som endda er temmelig veludstyret – i Danmark kan købes for blot 240.000 kroner.

 

Præcis den udgave forventer vi bliver den mest populære på det prisfølsomme danske bilmarked, efter at have kørt de første kilometer i den nye bil i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, der fandt sted i området nord for Madrid. Den er nemlig både komfortabel og tilstrækkelig kraftfuld – samtidig med at 115-hestes benzinmotoren fra Nissans egen motorportefølje under motorhjelmen giver de velkendte fordele i form af lavt støj- og vibrationsniveau.

 

Bilen ind i byerne

Samtidig gør Nissan ingen hemmelighed ud af, at firehjulstræk og off-road egenskaber har lavere prioritet. Den nye Qashqai er i høj vendt imod byboere og er som sådan en ægte urban cross-over – en operation, der er lykkedes udmærket. Eksempelvis har man fastholdt den kompakte form, som gør det lettere at finde parkeringspladser, der er praktiske, funktionelle løsninger som et opdeleligt bagagerum – ideelt til placering af dagligindkøb, uden at indkøbsposerne rutcher rundt i et for stort bagagerum – og tilbyder gennem de elektroniske løsninger som inkluderes i Nissans såkaldte Safety Shield såvel parkeringshjælp og det såkaldte Around View Monitor, løsninger, som gør bylivet bag rattet meget lettere. Dertil kommer en markant reduktion i forureningen.

 

I Danmark forventer Nissan da også at fastholde nuværende kunder, men desuden at udbygge kundekredsen og satser som sådan på at forøge salget. Den nye bil er helt igennem blevet bedre, så Nissan skal nok nå deres mål – de har noget at have dem i…


Nissan Qashqai i Motorradioen Del 1

Nissan Qashqai i Motorradioen Del 2


Læs også:

Nissan Qashqai: Harmoni på alle niveauer>>>


 

 

 


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt