- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World testdrive: Nissan Qashqai

Harmoni på alle niveauer


Af Søren Clauding – 28. januar 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nissan Qashqai i Motorradioen Del 1

Nissan Qashqai i Motorradioen Del 2


Udfordringen ved at bygge en all-round bil er, at man altid kommer til at gå på kompromis. Det gælder funktion såvel som design. Ikke mindst køreegenskaberne kan det være svært at få i harmoni med rummelighed og mulighed for også engang imellem at tage en tur væk fra den plane asfalt som afgørende ingredienser. I Nissan Qashqai går tingene imidlertid op i en højere enhed – måske også fordi Nissan ikke stiller i udsigt, at træerne er vokset ind i himlen.

 

Hvis bykørsel er den nye satsning, er forbedringerne mærkbare. Ikke bare disponerer man, afhængig af udstyrsniveau, over en række kørehjælpemidler. Helt basalt er en Qashqai nem at få omkring hjørnerne, i særdeleshed hvis man vælger versionen med den smidige 1,2 liters turbobenzinmotor fra Renault. Vi havde mulighed for at prøve Qashqai med såvel 19” alufælge med ultra lavprofildæk og 17” fælge med lidt mere affjedring i dæksiderne. Sidstnævnte klarede sig naturligt bedst på de ujævne byveje i Madrid, hvor de første internationale prøvekørsler fandt sted.

 

Kørekomfort på alle niveauer

Forbavsende er det også, at opleve et temmelig lavt støjniveau, både mht. motorstøj og i kraft af lydisolering, som effektivt holde bystøjen på afstand – dvs. udenfor bilen. En lidt højere siddeposition øger overblikket i trafikken – ingen dårlig ting i en by, hvor der mange steder er fem kørebaner i begge retninger.

 

Også udenfor byerne kan man glæde sig over gode køreegenskaber. Men det er mest hér, forskellen på en almindelig ”flad” personbil og Qashqai’ens 1,59 meters højde er mærkbar. Det er nu ikke forskelligt fra forgængerne eller konkurrenterne på markedet – men styrepræcisionen er helt i top og krængningen moderat.

 

Det samme gælder affjedringskomforten, hvilket er af stor betydning, hvis man kunne finde på at anvende Qashqai til længere ture, f.eks. med familie og oppakning. En del af hemmeligheden ligger formentlig i, at Nissan i Qashqai også indfører kørehjælpemidler, der vha. bilens ESP og ABS-system regulerer uhensigtsmæssige styretendenser og evnen til at overføre kræfterne optimalt til kørebanen.

 

Opfindsom kabineudnyttelse

Længden på 4,37 cm taget i betragtning er benpladsen på bagsædet fremragende og bagagekapaciteten på 439 liter er udmærket, især fordi fleksibiliteten er stor. Bagagerumsgulvet er en to-delt plade, hvor den bageste kan tages ud og placeres lodret bag den forreste. Derved er rummet opdelt, så indholdet ikke i nær samme grad skøjter rundt. Meget passende er størrelsen på den forreste del præcis det nødvendige for to stykker håndbagage, der overholder flyselskabernes mål…



Rundt om i bilen er der mange fralægningsrum og da man nu er gået over til elektrisk håndbremse, er der frigjort ekstra plads mellem forsæderne.

 

Visuelt karakterskifte

Visuelt har Qashqai fået en gevaldig opgradering. Især har bagpartiet og frontpartiet skiftet karakter. Herligt ved samme lejlighed at få oplyst, at det også et signal om, hvordan Nissan biler generelt kommer til at se ud i de kommende år. Iøvrigt ikke overraskende, for Qashqai modellen er den vigtigste i Nissan modelprogrammet og det er da også naturligt, at den viser vejen. Nu er der så oven i købet tale om et langt mere dynamisk og viljestærkt design.

 

Materialevalget i kabinen er blevet løftet, men det er ikke dér, man først fornemmer ændringerne – det er gennem de udvendige linjer.

 

Benzin er bedst

Ved de første internationale testkørsler var der mulighed for at prøve Qashqai med hhv. en 1,5 liters 110 og 1,6 liters 130 hestes diesel samt den førnævnte 1,2 liters turbobenzin. Alle motorer er gode, men sidstnævnte foretrækkes, fordi den er den mest lydløse, vibrationsfri, smidige og også den letteste. Det sidste har betydning for balancen i bilen. Eksempelvis er vægtforskellen på 100 kg mellem 1,6-liters dieselen og benzinmotoren mærkbar.


1,2 DIG-T benzinturbomotoren.

 

1,5 dCi turbodieselmotoren.


Vi prøvede 1,6 liters dieselen med Nissans opdaterede CVT automatgearkasse, der øgede vægtforskellen til næsten 150 kg. Den variant er selvfølgelig praktisk, hvis man har brug for automatgear, men Qashqai gør sig meget bedre med mindre vægt på forhjulene, selvom man så skal skifte gear manuelt.

 

Senere på året lanceres i øvrigt en 163 hestes turbo-benzinmotor til Nissan Qashqai. Og selvom forhjulstræk er standarden nu om dage, kan Qashqai også fortsat leveres med firehjulstræk, men alene til udgaven med den kraftige dieselmotor.

 

Ærlig pris

Prismæssigt er indstigningsmodellen med 1,2 liters motoren og Visia udstyr ret attraktiv. Ofte er en billigmodel skabt for at ”lokke kunderne ind i butikken”, hvorefter de forlader den i en dyrere variant. Det vil ikke nødvendigvis ske i Nissans tilfælde og det er en efter vores opfattelse meget ærlig tilgang til prisen på modelvariationerne. 240.000 kroner for bilen med den udmærkede 115 hestes benziner og udstyr som forlygtevaskere, aircondition, fartpilot, fjernbetjent centrallås, el-sideruder både for og bag, el-sidespejle, sædevarme og alle muligheder for at tilslutte smartphone etc. er virkelig attraktivt.

 

Siden kan man få lov til at købe bilen med eksempelvis LED forlygter, 2-zone klimaanlæg, nøglefri betjening, panorama glastag, el-justerbart førersæde, del-læderbetræk, p-sensorer, bakkamera, around-view-monitor (så man kan se, hvad der er på alle sider af bilen – i fugleperspektiv) og meget andet. Nissans Safety Shield med også kollisionsradar, vognbaneassistent, skiltegenkendelse, automatisk nedblænding af fjernlys, p-sensorer både foran og bagi er også en option, der oven i købet er standard i topudstyrsvarianten ”Tekna”.


Læs også:

Ny og (endnu) bedre Nissan Qashqai >>>


 

 

Bageste del af bagagerumsbunden kan placeres lodret og deler derved rummet i to.


De vigtigste fakta om Nissan Qashqai


Introduktion i Danmark: 1. marts 2014

 

Motorvarianter:

1,2 DIG-T start/stop turbobenzinmotor:

Præstationer: 115 hk. 190 Nm/ 2000 omdr./min. 0-100 km/t: 10,9 sek. Topfart: 185 km/t. Brændstoføkonomi: 17,9 km/l. CO2 udledning: 129 g/km. Anhængervægt: 1200 kg.

 

1,5 dCi start/stop turbodieselmotor:

Præstationer: 110 hk. 260 Nm/ 1750-2500 omdr./min. 0-100 km/t: 11,9 sek. Topfart: 182 km/t. Brændstoføkonomi: 26,3 km/l. CO2 udledning: 99 g/km. Anhængervægt: 1350 kg.

 

1,6 dCi start/stop turbodieselmotor:

Præstationer: 130 hk. 320 Nm/ 1750 omdr./min. 0-100 km/t: 9,9 sek. Topfart: 190 km/t. Brændstoføkonomi: 22,7 km/l. CO2 udledning: 115 g/km. Anhængervægt: 1800 kg.


Udstyrsvarianter:

Visia:

Fartpilot med –begrænser.

Fjernbetjent centrallås.

El-ruder for og bag.

El-sidespejle med varme.

Multijusterbart rat.

Kørecomputer.

Aircondition.

Bluetooth, MP3, USB/AUX.

 

Acenta, desuden:

Tågeforlygter.

Regnsensor.

Læderrat.

Lændestøtte i førersædet.

17” alufælge.

Elektrisk indfoldelige sidespejle.

 

Tekna, desuden:

Bi LED forlygter.

Safety Pack

Nøglefri betjening.

Sædebetræk i dellæder.

Navigation, DAB, 7” skærm.

19” alufælge

Panoramaglastag.

El-opvarmet forrude.

 

Længde: 4,38 meter.

Bagagekapacitet: 439 ltr.

Garanti: 3 år.


Listepriser:

1,2 DIG-T: Visia: kr. 239.900. Acenta: kr. 279.900. Tekna kr. 319.900.

1,5 dCi: Visia: kr. 266.900. Acenta: kr. 306.900. Tekna kr. 346.900.

1,6 dCi: Visia: kr. 291.900. Acenta: kr. 331.900. Tekna kr. 371.900.

1,6 dCi 4X4: Visia: kr. 326.900. Acenta: kr. 374.900. Tekna kr. 414.900.

Introduktionstilbud: minus kr. 10.000.


Link til importøren


 

19" alufælge.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt