Nissan Qashqai i Motorradioen
Del 1
Nissan Qashqai i Motorradioen
Del 2
Udfordringen ved at bygge en all-round bil er, at
man altid kommer til at gå på kompromis. Det gælder
funktion såvel som design. Ikke mindst
køreegenskaberne kan det være svært at få i harmoni
med rummelighed og mulighed for også engang imellem
at tage en tur væk fra den plane asfalt som
afgørende ingredienser. I Nissan Qashqai går tingene
imidlertid op i en højere enhed – måske
også fordi Nissan ikke stiller i udsigt, at træerne
er vokset ind i himlen.
Hvis bykørsel er den nye satsning, er forbedringerne
mærkbare. Ikke bare disponerer man, afhængig af
udstyrsniveau, over en række kørehjælpemidler. Helt
basalt er en Qashqai nem at få omkring hjørnerne, i
særdeleshed hvis man vælger versionen med den smidige 1,2
liters turbobenzinmotor fra Renault. Vi havde
mulighed for at prøve Qashqai med såvel 19” alufælge
med ultra lavprofildæk og 17” fælge med lidt mere
affjedring i dæksiderne. Sidstnævnte klarede sig
naturligt bedst på de ujævne byveje i Madrid, hvor
de første internationale prøvekørsler fandt sted.
Kørekomfort på alle niveauer
Forbavsende er det også, at opleve et temmelig lavt
støjniveau, både mht. motorstøj og i kraft af
lydisolering, som effektivt holde bystøjen på
afstand – dvs. udenfor bilen. En lidt højere
siddeposition øger overblikket i trafikken – ingen
dårlig ting i en by, hvor der mange steder er fem
kørebaner i begge retninger.
Også udenfor byerne kan man glæde sig over gode
køreegenskaber. Men det er mest hér, forskellen på
en almindelig ”flad” personbil og Qashqai’ens 1,59
meters højde er mærkbar. Det er nu ikke forskelligt
fra forgængerne eller konkurrenterne på markedet –
men styrepræcisionen er helt i top og krængningen
moderat.
Det samme gælder affjedringskomforten,
hvilket er af stor betydning, hvis man kunne finde
på at anvende Qashqai til længere ture, f.eks. med
familie og oppakning. En del af hemmeligheden ligger
formentlig i, at Nissan i Qashqai også indfører
kørehjælpemidler, der vha. bilens ESP og ABS-system
regulerer uhensigtsmæssige styretendenser og evnen
til at overføre kræfterne optimalt til kørebanen.
Opfindsom kabineudnyttelse
Længden på 4,37 cm taget
i betragtning er benpladsen på bagsædet fremragende
og bagagekapaciteten på 439 liter er udmærket, især
fordi fleksibiliteten er stor. Bagagerumsgulvet er
en to-delt plade, hvor den bageste kan tages ud og
placeres lodret bag den forreste. Derved er rummet
opdelt, så indholdet ikke i nær samme grad skøjter
rundt. Meget passende er størrelsen på den forreste
del præcis det nødvendige for to stykker håndbagage,
der overholder flyselskabernes mål…
Rundt om i bilen er der mange fralægningsrum og da
man nu er gået over til elektrisk håndbremse, er der
frigjort ekstra plads mellem forsæderne.
Visuelt karakterskifte
Visuelt har Qashqai fået en gevaldig opgradering.
Især har bagpartiet og frontpartiet skiftet
karakter. Herligt ved samme lejlighed at få oplyst,
at det også et signal om, hvordan Nissan biler
generelt kommer til at se ud i de kommende år.
Iøvrigt ikke overraskende, for Qashqai modellen er den vigtigste i
Nissan modelprogrammet og det er da også naturligt, at den
viser vejen. Nu er der så oven i købet tale om et langt mere
dynamisk og viljestærkt design.
Materialevalget i kabinen er blevet løftet, men det
er ikke dér, man først fornemmer ændringerne – det
er gennem de udvendige linjer.
Benzin er bedst
Ved de første internationale testkørsler var der
mulighed for at prøve Qashqai med hhv. en 1,5 liters
110 og 1,6 liters 130 hestes diesel samt den
førnævnte 1,2 liters turbobenzin. Alle motorer er
gode, men sidstnævnte foretrækkes, fordi den er den
mest lydløse, vibrationsfri, smidige og også den
letteste. Det sidste har betydning for balancen i bilen.
Eksempelvis er vægtforskellen på 100 kg mellem
1,6-liters dieselen og benzinmotoren mærkbar.
1,2 DIG-T benzinturbomotoren.
1,5 dCi turbodieselmotoren.
Vi prøvede 1,6 liters dieselen med Nissans
opdaterede CVT automatgearkasse, der øgede
vægtforskellen til næsten 150 kg. Den variant er
selvfølgelig praktisk, hvis man har brug for
automatgear, men Qashqai gør sig meget bedre med
mindre vægt på forhjulene, selvom man så skal skifte
gear manuelt.
Senere på året lanceres i øvrigt en 163 hestes
turbo-benzinmotor til Nissan Qashqai. Og selvom
forhjulstræk er standarden nu om dage, kan Qashqai
også fortsat leveres med firehjulstræk, men alene
til udgaven med den kraftige dieselmotor.
Ærlig pris
Prismæssigt er indstigningsmodellen med 1,2 liters
motoren og Visia udstyr ret attraktiv. Ofte er en
billigmodel skabt for at ”lokke kunderne ind i
butikken”, hvorefter de forlader den i en dyrere
variant. Det vil ikke nødvendigvis ske i Nissans
tilfælde og det er en efter vores opfattelse meget
ærlig tilgang til prisen på modelvariationerne.
240.000 kroner for bilen med den udmærkede 115
hestes
benziner og udstyr som forlygtevaskere,
aircondition, fartpilot, fjernbetjent centrallås,
el-sideruder både for og bag, el-sidespejle,
sædevarme og alle muligheder for at tilslutte smartphone etc. er virkelig attraktivt.
Siden
kan man få lov til at købe bilen med eksempelvis LED
forlygter, 2-zone klimaanlæg, nøglefri betjening,
panorama glastag, el-justerbart førersæde,
del-læderbetræk, p-sensorer, bakkamera,
around-view-monitor (så man kan se, hvad der er på
alle sider af bilen – i fugleperspektiv) og meget
andet. Nissans Safety Shield med også
kollisionsradar, vognbaneassistent,
skiltegenkendelse, automatisk nedblænding af
fjernlys, p-sensorer både foran og bagi er også en
option, der oven i købet er standard i
topudstyrsvarianten ”Tekna”.
|