- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Paris Motorshow – verdenspremiere: Jaguar XE

Jaguar har blod på tanden


Af Søren Clauding – oktober 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaguar XE og Land Rover Discovery Sport: Jaguar og Land Rovers kæmpesatsning >>>

 

Jaguar prøvekørsler >>>



Et markedspotential på 1,72 millioner biler i 2020 er med til at give Jaguar blod på tanden. Det såkaldte D-segment for mellemstore mellemklassebiler forventes at vokse fra de nuværende 1,55 millioner og ikke mindst det perspektiv har fået investorerne i Jaguar, den indiske industrigigant Tata, til at investere 4 milliarder kroner i etableringen af verdens største og mest moderne fabrik til konstruktion af biler i aluminium.

 

Glemt er fordums tider med betænkelig kvalitet. Ikke færre end 613 avancerede robotter står for størstedelen af det arbejde, der ikke kræver håndkraft. Resultatet er et fabriksanlæg på 65.000 kvadratmeter, som kan producere en ny Jaguar for hvert 27. sekund. Det er hér, den nye Jaguar XE som den allerførste skal produceres.

 

Superstærke letvægtsmaterialer

Den moderne teknologik har muliggjort en optimal konstruktion. Det er ikke hele bilen, der er bygget i aluminium, men ”blot” 70 procent – som ikke desto mindre gør XE til den eneste bil i sin klasse, der anvender en aluminium-intensiv monocoque. Og det er ikke uden bagtanke, at resten af den bærende konstruktion er udført i højstyrkestål, for konstruktionen anvendes til at sikre, at vægtfordelingen er 50:50 – sådan som det skal være i en baghjulstrukken bil med ægte ”Jaguar DNA” og tilhørende kørefærdigheder.



Som sådan anvendes de lette materialer, hvor vægten er større. Eksempelvis er motorhjelmen støbt i aluminium og magnesium, for at kompensere for motorens naturligt større vægt, mens der anvendes stål i bagvognen, for at medvirke til at skyde vægten bagover. Havde det hele været bygget i aluminium, ville bilen have haft for stor vægt fortil.

 

Helt fra scratch

Den måde at tænke på, kan alene lade sig gøre, fordi man er begyndt fra bunden af med et helt blankt stykke papir. Dermed har produktionskravende til den nye XE-model været med til at definere fabriksanlæggets udformning. Og derved er det blevet muligt at optimere hver enkelt del i produktionsprocessen – der anvendes for eksempel helt nyudviklet højstyrke aluminiumslegeringer, oven i købet baseret på genbrug, så man allerede i produktionen handler miljørigtigt. Noget som formentlig vil få endnu større betydning i bilvalget blandt miljøbevidste kunder i fremtiden.

 

For at sikre, at den sofistikerede materialeanvendelse ikke har sikkerhedsmæssige svagheder har Jaguar, har Jaguar gennemført ikke færre end 70 kollisionstest af færdigproducerede biler. Man er da også sikker på, at opnå fem stjerner efter de nye og strengere krav i EuroNCAP sikkerhedstesten. Sikkerhedsniveauet er ført helt ud til f.eks. at omfatte fodgængerbeskyttelse med en motorhjelm, der kan forskydes, så skaderne på forgængere i tilfælde af påkørsel bliver minimeret.

 

Tro mod DNA’et

Jaguar ønsker at agere omverdens- og miljøbevidst og har i konstruktionen af den nye bil optimeret aerodynamikken, så godt det nu lader sig gøre med Jaguar-designlinjen i behold. Det er nemlig helt centralt, ikke at afvige fra de forventninger, kunderne har til hvordan en Jaguar skal se ud. Undervognen er gjort fladest muligt, så luftstrømmene omkring bilen foregår med ringest mulige modstand. Resultatet er blevet en luftmodstandskoefficient på 0,26. Det er en af de bedste i klassen – og vi gætter på, at ville man have opnået et endnu bedre tal, ville udseendet have taget for meget skade.

 

Og den går ikke med en Jaguar. Vælger man at anskaffe en Jaguar XE fremfor en BMW 3 eller 5-serie, en Audi A4 eller en Mercedes C-klasse, er det ikke kun for at få en avanceret bil, men også den udstråling og det image, der omgærde en Jaguar i traditionel forstand.

 

Derfor har man måtte gå på kompromis i forskellige andre sammenhænge. Bagagerummet er ikke overdrevent stort af en bil, der måler 4,6 meter i længden (455 liter), for der skal også være bagsædeplads i en Jaguar. Til gengæld kan bagagepladsen varieres på forskellig måde, så man udnytter pladsen bedst muligt.

 

Overbevisende specifikationer

Til motorrummet på den nye XE vil man kunne vælge mellem fem forskellige varianter. En 163-hestes og 180 hestes diesel (egentlig kan man undre sig over, at forskellen effektmæssig er så lille) samt 3 benzinmotorer på hhv. 200, 240 og 340 hestekræfter.

 

Der er tale om yderst effektive letvægtsmaskiner, med stor vridningsstabilitet, lav indre gnidning og lavt brændstofforbrug. Turboladerne inkluderer variabel geometri, variable knastaksler og andre energi- og effektoptimerende elementer. 2-liters benzinmotoren vejer kun 138 kg.

 

Til XE vil det tillige være muligt, at købe den velkendte 3-liters V6 kompressor benzinmotor, som også finde stil F-Type, XF og XJ-modellerne. Og så har man som nævnt konstrueret en helt ny dieselmotor, hvor 163-hestes versionen i XE udleder under 100 g CO2/km. Nyt i Jaguar regi er muligheden for manuelt gearskift – det gælder ikke de øvrige modeller, der alle har automatgear.



Aktive hjulophæng

Hjulophængene omfatter aktive dynamiske systemer med variable støddæmpere. Forhjulsophængene er af double wishbone typen og bagtil en såkaldt Integral Link. Det er så avanceret, at det giver 40 procent blødere affjedring end konkurrenterne uden tab af køredynamik. At man har arbejdet sig helt i detaljerne i forhold til f.eks. miljøhensyn og brændstofforbrug viser konstruktionen af en elektrisk servostyring, der i sig selv reducerer CO2 udledningen med 3 procent i forhold til en konventionel servostyring – så lidt energi anvender systemet.

 

Jaguar XE har i sagens natur alle tænkelige kørehjælpemidler, herunder også adaptive hjulophæng, som tillader et stort spænd af hjul fra 17” til 20” – uden det helt store tab i kørekomfort.

 

XE’eren infotainment system inkluderer alle de gængse faciliteter og stemmestyring indgår også. Flere af funktionerne kan endda fjernstyres, hvad klimakontrollen angår endda syv dage ud i fremtiden.

2014 Paris Motorshow: Små og store nyheder

Klik på billedet, læn dig tilbage i stolen og oplev de vigtigste små og store nyheder på Paris Motorshow - verdens største motorshow.

Kan også ses på YouTube >>>


Hør interview'et fra Paris Motorshow med Michael Lund, Countrymanager hos Jaguar Land Rover Danmark


 

 


Fakta og specifikationer Jaguar XE:


Introduktion: Sommeren 2015.

 

2,0 Diesel 163:

2 ltr. 4 cyl. 1,800 bar commonrail turbolader. 163 hk. 380 Nm/1750-2500 omdr./min. 0-100 km/t: 8,4 sek. (6 M/T), 8,2 sek. (8 A/T). Topfart: 227 km/t. 26,3 km/l (6 M/T), 25,6 km/l (8 A/T). 99 g CO2/km (6 M/T), 104 g CO2/km (8 A/T).

 

2,0 Diesel 180:

2 ltr. 4 cyl. 1,800 bar commonrail turbolader. 180 hk. 430 Nm/1750-2500 omdr./min. 0-100 km/t: 7,8 sek. (6 M/T, 8 A/T). Topfart: 228 km/t. 23,8 km/l (6 M/T, 8 A/T). 109 g CO2/km (6 M/T, 8 A/T).

 

2,0 Benzin 200 (kun A/T):

2 ltr. 4 cyl. turbo. 200 hk. 280 Nm/1750-4000 omdr./min. 0-100 km/t: 7,7 sek. Topfart: 237 km/t. 13,3 km/l. 179 g CO2/km.

 

2,0 Benzin 240 (kun A/T):

2 ltr. 4 cyl. turbo. 240 hk. 340 Nm/1750-4000 omdr./min. 0-100 km/t: 6,8 sek. Topfart: 250 km/t. 13,3 km/l. 179 g CO2/km.

 

3,0 Benzin 340 (kun A/T):

3 ltr. 6 cyl. twinturbo. 340 hk. 450 Nm/4.500 omdr./min. 0-100 km/t: 5,1 sek. Topfart: 250 km/t. 12,3 km/l. 194 g CO2/km.

 

Længde: 4,67 m.

Bredde: 1,85 m.

Højde: 1,42 m.

Bagagerumskapacitet: 450 ltr.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt