Jaguar XE og Land Rover Discovery Sport:
Jaguar og Land Rovers kæmpesatsning >>>
Jaguar prøvekørsler >>>
Et markedspotential på 1,72 millioner biler i 2020
er med til at give Jaguar blod på tanden. Det
såkaldte D-segment for mellemstore mellemklassebiler
forventes at vokse fra de nuværende 1,55 millioner
og ikke mindst det perspektiv har fået investorerne
i Jaguar, den indiske industrigigant Tata, til at
investere 4 milliarder kroner i etableringen af
verdens største og mest moderne fabrik til
konstruktion af biler i aluminium.
Glemt er fordums tider med betænkelig kvalitet. Ikke
færre end 613 avancerede robotter står for
størstedelen af det arbejde, der ikke kræver
håndkraft. Resultatet er et fabriksanlæg på 65.000
kvadratmeter, som kan producere en ny Jaguar for
hvert 27. sekund. Det er hér, den nye Jaguar XE som
den allerførste skal produceres.
Superstærke letvægtsmaterialer
Den moderne teknologik har muliggjort en optimal
konstruktion. Det er ikke hele bilen, der er bygget
i aluminium, men ”blot” 70 procent – som ikke desto
mindre gør XE til den eneste bil i sin klasse, der
anvender en aluminium-intensiv monocoque. Og det er
ikke uden bagtanke, at resten af den bærende
konstruktion er udført i højstyrkestål, for
konstruktionen anvendes til at sikre, at
vægtfordelingen er 50:50 – sådan som det skal være i
en baghjulstrukken bil med ægte ”Jaguar DNA” og
tilhørende kørefærdigheder.
Som sådan anvendes de lette materialer, hvor vægten
er større. Eksempelvis er motorhjelmen støbt i
aluminium og magnesium, for at kompensere for
motorens naturligt større vægt, mens der anvendes
stål i bagvognen, for at medvirke til at skyde
vægten bagover. Havde det hele været bygget i
aluminium, ville bilen have haft for stor vægt
fortil.
Helt fra scratch
Den måde at tænke på, kan alene lade sig gøre, fordi
man er begyndt fra bunden af med et helt blankt
stykke papir. Dermed har produktionskravende til den
nye XE-model været med til at definere
fabriksanlæggets udformning. Og derved er det blevet
muligt at optimere hver enkelt del i
produktionsprocessen – der anvendes for eksempel
helt nyudviklet højstyrke aluminiumslegeringer, oven
i købet baseret på genbrug, så man allerede i
produktionen handler miljørigtigt. Noget som
formentlig vil få endnu større betydning i bilvalget
blandt miljøbevidste kunder i fremtiden.
For at sikre, at den sofistikerede
materialeanvendelse ikke har sikkerhedsmæssige
svagheder har Jaguar, har Jaguar gennemført ikke
færre end 70 kollisionstest af færdigproducerede
biler. Man er da også sikker på, at opnå fem
stjerner efter de nye og strengere krav i EuroNCAP
sikkerhedstesten. Sikkerhedsniveauet er ført helt ud
til f.eks. at omfatte fodgængerbeskyttelse med en
motorhjelm, der kan forskydes, så skaderne på
forgængere i tilfælde af påkørsel bliver minimeret.
Tro mod DNA’et
Jaguar ønsker at agere omverdens- og miljøbevidst og
har i konstruktionen af den nye bil optimeret
aerodynamikken, så godt det nu lader sig gøre med
Jaguar-designlinjen i behold. Det er nemlig helt
centralt, ikke at afvige fra de forventninger,
kunderne har til hvordan en Jaguar skal se ud.
Undervognen er gjort fladest muligt, så
luftstrømmene omkring bilen foregår med ringest
mulige modstand. Resultatet er blevet en
luftmodstandskoefficient på 0,26. Det er en af de
bedste i klassen – og vi gætter på, at ville man
have opnået et endnu bedre tal, ville udseendet have
taget for meget skade.
Og den går ikke med en Jaguar. Vælger man at
anskaffe en Jaguar XE fremfor en BMW 3 eller
5-serie, en Audi A4 eller en Mercedes C-klasse, er
det ikke kun for at få en avanceret bil, men også
den udstråling og det image, der omgærde en Jaguar i
traditionel forstand.
Derfor har man måtte gå på kompromis i forskellige
andre sammenhænge. Bagagerummet er ikke overdrevent
stort af en bil, der måler 4,6 meter i længden (455
liter), for der skal også være bagsædeplads i en
Jaguar. Til gengæld kan bagagepladsen varieres på
forskellig måde, så man udnytter pladsen bedst
muligt.
Overbevisende specifikationer
Til motorrummet på den nye XE vil man kunne vælge
mellem fem forskellige varianter. En 163-hestes og
180 hestes diesel (egentlig kan man undre sig over,
at forskellen effektmæssig er så lille) samt 3
benzinmotorer på hhv. 200, 240 og 340 hestekræfter.
Der er tale om yderst effektive letvægtsmaskiner,
med stor vridningsstabilitet, lav indre gnidning og
lavt brændstofforbrug. Turboladerne inkluderer
variabel geometri, variable knastaksler og andre
energi- og effektoptimerende elementer. 2-liters
benzinmotoren vejer kun 138 kg.
Til XE vil det tillige være muligt, at købe den
velkendte 3-liters V6 kompressor benzinmotor, som
også finde stil F-Type, XF og XJ-modellerne. Og så
har man som nævnt konstrueret en helt ny
dieselmotor, hvor 163-hestes versionen i XE udleder
under 100 g CO2/km. Nyt i Jaguar regi er muligheden
for manuelt gearskift – det gælder ikke de øvrige
modeller, der alle har automatgear.
Aktive hjulophæng
Hjulophængene omfatter aktive dynamiske systemer med
variable støddæmpere. Forhjulsophængene er af double
wishbone typen og bagtil en såkaldt Integral Link.
Det er så avanceret, at det giver 40 procent blødere
affjedring end konkurrenterne uden tab af
køredynamik. At man har arbejdet sig helt i
detaljerne i forhold til f.eks. miljøhensyn og
brændstofforbrug viser konstruktionen af en
elektrisk servostyring, der i sig selv reducerer CO2
udledningen med 3 procent i forhold til en
konventionel servostyring – så lidt energi anvender
systemet.
Jaguar XE har i sagens natur alle tænkelige
kørehjælpemidler, herunder også adaptive hjulophæng,
som tillader et stort spænd af hjul fra 17” til 20”
– uden det helt store tab i kørekomfort.
XE’eren infotainment system inkluderer alle de
gængse faciliteter og stemmestyring indgår også.
Flere af funktionerne kan endda fjernstyres, hvad
klimakontrollen angår endda syv dage ud i fremtiden. |