- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaguar XE (billedet) og Land Rover Discovery Sport blev præsenteret umiddelbart inden Paris Motorshow slog dørene op ved et eksklusivt arrangement på bredden af Seinen. Artiklen nedenfor følges op af flere dybdegående artikler om de to ikoniske bilmærker og deres bemærkelsesværdige genfødsel.


Klik på billederne og se dem større


Paris Motorshow 2014 - Verdenspremierer

Jaguar XE og Land Rover Discovery Sport

Jaguar og Land Rovers kæmpesatsning


Af Søren Clauding – 4. oktober 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da den indiske industrikoncern, Tata, i 2008 overtog de ikoniske men også noget skrantende britiske bilfabrikker, Jaguar og Land Rover, var der mange, der løftede øjenbrynene, rystede på hovedet og fastslog, at det ville være den letteste måde for inderne at tabe penge på. Det er der ingen, der gør længere.

 

Begge bilmærker, som fortsat produceres i Storbritannien, fik nemlig de nødvendige økonomiske midler til at sikre sig branchens bedste folk, udbygge og erstatte produktionsapparatet og ikke mindst at accelerere udviklingen i en grad, som få havde troet mulig. Strategien blev fornyet, modelprogrammet blev redefineret og med direkte fokus på kunderne i premium-klassen gik fabrikkerne intensivt i gang med at erstatte og forny modelporteføljen.

 

Fornyelserne

I Jaguar regi blev XF-modellen allerede året efter den tiltrængte fornyelse i E-segmentet, en avanceret og potent F-Type blev i 2013 det håndgribelige udtryk for, at Jaguar trods nye ejerforhold har respekt for de historiske aner. Og på årets motorshow i Paris har man officiel verdenspremiere og løftede sløret i detaljer for den nye kompakte og sportslige premium-sedan, Jaguar XE.

 

Den skal tage markedsandele fra Mercedes C-klasse, BMW 3- og 5-serie, Audi A4 og lignende veletablerede bilmærker. Det er en ambitiøs målsætning, men fordi man har gjort det rigtigt fra begyndelsen, og har sendt ligene i lasten på kirkegården, er der al mulig grund til at projektet skal lykkes.

 

Ny strategi

Årsagen er for det første, at man har grebet fast om nælden ved dens rod. Virkeligheden er, at Jaguar i mange år fulgte en forkert strategi. Ford, som ejede Jaguar i en periode, miksede fabrikkens i øvrigt udmærkede mellemklassebil, Mondeo, med Jaguar X-Type. Man satte prisen ud fra en formodning om, at kunderne var parate til at betale flere hundrede tusinde kroner (danske prisforhold) for den prestige, der var knyttet til Jaguar. Den gik bare ikke, den hoppede kunderne populært sagt ikke på. Og de, der ikke havde været opmærksomme på det forhold, blev meget skuffede.

 

De nye folk hos Jaguar har også forholdt sig realistisk til fabrikkens omdømme: En spændende tradition, en flot historie. Men den stående vittighed, at man skulle eje to Jaguar’er, hvis man ville have én bil at køre i, fordi en af dem hele tiden var på værksted, havde desværre bund i virkeligheden. Det måtte man gøre op med, for ellers var slaget tabt på forhånd.

 

Så bortset fra bilens ”heritage” er alting blevet nulstillet, man er stort set begyndt forfra og med alle eksperterne udefra er der skabt et ”stage of the art” produktionsanlæg, og udviklingen af nye designs foregår med lynets hast. Resultatet er et modelprogram med moderne, teknologiske højt udviklede biler, skabt i respekt for den positive del af historien, tilpasset den moderne virkelighed, hvor biler gerne må være elegante og dynamiske, men helst ikke for prangende. Og på baggrund af den filosofi har man så skabt XE.

 

Off-road og familiebehov

Hos Land Rover var man været lidt bedre undervejs, da Tata kom ind i billedet. Dels fordi man hos den glorværdige off-road specialist har været dygtig til at udnytte moderne teknologisk indsigt til at skabe unikke elektroniske systemer – som konkurrenterne imidlertid også har været dygtige til at efterligne. Land Rovers unikke Terrain Response System er fortsat unikt, men flere af konkurrenterne er meget tæt på med tilsvarende systemer.

 

Hvad gør man så: Man går naturligvis til angreb på konkurrenternes kerneprodukter. Det gjorde man, da man udviklede den kompakte SUV, Range Rover Evoque, og det gør man også med den helt nye Land Rover, Discovery Sport. En forholdsvis kompakt SUV/cross-over med fokus med familie-behov.

 

Tænk engang, at off-road specialisterne skulle begive sig ud på markedet for familiebiler… men ligesom en Jaguar XE er født i respekt for sin fortid, er en Land Rover Discovery Sport det også. Den ser ud til at kunne håndtere terræn, som ingen andre. Og ved hjælp af elektroniske løsninger er også fremkommeligheden i en klasse for sig. Med andre ord en bil for familier med en aktiv fritid. Der er en verden fra den bil til den legendariske Defender (der for øvrigt også står for udskiftning). Det bliver en spændende udvikling at følge.


2014 Paris Motorshow: Små og store nyheder

Klik på billedet, læn dig tilbage i stolen og oplev de vigtigste små og store nyheder på Paris Motorshow - verdens største motorshow.

Kan også ses på YouTube >>>


Jaguar har blod på tanden >>>

 

Land Rovers terrængående familiebil >>>

 

Land Rover Discovery Sport og teknikken >>>


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt