- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Ford Focus

Ford i ”SYNC” med kunderne


Af Søren Clauding – 19. september 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford har synkroniseret med kundernes ønske, da de tilrettelagde en kraftig opgradering af den populære Ford Focus. Ikke alene med en kraftig udbygget udgave af infotainmentsystemet SYNC, men også hvad gælder bilen basale egenskaber, dens drivline og design.

 

Hvad det sidste angår, er linjeføringen blevet lettere, mere selvbevidst, elegant og enkel. Det gælder de udvendige linjer, hvor fronten er helt ny (sammenlign f.eks. med den hidtidige Focus hér >>>) og også bagpartiet er rettet til med mindre lygter. Indvendigt cockpittet omdannet fra sit meget karakteristiske Star Wars look til et moderne, elegant førerområde, hvor visse funktioner betjenes via berøringsskærmen og andre direkte via knapper. Og så kan man, hvis man tilkøber Sync 2, også betjene mange funktioner via stemmestyring.

 

Fænomenale køreegenskaber

Sætter man pris på en fænomenal køreoplevelse er netop Focusens forbedrede køreegenskaber nok den største forbedring. Undervognen er i princippet uændret, om end affjedringsgeometrien er ny og støddæmperne ligeså, og den hidtidige model udmærker sig da også ved at køre rigtig godt. Men ved hjælp af nogle yderligere få og velvalgte indgreb er oplevelsen blevet endnu bedre.

 

Forvognen er blevet forstærket. Ikke re-designet, men regulært forstærket ved hjælp af kraftigere materialer, hvorved den vrider sig endnu mindre i horisontal retning. Desuden har man udskiftet gummimaterialerne i mange af bøsningerne og justeret designet deraf, også hér så den horisontale vridning er blevet mindre. Tilsvarende har man også justeret bagvognen om end i mindre grad. Resultatet er blevet en enestående styrepræcision, uændret affjedringskomfort og i tilgift et lavere støjniveau.

 

Viril styring

Dertil kommer, at man har tilrettet den elektriske servostyring, så den ved lavere hastigheder er en smule strammere end gennemsnittet men mere viril ved højere hastigheder. Typisk vælger bilfabrikkerne den modsatte løsning for ikke at påvirke stabiliteten ved høj fart. Men da Focus også ved de højere hastigheder, som de spanske hastighedsbegrænsninger gav mulighed at afprøve, kører ultra stabilt og sporsikkert, er slutresultatet underholdende køreegenskaber, når man har lyst til det, og stor sikkerhed, når man blot ønsker afslappet transport.

 

I øvrigt har Ford også udviklet en forudseende ESC-løsning, som man kalder Transitional Stability. Hvor et normalt stabilitetsprogram aflæser bilens aktuelle kørsel og reagerer, når der er brug for det, forudser det nye program hvad der måtte følge efter f.eks. en undvigemanøvre. Når systemet observerer en kraftig opbremsning og efterfølgende hurtig sidevejrs bevægelse forbereder det sig på endnu en efterfølgende modsatrettet sidevejs bevægelse og hvis den kommer, er reaktionen hurtigere og mere præcis. Det virker forbilledligt i praksis.

 

Forbedrede motorer

Motorerne i det nye modelprogram er forbedrede udgaver af de hidtidige, om end dieselmotorerne sættes ned i slagvolumen. Alle maskiner opfylder de kommende EURO 6 normer og byder på markant forbedret brændstoføkonomi. Eksempelvis vil man med den kompakte 3-cylindrede EcoBoost benzinturbomotor, der præsterer 100 hestekræfter og inkluderer stop/start, kunne køre 23,3 km/l. Den motor er dog først i programmet i januar 2015, men vil da i Trend udgaven være mere økonomisk attraktiv end den 1-liters motor, man kan købe fra november. Ikke en helt logisk prissætning, men da Ford forventer at halvdelen af kunderne køber den højeste udstyrsvariant, handler det langt hen ad vejen om at ”få kunderne ind i butikken”.


Ford 1,5 TDCi yder 150 hk.

 

Ford 1,5 EcoBoost med 182 hk.


De 23,3 km/l er stort set det samme som den udgående 1,6 liters dieselmotor kan præstere. Den indgår i modelprogrammet indtil de nye 1,5 liters dieselmotorer er leveringsklar i marts 2015. Med dem får man mindst 10 flere hestekræfter og en brændstoføkonomi på 29,4 km/l. Er man til en af de små dieselmotorer, er de nok værd at vente på. Vil man omvendt have de mulige 150 hk og tilsvarende store drejningsmoment, kan man allerede i november købe Focus med en 2-liters diesel. Også den overholder EURO 6 normerne.

 

Ens priser

Pladsforholdene i Focus årgang 2015 er identiske med den tidligere model. Dvs. moderat plads på bagsædet men gode og regulære bagagerum. Da prissætningen for den nye model er stort set uændret handler det langt hen ad vejen for eksisterende Focus kunder om at vurdere, hvornår det nye udseende, de bedre køreegenskaber, de økonomiske motorer og muligheden for det udvidede udstyrsprogram trækker så meget, at udskiftning er på tale.


Bagagerummet i 5-dørs versionen.

 

Bagagerummet i stationcar versionen.


For nye Focus-kunder vil det i særdeleshed være konkurrenceforholdet, som afgør beslutningen. Hér står Focus stærkt af de førnævnte grunde, men man skal være parat til at acceptere de mere beskedne pladsforhold på bagsædet og hvis man køber én af de mindre motorer også at acceptere 3-cylinder teknologien. Motorerne er fremragende, ingen tvivl om det, men der er fortsat lidt forskel på lyd og vibrationsniveau i forhold til konkurrerende 4-cylindrede maskiner.

 

Harmoni

Vi prøvede den kraftige 4-cylindrede 1,5 liters turbo-benziner, der yder 182 hestekræfter. En motor/bil kombination, der varmt kan anbefales. Den tilsvarende 2-liters 150 hestes diesel harmonerer rigtig godt især med stationcar udgaven. Den køber man, hvis man skal trække meget og/eller køre mange lange ture. Men naturligvis kan mindre gøre det.

 

I erkendelse af kundernes efterspørgsel har Ford gjort meget ud af udviklingen af SYNC-systemet. Det er standard på enhver Focus og så kan man tilkøbe SYNC 2 for en merpris på 14.000 kroner (hvis man køber en Trend udstyrsudgave) hhv. 11.500 kroner (Titanium). Man må ikke glemme, at systemet inkluderer navigation.

 

Tal med din SYNC

Systemet kan tilknyttes en smartphone og navigationen rummer en række muligheder for ekstraordinære services: Det kan styres via den 8” store berøringsskærm eller ved stemmestyring: Sig ”I’m hungry” og SYNC 2 præsenterer et antal restaurant-alternativer på ruten, i nærheden, eller hvor man nu ønsker at spise. Naturligvis viser navigationen siden vej til den valgte destination. Endnu skal man dog tale engelsk med SYNC. Men en dansk udgave følger om 1-2 år.

 

Dertil kommer en række features, som delvis er baseret på SYNC 2. I Titanium-udgaven kan man f.eks. få bak-kamera (kr. 5.500), adaptiv fartpilot (kr. 16.000) og Active City Stop (kr. 5.000). Køreassistentpakkerne, der inkluderer Active City Stop, førerovervågning, vejbaneassistent, regnsensor m.m., kan købes til begge udstyrsvarianter for hhv. 18.500 og 13.500 kroner. Ønsker man også et velfungerende halvautomatisk parkeringssystem, er det en option for 7.500 kroner til begge versioner. Alle systemer er markant forbedrede i forhold til forgængerne.


Andre Ford prøvekørsler >>>

 

Læs også: Bygget til verden - bygget i Europa


Klik på billedet og tag med på en køretur i Ford Focus 1,5 EcoBoost 182 hk.


 


Vigtigste fakta om den nye Ford Focus:


Introduktion i Danmark: November 2014 (et par af motorvarianterne følger nogle måneder senere).

 

Varianter:

5-dørs benzin:

1,0 EcoBoost (100 hk) Stop/start, 23,3 km/l: (lev. fra februar 2015): Trend: kr. 209.980. Titanium: 251.180.

1,0 EcoBoost (125 hk), 20,0 km/l: Trend: kr. 234.990. Titanium: 261.590.

1,5 EcoBoost (150 hk), 18,5 km/l: Trend: kr. 256.240. Titanium: 282.840.

1,5 EcoBoost (182 hk), 18,5 km/l: Titanium: 302.340.

 

5-dørs Diesel:

1,5 TDCi (105 hk), 29,4 km/l: Trend: kr. 247.690. Titanium: 274.290.

1,6 TDCi (115 hk), 23,8 km/l: Trend: kr. 263.690. Titanium: 290.290.

2,0 TDCi (150 hk), 24,4 km/l: Titanium: 318.030.

2,0 TDCi (150 hk) Aut., 21,7 km/l: Titanium: 343.030.

 

Stationcar benzin:

1,0 EcoBoost (100 hk), 20,8 km/l: Trend: kr. 231.990. Titanium: 258.580.

1,0 EcoBoost (125 hk), 19,6 km/l: Trend: kr. 244.990. Titanium: 271.590.

1,5 EcoBoost (150 hk), 18,5 km/l: Trend: kr. 266.240. Titanium: 292.840.

1,5 EcoBoost (182 hk), 18,5 km/l: Titanium: 312.340.

 

5-dørs Diesel:

1,5 TDCi (105 hk), 29,4 km/l: Trend: kr. 257.690. Titanium: 284.290.

1,6 TDCi (115 hk), 23,8 km/l: Trend: kr. 273.690. Titanium: 300.290.

2,0 TDCi (150 hk), 24,4 km/l: Titanium: 328.030.

2,0 TDCi (150 hk) Aut., 21,7 km/l: Titanium: 353.030.

 

Desuden kan der i en overgangsperiode leveres varianter med 1-liters EcoBoost uden Stop/start og den hidtidige 1,6 liters diesel, som ikke prismæssigt er attraktive.


Udstyr:

 

Trend:

Bl.a. FORD SYNC med automatisk nødopkald og AppLink. Aircondition. Sædevarme. Tågeforlygter. Forlygtevasker. El-sidespejle med varme. El-sideruder for og bag.

 

Titanium:

Foruden Trend udstyr bl.a. 2-zone klimaanlæg. Regnsensor. Opvarmet forrude. Fartpilot.


Bagsædepladsen i 5-dørs versionen.

 

Bagsædepladsen i stationcar versionen.

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt