- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Ford Focus

Bygget til verden – bygget i Europa


Af Søren Clauding – 19. september 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er kun ganske få år siden, at Ford havde gevaldigt ondt i økonomien. Anno 2014 er det fortid – i dag går det strygende, hvad der ikke mindst kan tilskrives en aggressiv produktstrategi. På verdensplan i produktstrategien finder vi verdens bedst sælgende bilmodel: Ford Focus.

 

Den position vil Ford gøre alt for at fastholde og videreføre. Derfor lancerer man nu en så kraftigt forbedret udgave af den vigtigste model i Fords model-pallette. Andre ville have været fristet til at kalde bilen helt ny. Ford er mere beskedne og kalder den et kraftigt facelift.

 

Kraftig opstrammer

Virkeligheden er, at bilen har fået en mere end almindelig kraftig opstrammer, både hvad det udvendige og det indvendige design angår. Dertil kommer en tilrettet undervogn og en stribe kraftigt forbedrede motorer. Afstanden til begrebet ”ny generation” er ikke stor.

 

Det er ikke uden bagtanke, at Ford netop nu præsenterer den nye Focus, som hører til i det såkaldte C-segment, dvs. de kompakte mellemklassebiler. Segmentet er stigende ude i Europa (og også i Danmark), konkurrencen er hård, men da bilen godt nok med sigte på verdensmarkedet er designet i Europa, er der alle muligheder for at forstærke succesen.

 

Designet som ”vi” kan lide det

De første internationale prøvekørsler af den nye Ford Focus, som fandt sted på udfordrende veje i bjergområderne nord for Malaga i Spanien, gav også en stærk indikation af, at bilen i særdeleshed vil appellere til de europæiske købere. Den kører nemlig som ”vi” bedst kan lide det og det kan vi jo kun være glade for.

 

Den første Focus så dagens lys tilbage i 1998. Siden da er der købt 12 millioner eksemplarer på verdensplan. Det vidner ikke bare om en stor forretningssucces men også om, at Ford har forstået kundernes ønsker.

 

Køreoplevelsen

Analyser har på det seneste fastslået, at i det samlede beslutningsgrundlag bag købet af en ny bil, tæller bilens køreegenskaber i bred for stand ikke særlig meget. Omkring 15 procent er tallet hos et gennemsnit af køberne. Hvis det er tilfældet, bliver den nye Focus ikke nødvendigvis en succes, for Ford har skabt en bil med meget stor vægt lagt netop på køreegenskaberne, den dynamiske køreoplevelse med kraftig skelen til kørekomforten. I vores verdensbillede har de skabt måske den mest velkørende bil overhovedet i den kategori.

 

Heldigvis for succes-potentialet har Ford imidlertid også forstået især de yngre bilkøbers præferencer. Der er store ønsker om højteknologi af den slags, som man oplever i den moderne IT-domineret verden. Samtidig med den nye Focus introducerer Ford også infotainmentsystemet ”SYNC” i en ny 2. udgave. SYNC 2 er baseret på SYNC, men systemet er kraftigt udbygget, så anvendelsesmulighederne er flere og mere stabile. Da systemet også inkluderer indlysende kørehjælpemidler som f.eks. aktiv parkeringshjælp og desuden er ganske enkelt at gå til, tilgodeser man på én gang de yngre kunders ønske uden at skræmme de ældre.

 

Ekstraudstyr

Desværre er SYNC 2 ekstraudstyr, men da det kan købes til både den basale udgave med ”Trend” udstyr og den mere luksuøst udstyrede ”Titanium” for en forholdsvis beskeden merpris, skal det nok blive en succes.

 

Sidst, men ikke mindst, er kernen til succes på det danske marked en konkurrencedygtig prissætning. Med en startpris for en Focus 1,0 Ecoboost Trend på 210.000 kroner er udgangspunktet godt. Den eneste hage ved den pris er, at selvom bilen introduceres i Danmark sidst i november, kan den først leveres til den pris i februar næste år.


Ford 1,5 TDCi.

 

Andre Ford prøvekørsler >>>

 

Læs også: Ford i "SYNC" med kunderne >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i Ford Focus 1,5 EcoBoost 182 hk.


 

 

Ford 1,0 EcoBoost.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt