- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


First test: Subaru Legacy Outback

Intet mindre end overbevisende


Af Søren Clauding – 12. april 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var især, da Outback’en med dieselmotor og en ny automatgearkasse skulle ud og klatre på stejle mudrede skråninger, at den dokumenterede sit virkelige væsen. Det var intet mindre end overbevisende, helt og aldeles. Subaru’en kombinerer på én gang en bekvem personbilsfølelse med eminente terrænegenskaber.

 

Knap så overbevisende var måske en indstigningspris på godt 550.000 kroner. Det gør den næppe til en bestseller i Danmark. Men prisen skal ses i lyset af, hvad man får for pengene – og dele af det fås ganske enkelt ikke magen til hos en eneste af konkurrenterne.

 

Mere end et facelift

Med den nye faceliftede udgave af ”cross-country” varianten af Subaru Legacy, som med det for Subaru vigtige australske publikum i tankerne har fået tilnavnet Outback, sætter Subaru dagsordenen for en kategori af biler, som ret beset burde få større opmærksomhed hos det danske publikum. For ansigtsløftningen går langt videre end til de i øvrigt vellykkede kosmetiske ændringer, der især er synlige på fronten og på instrumentpanelet.

 

Såvel Subary Legacy som Subaru Legacu Outback er lige nu på vej ud til de danske forhandlere. Vi havde anledning til en kortere test af Outback versionen, med den velkendte boxer-dieselmotor og den helt nye automatgearkasse. Men det, der især satte tingene i perspektiv, var oplevelsen i temmelig krævende terræn, som nævnt indledningsvis.

 

Gode off-road egenskaber

Subaru Legacy Outback er nemlig ret beset en almindelig personbil, omend én af de mere luksuøse af slagsen. Frihøjden er imidlertid forøget til ikke mindre end 20 cm og det første skridt på vejen til gode off-road egenskaber.

 

Outback er blot ikke en off-roader, den kan vel ikke engang kaldes for en SUV, for den er skabt som en rummelig stationcar. Men den har som alle andre Subaru’er (på nær den allermindste) to unikke egenskaber: permanent symmetrisk firehjulstræk og boxermotor.

 

Permanent betyder permanent

Det permanente firehjulstræk er virkelig i funktion hele tiden, ikke blot når elektronikken vælger at tilkoble det (hvilket altid i andre biler sker med en vis forsinkelse). Det giver en unik stabilitet på plan asfalt, det gør bilen uovertruffen på fugtig asfalt og kører man i terræn har den firehjulstræk som en hvilken som helst anden off-road’er. Det eneste svage punkt er dækmonteringen: Den prøvekørte bil havde ganske almindelige landevejsdæk.

 

Off-road egenskaberne blev afprøvet på en særlig off-road bane, anlagt i tilknytning til den svenske motorbane, Ring Knutstorp, som ligger i et meget kuperet terræn. Banen byder på næsten alle de udfordringer, man kan forestille sig og vejrguderne havde sørget for, at det hele til dagen var sjaskvådt og opkørt. Det var virkelig en udfordring.

 

Lavt tyngdepunkt giver gode køreegenskaber

Selv kraftig sidehældning, som ofte kan slå hjulene væk under en traditionel off-road’er, klarede Outback’en med glans. Det kan den takke sin beskedne højde og lavtliggende flade boxermotor for. De to ting tilsammen sænker tyngdepunktet og Outback’en kan klare sidehældninger på over 50 grader. Overbevisende.



En del af æren for den ubesværede kørsel, man som fører oplevede undervejs, går også til den nye automatgearkasse. Den er iøvrigt Subarus første i kombination med dieselmotor og man har fravalgt de meget populære dobbeltkoblingsgearkasser til fordel for en trinløs CVT-gearkasse med computerstyrede indlagte trin.

 

Ultrahurtige gearskift - både opad og nedad

Det har den fordel, at gearskiftende sker ligeså hurtigt som en dobbeltkoblingsgearkasse ville kunne klare det, ikke bare op men også ned i gearene. Og vælger man at styre gearskiftene selv via paler ved rattet, er oplevelsen total: Der skiftes nemlig gear brøkdel af et sekund efter at man har aktiveret gearskiftet. Det har vi ikke oplevet andre steder.

 

I terrænet er det præcise gearskift, som bl.a. betyder at drejningsmomentet hele tiden er optimalt i forhold til belastningen, afgørende for ikke utidigt at miste fodfæstet. På landevejen kan man stort set sige det samme, fordi det hurtige gearskifte sikrer stabiliteten f.eks. ved hurtig kurvekørsel – og derved er også vejgrebet konstant.

 

Komfortabel landevejskørsel

Kørekomforten på landevej er glimrende, helt på niveau med de luksuøse mellemklassebiler, Subaru gerne vil sammenligne Legacy Outback med. Den forøgede frihøjde mærkes kun i begrænset omfang og kun ved næsten utilladelig hurtig kørsel. Og heldigvis har Subaru valgt, ikke at påmontere store fælge og super lavprofildæk. 17” alufælge rækker glimrende.

 

Eneste minus, som dog også kan henføres lidt til de regnvåde veje og kølige vejr, er en smule upræcision fra den elektriske servostyring, som kan skyldes, at den del af teknikken ikke er state-of-the-art.

 

I øvrigt:

Subaru Legacu Outback er temmelig rummelig og også ret funktionel. Dens udseende har haft glæde af ansigtsløftningen, men det er fortsat ikke et fancy, ultramoderne look, der kendetegner en Subaru. Den har ret klassiske linjer men også sin egen personlighed.

Læs også: Subaru - succes i krisetider >>>



Fakta om den nye Subaru Legacy og Legacy Outback:


Facelift: Ny frontgrill, lygter og fælge, sort midterkonsol i kabinen, sorte rategre og elektrisk håndbremse mellem sæderne, nye instrumenter, LCD-display.

 

Alle motorer er opdaterede til bedre brændstoføkonomi ikke mindst.

 

Det permanente firehjulstræk fordeles i udgaverne med manuelt gear i forholdet 50-50 via centerdifferentiale og viskosekobling. I automatgearsudgaverne fordeles det via lamelkobling som udgangspunkt i forholdet 60-40 (60 procent på forhjulene). Ved kørsel op ad bakke og i glat føre ledes der flere kræfter over på baghjulene vha. et system, kaldet Active Torque Split.

 

Motorer:

2,0 benzin: 150 hk. 196 Nm v. 4200 omdr./min. 14,1 km/l

2,5 benzin: 173 hk. 235 Nm v. 4100 omdr./min. Topfart: 198 km/t. 0-100 km/t: 9,9 sek. 13,7 km/l (aut.).

2,0D: 150 hk. 350 Nm v. 1600-2400 omdr./min. Topfart: 195 km/t. 0-100 km/t: 9,7 sek. 17,5 km/l (6MT), 15,9 km/l (aut.).

 

Længde: 4,79 m.

Bagagerum: 526-1726 ltr.

Anhænger: 1700 kg (diesel), 1800 kg (benzin)

 

Standardudstyr:

VDC (ESP, TCS, ABS med BAS og BOS)

17-tommer alufælge

10-vejs el-justerbart førersæde

Højdejusterbart passagersæde

Fartpilot

Forlygtevasker

Varme i forsæder, spejle og nederste del af forruden)

2-zone klimaanlæg

Regnsensor

Xenon-lys

Bakkamera

Elruder for og bag

Fjernbetjent centrallås

 

Listepriser:

Legacy sedan 2.0D 6MT 499.900 kr.

Legacy combi 2.0i Lineartronic 515.900 kr.

Legacy combi 2.5i Lineartronic 539.900 kr.

Legacy combi 2.0D 6MT 531.900 kr.

Outback 2.5i Lineartronic 554.900 kr.

Outback 2.0D 6MT 554.900 kr.

Outback 2.0D Lineartronic 594.900 kr.

Tillæg Læder 24.900 kr.

Tillæg Navigation (Pioneer 7” touch skærm) 14.900 kr.

Tillæg Metallak 6.000 kr.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt