- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


First World Testdrive: Nissan Leaf EU

Nissan Leaf er blevet voksen


Af Søren Clauding – 10. april 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nissan er i kraft af en målrettet satsning blevet verdens førende producent af el-biler. En af de nyeste og helt store satsninger er på mellemklasse personbilen Nissan Leaf, som første gang så dagens lys i 2010 (læs den første test af Nissan Leaf hér >>>)(læs prøvekørsel af Nissan Leaf i Danmark hér >>>). Den var resultat af en storstilet investering og med den anden generation, en særlig Europa-dedikeret model, agter Nissan også at begynde at tjene investeringen ind.

 

Det er da også en helt igennem voksen bil, man præsenterede i Norge i området omkring Oslo. Norge var valgt, fordi vores nordiske naboer bakker ligeså helhjertet op omkring den miljøskånende teknologi som Nissan og det har givet gevinst. Der kører allerede nu omkring 6000 el-biler rundt i Oslos gader og i marts 2013 blev Nissan Leaf, i den hidtidige udgave, den sjette mest solgte personbil i Norge.

 

Beskæmmende for os danskere

Beskæmmende for os danskere, der så sent som i 2009 i forbindelse med klimakonferencen satte fokus på og forsat hævder at være talsmænd for miljørigtig tankegang, at se, hvordan nordmændene håndtere sagen. Salget af el-biler, både i form af person- og varebiler, udgjorde i hele 2012 i Danmark sølle 663 eksemplarer og ikke meget tyder på, at der herhjemme er en accelererende udvikling lige om hjørnet, til trods for, at det fra forskellig side er lykkedes at få opstillet over 1000 ladestandere rundt om i landet. Men lad det nu være.

 

Nissan har i hvert fald ikke tænkt sig at lade sig standse af det danske folkestyre, der taler mere end det handler. Med nye produktionsfaciliteter på Nissan fabrikken i Sunderland i England, har man mulighed for tilpasning af den nye Leaf ikke bare til det europæiske publikum, men i særdeleshed til de nordiske markeder. Eksempelvis er det på de nordiske modeller muligt at for-opvarme kabinen, så det ikke tærer på rækkevidden at varme køretøjet op.

 

Større rækkevidde

Den nye generation Nissan Leaf er visuelt ikke meget forskellig fra forgængeren. Der er foretaget nogle tilretninger af frontpartiet, som har gjort bilen endnu mere aerodynamisk – luftmodstandskoefficienten er nu blot 0,28 – men ellers er det ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det. Alufælge på de dyrere varianter er dog nyt og en klar forbedring af Leaf’ens fremtoning.

 

I kraft af den forbedrede aerodynamik samt en reduktion af interne friktion i den elektriske drivline og et mere effektivt batteri- og energistyringssystem kan Leaf nu ifølge de etablerede EU-normer (NEDC=New European Driving Cycle) køre 199 kilometer på en opladning. Den hidtidige model kunne køre 175 km. Og man kan nu som fører vælge en B-indstilling, som øger evnen til at opsamle decelerationsenergien. Og man kan vælge en Eco-indstilling og derigennem få reduceret accelerationshastighed, så det er lettere at køre økonomisk.



EU-undervogn

Hvis man undlader at anvende Eco-indstillingen får man en livlig og dynamisk oplevelse, som harmonerer særlig godt med den tilrettede ”EU-undervogn”, som er en anden af de fordele, der er kommet ud af at de europæiske Leafer nu bygges i England. Europæere vil nemlig typisk have en fastere og mere sportslig undervogn end f.eks. japanere og amerikanere. Det projekt er lykkedes til punkt og prikke. Og regenereringen af decelerationsenergien er faktisk ganske fornøjelig. Når man slipper speederen opleves en kraftig motorbremse (fordi elmotoren da anvendes til at oplade batterierne) og bruger man den mulighed, kan man selv forlænge aktionsrækkevidden betragtelig.

 

En sjov iagtagelse, når man kører bilen på den måde: Ved at køre fra Holmenkollens skihop-anlæg til Oslo bymidte blev den beregnede aktionsradius stort set ikke påvirket, men indrømmet: Det bliver den når man siden skal op af bjerget igen…

 

Ændret på 100 punkter

Selvom det er svært at se, er Leaf ændret på over 100 punkter. Blandt de mere markante er, at opladningsenheden er flyttet fra bagagerummet til motorrummet, hvilket har givet en forøgelse af bagagekapaciteten på 40 liter til 370 liter, men nok så væsentligt: Nu er der ikke en stor klods placeret mellem bagagerum og bagsæderyglænene, som helt udpræget var i vejen på den hidtidige model, især når bagsæderyglænene blev lagt ned for at øge bagagekapaciteten. I stedet er topudstyrsvarianterne udrustet med Bose lydanlæg og det er så placeret dér, hvor opladningsenheden hidtil har været. Den løsning virker ikke genial.



En anden markant forskel er, at forsæderne nu kan løftes, hvilket ikke bare gør det muligt for forsædepassagererne at optimere siddepositionen, men også for bagsædepassagererne at skubbe fødderne ind under forsæderne, så man bedre kan udnytte den ret gode benplads, man oplever på bagsædet. Desværre kan rattet ikke justeres i længderetningen og det kan gøre det vanskeligt for føreren, at finde den helt rigtige siddeposition.

 

I øvrigt er interiøret nu mørkt i stedet for lyst. Det har måske især en praktisk funktion, fordi snavs ikke ses så tydeligt på mørke paneler.

  Interview: Taina Erkkilä, Director Communications, Nissan Nordic Europe


Læs også: Flere detaljer om Nissan Leaf EU >>>


Link til importøren


 

 

 

Litium-ion batteripakken består af 48 enkelt moduler, der er placeret som en samlet enhed under bunden i kabinen. Det lave tyngdepunkt, der derved opnås, er med til at give Nissan Leaf gode køreegenskaber.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt