- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Honda Civic Tourer

Scorer på funktion og landevej


Af Søren Clauding – 7. december 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Læs også: Honda Civic Tourer - Stilren, elegant, velkørende og funktionel >>>


De første internationale prøvekørsel af den nye Honda Civic Tourer fandt sted på vejene omkring Rom i Italien. De er ikke alle lige jævne og minder på mange måder om danske kørselsforhold. De er dog væsentlig mere kuperede end det, vi finder i Danmark, og især de mange stigninger gik ud over 1,8 liters benzinmotoren, som nu ellers er en lydløs, vibrationsfri oplevelse, men ikke så godt i harmoni med bilen som den potente og næsten nye 1,6 liters diesel.

 

En Honda Civic Tourer vinder nemlig meget på landevejen, fordi den styrer yderst præcist, den er i god balance, den lader sig ikke påvirke nævneværdigt af ujævnheder og er som sådan både sjov, spændende og troværdig.

 

Adaptiv baghjulsaffjedring

Det har Honda teknikkerne forsøgt at underbygge ved hjælp af et nyt justeringssystem til baghjulsophænget. Hvor en stationcars køreegenskaber typisk lider kraftigt ved fuldt læs, har Honda skabt et vægt-følsomt system, der omdanner tekniske iagttagelser ved belastning til justering af de bageste støddæmpere. Man kan desuden som fører vælge mere eller mindre hård affjedring. Men det gælder alene baghjulsophænget og det er i sig selv et usædvanligt valg.

 

Begrundelsen er netop, at systemet først og fremmest skal understøtte bilens belastning ved læs, så man kan fastholde køredynamikken. Da man desuden har arbejdet med opsætningen af såvel forhjulsophæng som baghjulsophæng, afhængig af motortype (og –vægt) og allerede derigennem tager tingene ret alvorligt, får man som fører både en god køreoplevelse og en stor sikkerhed for troværdige køreegenskaber under forskellige forhold.

 

Geniale bagsæder

Funktionelt vinder Civic Tourer naturligvis i kraft af det geniale bagsædesystem. Under bagsædet finder man i de fleste biler en brændstoftank. I en Civic er tanken patenteret placeret længere tilbage og derfor er der plads under siddefladerne. Det giver større frihed til at bevæge fødderne hos bagsædepassagererne, fordi forkanten af sæderne understøttes af en kraftig bøjle. Når siddefladen foldes op, anvendes bøjlen til at fastlåse sædet i opret position, en yderst enkel operation, der tager 2 sekunder og kan gøres med en hånd. Sæderne er i øvrigt asymmetrisk delt og kan individuelt indstilles i begge sider.

 

Når bagsæderyglænene skal lægges ned i vandret position, for at øge bagagerummets størrelse (helt op til 1668 liter) glider sæderne ned i tomrummet under siddefladerne, ryglænene lægger sig ovenpå og derved bliver bagagerumsgulvet helt vandret og helt plant. Også den operation er helt enkel.



Gennemtænkt bagagerum

I selve bagagerummet er adgangen let, læssehøjden er lav (56,5 cm), bagklappen er stor og let. Og vil man anvende pladsen under bagagerumsbunden, kan den løse bund enten tages ud eller vippes op og holdes fast under bagagerumsdækkenet (af rullegardintypen), mens man betjener det dybe rum der f.eks. har plads til to stykker bagage med samme dimensioner som håndbagage i fly. Bag rummet er yderligere et rum, der er beregnet til bagagerumsdækkenet, når det ikke er i brug. Det hele er let at betjene og godt gennemtænkt.

 

Honda bygger eksklusive biler. Deres design er unikt og det oplever man bl.a. fra førersædet, hvor man ser bilens primære instrumenter henover ratkransen, et såkaldt head-up display, indpakket i et fancy design. Lidt i stil, i øvrigt, med Peugeots løsninger i 2008, 208 og 308 modellerne.



Og sammen med Civic Tourer implementerer fabrikken en række hjælpesystemer, som bortset fra det adaptive støddæmpersystem på bagvognen, også fremover kan leveres til Civic 5-dørs, bl.a.:

 

Adaptiv cruisecontrol

Fartpilot, der reducerer hastigheden, hvis man kommer for tæt på en forankørende bil.

 

Vognbaneassistent

…registrerer vognbaneskift og sender et signal, hvis ikke man har blinket af.

 

Registrering af trafikskilte

…genkender trafikskilte og viser dem på bilens multiinformations display. Op til to ad gangen.

 

Blindvinkelassisten

…sender et signal, hvis et andet køretøj befinder sig i bilens blinde vinkel.

 

Aktiv City Bremse

…aktiverer automatisk bremserne, hvis der er risiko for kollision, ved hastigheder under 30 km/t.

 

Advarsel om frontalkollision

…advarer vha. af et blinkende symbol ved hastigheder over 15 km/t.

 

Automatisk fjernlyssystem

…blænder ned, når man i mørke nærmer sig en modkørende bil.

 

Bakzoneassisten

…placeret i bilens bageste hjørner, sender signal, når man bakker ud fra en vinkelparkering og registrerer et andet køretøj, der nærmer sig fra den ene eller den anden side.

Honda Civic Tourer i Motorradioen Del 1

Honda Civic Tourer i Motorradioen Del 2


 


Hurtige fakta om Honda Civic Tourer:


Introduktion i Danmark: Marts 2014

 

Priseksempler:

Benzin:

1,8 i-VTEC Comfort: kr. 270.000.

1,8 i-VTEC Sport med sikkerhedspakke (ADAS) og adaptivt støddæmpningssystem (ADS): kr. 305.000.

1,8 i-VTEC Lifestyle med Navigation, ADAS og ADS: kr. 375.000.

Automatgear: + kr. 20.000

 

Diesel:

1,6 i-DTEC S: kr. 260.000.

1,6 i-DTEC Comfort: kr. 290.000.

1,6 i-DTEC Sport med ADAS og ADS: kr. 325.000.

1,6 i-DTEC Executive med Navigation, ADAS og ADS: kr. 425.000.

 

Bagagerumskapacitet: 624/1668 ltr.

Længde: 4,54 meter.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt