- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Honda Civic Tourer

Stilren, elegant, velkørende og funktionel


Af Søren Clauding – 7. december 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Læs også: Honda Civic Tourer scorer på funktion og landevej >>>


Selvom der sælges rigtig mange småbiler, både i Danmark og i Europa, er salget af de kompakte mellemklassebiler også stigende. Desuden køber europæere traditionelt mange stationcars. Derfor er der god mening i, at sende en helt ny stationcar på markedet netop nu – og det er præcis, hvad japanske Honda har gjort med Honda Civic Tourer.

 

I Danmark kommer vi til at se den nye bil sidst i februar med officiel lancering i marts, og selvom den er prissat, så den billigste variant koster 260.000 kroner, er det en bil, som især de kræsne bilbrugere vil have let ved at brænde varm på. Bilen er nemlig gennemarbejdet fra ende til anden, den er sofistikeret, har eminente funktionelle løsninger, den kører glimrende og vil man betale flere penge for sin nye Honda Civic Tourer, er der mulighed for at tilkøbe en bred vifte af både funktions- og sikkerhedsløsninger.

 

Diesel er bedst

Største svaghed er den velkendte 1,8 liters benzinmotor, som i perspektiv af, at en stationcar ofte vil slæbe rundt på mere end en 5-dørs bil, virker mindre effektiv end den fortsat ret nye 120-hestes diesel. Men det er da også den eneste svaghed. Resten er lutter roser, herunder også en buket netop til dieselmotoren, som passer perfekt til Civic Tourer.

 

Tourer-designet er i vores optik ret vellykket. Endnu mere vellykket end Civic 5-dørs, hvor nogle, måske med rette, opponerede imod bagpartiet, som indrømmet, også er ret særegent. Toreren er til gengæld usædvanlig elegant, aerodynamisk og potent. Bemærk i øvrigt små detaljer som vindflapper på siden af baglygteglassene og på siden af bagklappens rude. Bilen måler lige godt 4,5 meter i længden – det giver en lethed, som ofte savnes i de større stationcars på i nærheden af 5 meters længde.



De magiske sæder

Det er endda opnået uden tab af kabineplads, hvor det geniale bagsædesystem, når sæderne bruges til at sidde på, giver ekstra god plads til fødderne. Derved er Civic Tourer en ideel rejsebil – hvilket underbygges af, at bagagerummet tilbyder ikke mindre end 624 liter regulær bagageplads, hvoraf de 117 godt nok er placeret under bagagerumsbunden og ikke tillader plads til reservehjul.

 

Bagsædesystemet, som Honda kalder ”magiske sæder”, har Civic Tourer arvet fra de øvrige kompakte Honda modeller. Siddefladerne kan slås op som biografsæder og fastlåses i opret position. Derved har man bagageplads i hele bilens højde og det gør den anderledes fleksibel. Hvis bagsæderyglænene i øvrigt lægges ned, forsvinde siddefladerne ned imod vognbunden og derved opstår der et fuldstændig plant bagagerumsgulv. Et ret snedigt system.

 

Bagklappen er æstetisk afrundet og derfor er bagagerumsdækkenet af rullegardintypen (der glider væk, når man trykker det på kanten) suppleret af et lille gardin, indvendigt under ruden. Bagklappen er i sig selv forbavsende let og læssehøjden er blandt de laveste i klassen.

 

Halvt sin egen

Honda Civic Tourer er baseret på Civic 5-dørs. Populært sagt er de to biler ens fra midterstolpen og fremefter. Bagtil er Touren 23,5 cm længere end 5-dørs udgaven og da bilen lægger op til at blive læsset, har Honda udviklet et nyt adaptivt støddæmper system, som justerer dæmpningen på baghjulene, tilpasset bilens vægt og de aktuelle kørselsforhold. Systemet muliggør også valg mellem tre køreindstillinger – Dynamic, Normal og Comfort. Uden læs er forskellen begrænset, men kan dog mærkes.

 

Systemet koster 10.000 kroner oveni listeprisen og ønsker man den samlede elektronik-pakke, stiger prisen kun med yderligere 15.000 kroner.

 

Tilkøb udstyr

I øvrigt er udstyr til en Honda Civic noget, der er værd at overveje. Basis-udgaven ”S” har godt nok udstyr som elektriske sideruder både for og bag, multijusterbart rat, 16” alufælge og fjernbetjent centrallås, men så er det stort set også sagt. Ingen aircondition, ingen el-justerbare sidespejle, ingen radio og nok så væsentligt: Intet rum under bagagerumsdækkenet. Altså også mindre bagageplads. Men den har dog både de magiske sæder og ikke mindst den fine dieselmotor i maskinrummet – det er et stort plus. I den lidt lettere S-udgave kører man oven i købet 26,3 km/l.

 

Honda forventer imidlertid, at de bedre udrustede modeller vil være dem, køberne går efter. Med 142 benzinheste får man Comfort-udstyret med i prisen på 270.000 kroner. Betaler man 290.000 kroner, kan man enten få endnu mere udstyr eller dieselmotoren oveni. Og allerede Comfort-udstyret løfter bilen en klasse: Det inkluderer klimaanlæg, el-justerbare og -opvarmede sidespejle, radio (fjernbetjent fra rattet) med USB/AUX stik og fire højtalere, bagrudevisker, fartpilot med fartbegrænser, bagagerumsdækken og det vigtige rum under bagagerummet.

 

Det såkaldte ”Sport”-udstyr koster 10.000 kroner mere end Comfort-udstyret og det er hér, man får mest mere-værdi for pengene: Forlygtevaskere, tågeforlygter, 2-zone klimaanlæg, regnsensor, læderrat, sædevarme, armlæn på bagsædet, 6 højtalere, Bluetooth og bakkamera. Sidstnævnte er en stor hjælp, for udsynet bagud er ikke verdens bedste.

Se videoen på YouTube


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt