Dacia i Motorradioen Del 1: Interview med Søren
Hyltoft - Pressechef for Renault og Dacia
Dacia i Motorradioen Del 2: Sådan kører Dacia Lodgy
Når Renault Danmark påbegynder markedsføringen af
Dacia i Danmark, officielt i weekenden d. 13.-14.
april, lægger man ud med en enkelt model. Det er den
store SUV, Lodgy, som i august får følgeskab af den
kompakte mellemklassebil, Sandero og siden, lige i
begyndelsen af 2014 også den kompakte SUV, Dacia
Duster.
Dacia Lodgy – oceaner af plads for pengene
Det er fornuftigt at lægge ud med Dacia Lodgy på det
danske marked. For der findes ganske enkelt ingen
biler magen til, til den pris, med mindre de er 3-5
år gamle.
Dacia Lodgy måler 4,5 meter i længden, 1,68 meter i
højden og har et bagagerum, der kan variere fra 207
liter (med syv sæder i brug) til imponerende 2617
liter. Den billigste udgave har dog ikke syv
siddepladser, men bagagekapaciteten er den samme.
Den koster 130.000 kroner, har fremragende
kabineplads til fem langbenede nordiske personer og
acceptabel anvendelse af kabinepladsen til
supplerende handskerum.
Omfattende standardudstyr
Standardudstyret inkluderer ESC (det officielle ord
for begrebet ESP), centrallås, tagbøjler (hvis man
ikke kan få plads nok i kabinen) og ikke færre end
tre Isofix-fastspændte barnestole. For 10.000 kroner
oveni, får man desuden fjernbetjening af
centrallåsen, sædevarme og el-ruder foran.
Priserne gælder 5-personers udgaverne med 82-hestes
1,6 liters benzinmotorer, der gør det muligt at køre
160 km/t og 14 km/l. Med to siddepladser helt
bagtil, der forbavsende nok er brugbare også for
voksne og også rimelig lette at gå til, er prisen
med samme motor 150.000 kroner.
De to udstyrsmodeller kan også leveres med
1,5-liters dieselmotorer til hhv. 155.000 kroner med
5 siddepladser og 165.000 kroner for 7 sæder.
Dieselmotoren øger topfarten til 169 km/t og
brændstoføkonomien er 23,8 km/l.
Renault dCi maskineriet i Dacia Lodgy
giver god brændstoføkonomi.
Sådan kører Dacia Lodgy
Vi har kort prøvekørt Lodgy med dieselmotoren og
indtrykket vidner om en komfortabelt affjedret,
forholdsvis støjfri rejsebil med beskeden
krængningstendenser ved hurtig kurvekørsel. Den
styrer ikke udpræget præcist, men er endda rimelig
stabil. Sidevind håndterer den indenfor acceptable
grænser.
ESP-systemet er helt på niveau med moderne krav,
hvad de snedækkede svenske vinterveje var
fremragende til at afprøve. Bilens fartformåen er
dens ene handikap, dens andet er at pladsudnyttelsen
ikke er optimal. Men de asymmetriske bagsæder (eller
midtersæder) kan afmonteres og det øger
anvendelsesmulighederne betragteligt.
Sikkerheden
Sikkerheden er ikke helt på niveau med de bedste i
dag. Den har opnået tre stjerner i EuroNCAP
sikkerhedstesten, men en nærmere granskning af de
præcise resultater fra crashtesten, hvis man
sammenligner med f.eks. den populære VW up! (der har
opnået fem stjerner i sin kategori viser), at up!’en
vinder på bedre benbeskyttelse ved frontalkollision,
hvorimod Lodgy er bedst ved påkørsel fra siden.
Risikoen for en whiplash skade ved påkørsel bagfra
er markant dårligere i Lodgy. Stjerner er med andre
ord ikke bare stjerner.
|