- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dacia Lodgy - klik på billedet og se det større


First Test: Dacia Lodgy, Sandero og Duster

Go’ Da’ til Dacia i Danmark


Af Søren Clauding – 21. februar 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dacia i Motorradioen Del 1: Interview med Søren Hyltoft - Pressechef for Renault og Dacia


Dacia i Motorradioen Del 2: Sådan kører Dacia Lodgy


Hvorfor betale mere for sin bil end højst nødvendigt? Det har mange bilkunder realiseret i de seneste år, hvilket fortrinsvis har medført, at der er blevet købt rigtig mange af de allermindste ”mikrobiler”. Men mon ikke ret mange køb alene har skyldtes de lave priser?

 

Det er i hvert fald filosofien bag, at det Renault-ejede bilmærke, Dacia, nu skal introduceres i Danmark. Det kommer til at ske midt i april måned med udgangspunkt i, at Dacia allerede har opnået kolossal succes på de fleste europæiske markeder. Man forventer at producere over 500.000 biler i det kommende år, dels på den oprindelige fabrik i Rumænien, dels på en helt ny og miljørigtig fabrik i Marokko.

 

Attraktiv prissætning

Fælles for Dacia bilerne er, at de prissættes mindst en klasse under niveauet for de biler, de konkurrerer med. Det indebærer, at den første af de Dacia modeller, vi kommer til at se i Danmark i de kommende år, en yderst rummelig 5-7 personers multibil ved navn Lodgy, vil bliver solgt til priser fra – og hold nu fast – 130.000 kroner.

 

Viften af modeller fra Dacia er forholdsvis beskeden. Foruden Lodgy vil Renault i Danmark via 32 forhandlere (som forventelig snart bliver til 36) senere på året lancere en mindre mellemklassebil, Sandero, til priser fra 110.000 kroner. Siden kommer Duster i begyndelsen af 2014. Sidstnævnte er en full-size firehjulstrukken SUV, baseret på undervognen fra den meget populære Nissan Qashqai (Renault og Nissan har gennem en årrække haft en tæt alliance).

 

Netto, IKEA samt hennes & Mauritz

Renault i Danmark gør ingen hemmelighed af, at Dacia bilerne er billig-biler. De sammenligner selv med Netto-supermarkederne, Hennes & Mauritz tøjkæden og ikke mindst IKEA – men understreger dog, at Dacia bilerne ikke leveres som samlesæt. Man ønsker bl.a. at gnave lidt i det lukrative danske brugtbilmarked og tilbyder fabriksnye alternativer til 3-4 år gamle brugte biler.

 

En nybils fabriksgaranti på ikke mindre end tre år (samme niveau som Toyota, men dog ikke helt på niveau med KIA og Hyundai), der er et år bedre end Renault giver på bilerne, der bærer Renault navnet, skal medvirke til at understrege, at selvom Dacia er billige biler er kvaliteten i orden.

 

Succes i Sverige

Dacia har opnået særlig stor succes i billande som Tyskland og Frankrig og siden 2009 også i Sverige. Derfor var det netop på de svenske vinterveje nord for Stockholm, at Renault Danmark præsenterede de modeller, der kommer til landet henover året. De findes nemlig allerede på det svenske marked.

 

At det er billige biler blev underbygget af førstehåndsindtrykket af Lodgy, Sandero og Duster. Men sat i forhold til, hvad man ellers kan få for samme penge, er priserne mere end rimelige. Det er netop forholdet mellem det man får og det man betaler, kunderne skal forholde sig til. Det er ikke nødvendigvis det nemmeste her i verden, for det er svært at holde ikke alt for gode køreegenskaber op imod kolossale mængder af plads i f.eks. Dacia Lodgy. Hvilken kategori tilhører den? Svaret er måske: Sin helt egen, på samme måde som det i begyndelsen også var vanskeligt at kategorisere discount-supermarkederne, da der kun var få af dem.

 

Forskellen er mindre

Materialevalg og funktionalitet er ikke helt på niveau med de mest moderne biler fra såvel Renault som de andre europæiske bilfabrikker, men bilerne er meget tættere på de vesteuropæiske bilmærker end eksempelvis Lada og måske også de indiske biler, der kunne tænkes at komme hertil indenfor en overskuelig tid. Det hænger sammen med, at der i vidt omfang er anvendt Renault komponenter i Dacia bilerne.

 

Og der er da næppe heller nogen tvivl om, at Renault med Dacia har fat i den lange ende. I Danmark har vi i de sidste finanskriseprægede år ændret købsvaner. Danskerne har for længst gjort op med luksus-supermarkedernes urimeligt høje dagligvarepriser (sammenlignet f.eks. med nabomarkederne i Tyskland og til dels også i Sverige). Og de svenske lavpriskæder tjener helt legalt ret godt på den danske befolknings sparebudgetter.

 

Værditabet kan spille ind

Helt så enkelt er det naturligvis ikke at vurdere Dacia succesmuligheder, for udgiften til en bil er ikke alene givet af anskaffelsesprisen. Skal den på et tidspunkt sælges igen er det værditabet, man skal regne med, og det er ikke rigtig til at kalkulere for så helt nye biler. Dertil kommer driftsudgifterne.

 

Hvad det sidste angår, er Dacia i hvert fald ikke ringere positioneret end konkurrenterne i samme størrelseskategori. Hér nyder både fabrikken og kunderne godt af, at det også er moderne teknik fra Renault, der findes i motorrummene. Eksempelvis kan diesel-versionen af den store Lodgy køre næsten 24 km/l.

 

Det er muligt, at effekten på 90 hk ikke helt er på forkant af udviklingen med de nævnte forbrugstal, men hvis ikke hestekræfter er afgørende for et bilvalg, vil de allerfleste bilkunder sikkert stille sig tilfreds med præstationsniveauet. En Dacia køber man, fordi udgiften til bil har en væsentlig betydning.

Læs den første test af Dacia Lodgy hér >>>


Læs den første test af Dacia Sandero hér >>>


Læs den første test af Dacia Duster hér >>>


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt