Dacia Duster i Motorradioen Del 1
Dacia Duster i Motorradioen Del 2
Et af de første spørgsmål, der melder sig, når den
nye Dacia Duster bringes på tale, er: Hvor sikker er
den? For siden præsentationen af de første modeller
fra den Renault ejede rumænske bilfabrik, har netop
sikkerhedsproblematikken været et omdiskuteret emne.
Målt i EuroNCAP stjerner er der endnu intet svar,
for bilen er endnu ikke blevet testet.
Til gengæld er Duster sammenligneligt mere
velkørende end de to modeller, Lodgy og Sandero, der
allerede er blevet introduceret i Danmark. Gode
køreegenskaber er medvirkende til at undgå uheld,
siden er det op til kollisionssikkerheden, at
reducere det skadelige forløb, hvis uheldet er ude.
Derfor er netop de langt bedre køreegenskaber i
vores optik den største sikkerhedsmæssige fordel ved
Dacia Lodgy.
Kører udmærket
Den nye Dacia Duster blev prøvekørt på sydfranske
Alpeveje i området nord for Marseille. Bilerne er
som standard udrustet med såkaldte Snow & Mud, dæk.
For i bund og grund er en Duster en SUV, om end en
af de mere kompakte af slagsen. Til trods for, at
sådanne dæk først rigtig kom til deres ret, da det
undervejs på testruten både sneede og haglede, viste
bilen forbavsende stor stabilitet ved hurtig
motorvejskørsel. Det blæste også en ”halv pelikan” –
eller skal vi sige en ”halv Mistral”, nu vi var på
de kanter, og den kraftige vind satte bilen på
prøve.
Affjedringen er relativt blød og absorberer
ujævnheder af enhver slags. Faktisk kører den ikke
meget forskelligt fra Renault Captur, som dog er
lidt mere kontant ved mindre ujævnheder. Dér, hvor
en opsætning som den, man finder i Duster, for alvor
kunne falde igennem ville netop være på
retningsstabiliteten ved motorvejsfart.
Man kunne da også mærke sidevind ved, at bilen
vuggede sidevejrs, men den blev på sporet. Det var
faktisk rigtig godt gået. De gode terrænagtige dæk
havde nemlig også store dæksider, som ikke giver
maksimal styrepræcision, men selvom styrepræcisionen
og køredynamikken kunne ønskes bedre, er man kommet
udmærket i mål med Dusteren. Den er nemlig både høj
og har også god frihøjde – og er på ingen måde tænkt
som en dynamisk bil. Også det, skal man tage i
betragtning.
Træk på alle hjul
Foruden forhjulstræk fås Dacia Duster også med
firehjustræk og dens terrænegenskaber var der
lejlighed til at få en idé om på en til anledningen
bygget off-road bane. Firehjulstræk kræver (i
Danmark) 110 dieselhestekræfter og man må ikke
glemme, at Duster ikke har reduktionsgear. I det
hele taget har den udover firehjulstrækket, en
frihøjde på 21 cm og de grovmønstrede dæk ikke mange
former for off-road kørehjælpemidler.
Man kan dog vælge mellem to indstillinger til
fordeling af motorkræfterne: en automatindstilling,
hvor trækkraften automatisk fordeles mellem de to
hjulaksler, og en indstilling, hvor transmissionen
låses, så kraftfordelingen er fifty-fifty. Med det i
betragtning er kørslen overladt til føreren og bilen
klarede opgaven forbilledligt, måske bl.a. pga. den
bløde affjedring og tilhørende forbavsende store
hjulvandring.
Praktisk
Praktisk er Duster da også. Ikke gennemtænkt genial,
men bagagekapaciteten på 475 liter løser mange
familiers transportbehov og med bagsæder og
forsæderyglæn lagt ned, kan man transportere
genstande på op til 2,7 meters længde. Bagklappen
slår højt op, men læssehøjden er forholdsvis stor.
Indvendig er designet ikke præcis en æstetisk
nydelse, selvom det netop har gennemgået en kraftig
fornyelse. Men dog heller ikke det modsatte, hvad
der naturligvis er væsentligt. Materialevalget
virker billigt, siddepositionen kan være vanskelig
at få rigtig god, rattet kan alene justeres i højden
og førersædet lidt i højden og i længden.
Betjeningen af betjeningsgreb er OK, men køber man
navigation til 5000 kroner med, er den placeret midt
i centerkonsollen, langt fra forrudens underste
kant, og man kan f.eks. ikke vælge ”3D-Nord”
kortvisning.
Udstyret afhænger naturligvis af modelvariant og
pris. Det vender vi tilbage til senere, men
aircondition er som udgangspunkt ikke standard. Det
kan dog tilkøbes for 6000 kroner. Vil man have
læderrat er det også ekstra – men koster beskedne
900 kroner.
Fine Renault motorer
I Danmark vil Dacia Duster blive lanceret med hele
motorudvalget. Det inkluderer en 90 og 110 hestes
diesel samt en 105 og 125 hestes benziner, alle
skabt af Renault. I Province var der mulighed for at
prøve de to kraftigste motorer og de håndterede de
mange stigninger og fald så godt som motoreffekten
er udtryk for. Transmissionen, som stammer fra
Nissan, er glimrende, og ikke mindst motorstøjen er
ganske moderat.
Den nye 125-hestes benzinmotor fra Renault er rigtig
god.
Om danskerne lige præcis vil synes, at en Dacia
Duster er ”deres nye bil” bliver spændende at se,
fordi dens terrænegenskaber ikke nødvendigvis er
noget, der efterspørges meget. Til gengæld sætter
mange bilkøbere pris på at sidde lidt hævet over
trafikken, det giver bedre overblik. Og de gode
pladsforhold er bestemt ikke at kimse af. Prisen
bliver formentlig den udslagsgivende faktor. Og set
i lyset af en indstigningspris i nabolaget af
150.000 kroner bør al detailkritikken forstumme. I
”rå”, basale bil egenskaber får man ikke mere bil
for pengene andre steder. |