- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Dacia Duster

Funktionel og udmærkede køreegenskaber


Af Søren Clauding – 23. november 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dacia Duster i Motorradioen Del 1

 

Dacia Duster i Motorradioen Del 2


Et af de første spørgsmål, der melder sig, når den nye Dacia Duster bringes på tale, er: Hvor sikker er den? For siden præsentationen af de første modeller fra den Renault ejede rumænske bilfabrik, har netop sikkerhedsproblematikken været et omdiskuteret emne. Målt i EuroNCAP stjerner er der endnu intet svar, for bilen er endnu ikke blevet testet.

 

Til gengæld er Duster sammenligneligt mere velkørende end de to modeller, Lodgy og Sandero, der allerede er blevet introduceret i Danmark. Gode køreegenskaber er medvirkende til at undgå uheld, siden er det op til kollisionssikkerheden, at reducere det skadelige forløb, hvis uheldet er ude. Derfor er netop de langt bedre køreegenskaber i vores optik den største sikkerhedsmæssige fordel ved Dacia Lodgy.

 

Kører udmærket

Den nye Dacia Duster blev prøvekørt på sydfranske Alpeveje i området nord for Marseille. Bilerne er som standard udrustet med såkaldte Snow & Mud, dæk. For i bund og grund er en Duster en SUV, om end en af de mere kompakte af slagsen. Til trods for, at sådanne dæk først rigtig kom til deres ret, da det undervejs på testruten både sneede og haglede, viste bilen forbavsende stor stabilitet ved hurtig motorvejskørsel. Det blæste også en ”halv pelikan” – eller skal vi sige en ”halv Mistral”, nu vi var på de kanter, og den kraftige vind satte bilen på prøve.

 

Affjedringen er relativt blød og absorberer ujævnheder af enhver slags. Faktisk kører den ikke meget forskelligt fra Renault Captur, som dog er lidt mere kontant ved mindre ujævnheder. Dér, hvor en opsætning som den, man finder i Duster, for alvor kunne falde igennem ville netop være på retningsstabiliteten ved motorvejsfart.

 

Man kunne da også mærke sidevind ved, at bilen vuggede sidevejrs, men den blev på sporet. Det var faktisk rigtig godt gået. De gode terrænagtige dæk havde nemlig også store dæksider, som ikke giver maksimal styrepræcision, men selvom styrepræcisionen og køredynamikken kunne ønskes bedre, er man kommet udmærket i mål med Dusteren. Den er nemlig både høj og har også god frihøjde – og er på ingen måde tænkt som en dynamisk bil. Også det, skal man tage i betragtning.

 

Træk på alle hjul

Foruden forhjulstræk fås Dacia Duster også med firehjustræk og dens terrænegenskaber var der lejlighed til at få en idé om på en til anledningen bygget off-road bane. Firehjulstræk kræver (i Danmark) 110 dieselhestekræfter og man må ikke glemme, at Duster ikke har reduktionsgear. I det hele taget har den udover firehjulstrækket, en frihøjde på 21 cm og de grovmønstrede dæk ikke mange former for off-road kørehjælpemidler.

 

Man kan dog vælge mellem to indstillinger til fordeling af motorkræfterne: en automatindstilling, hvor trækkraften automatisk fordeles mellem de to hjulaksler, og en indstilling, hvor transmissionen låses, så kraftfordelingen er fifty-fifty. Med det i betragtning er kørslen overladt til føreren og bilen klarede opgaven forbilledligt, måske bl.a. pga. den bløde affjedring og tilhørende forbavsende store hjulvandring.

 

Praktisk

Praktisk er Duster da også. Ikke gennemtænkt genial, men bagagekapaciteten på 475 liter løser mange familiers transportbehov og med bagsæder og forsæderyglæn lagt ned, kan man transportere genstande på op til 2,7 meters længde. Bagklappen slår højt op, men læssehøjden er forholdsvis stor.

 

Indvendig er designet ikke præcis en æstetisk nydelse, selvom det netop har gennemgået en kraftig fornyelse. Men dog heller ikke det modsatte, hvad der naturligvis er væsentligt. Materialevalget virker billigt, siddepositionen kan være vanskelig at få rigtig god, rattet kan alene justeres i højden og førersædet lidt i højden og i længden. Betjeningen af betjeningsgreb er OK, men køber man navigation til 5000 kroner med, er den placeret midt i centerkonsollen, langt fra forrudens underste kant, og man kan f.eks. ikke vælge ”3D-Nord” kortvisning.



Udstyret afhænger naturligvis af modelvariant og pris. Det vender vi tilbage til senere, men aircondition er som udgangspunkt ikke standard. Det kan dog tilkøbes for 6000 kroner. Vil man have læderrat er det også ekstra – men koster beskedne 900 kroner.

 

Fine Renault motorer

I Danmark vil Dacia Duster blive lanceret med hele motorudvalget. Det inkluderer en 90 og 110 hestes diesel samt en 105 og 125 hestes benziner, alle skabt af Renault. I Province var der mulighed for at prøve de to kraftigste motorer og de håndterede de mange stigninger og fald så godt som motoreffekten er udtryk for. Transmissionen, som stammer fra Nissan, er glimrende, og ikke mindst motorstøjen er ganske moderat.


Den nye 125-hestes benzinmotor fra Renault er rigtig god.


Om danskerne lige præcis vil synes, at en Dacia Duster er ”deres nye bil” bliver spændende at se, fordi dens terrænegenskaber ikke nødvendigvis er noget, der efterspørges meget. Til gengæld sætter mange bilkøbere pris på at sidde lidt hævet over trafikken, det giver bedre overblik. Og de gode pladsforhold er bestemt ikke at kimse af. Prisen bliver formentlig den udslagsgivende faktor. Og set i lyset af en indstigningspris i nabolaget af 150.000 kroner bør al detailkritikken forstumme. I ”rå”, basale bil egenskaber får man ikke mere bil for pengene andre steder.

Læs også: Den nye dreng i klassen >>>



Hurtige fakta om Dacia Duster:


Introduktion i Danmark: Marts 2014.

Pris: Kendes endnu ikke.


Motorer:

Benzin: 4 cyl. 1,6. 105 hk. 165 g CO2/km. 14 km/l. 0-100 km/t: 11,8 sek. Topfart: 165 km/t.

Benzin: 4 cyl. 1,2 turbo. 125 hk. 145 g CO2/km. 15,9 km/l. 0-100 km/t: 10,4 sek. Topfart: 175 km/t.

Diesel: 4 cyl. 1,5 turbo. 90 hk. 123 g CO2/km. 21,3 km/l. 0-100 km/t: 14,2 sek. Topfart: 156 km/t.

Diesel: 4 cyl. 1,5 turbo. 110 hk. 127 g CO2/km. 20,8 km/l. 0-100 km/t: 12,2 sek. Topfart: 169 km/t.

4X4 Diesel: 4 cyl. 1,5 turbo. 110 hk. 135 g CO2/km. 19,2 km/l. 0-100 km/t: 12,9 sek. Topfart: 168 km/t.

 

Længde: 4,31 m.

Standardhjul: 215/65-16 M+S.

Bagagerum: 475 ltr.

Egenvægt: Ca. 1200 kg (4X4: 1320 kg)

Max. Anhængervægt: 1200 kg. (4X4: 1500 kg).


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt