- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volkswagen satser stort med den nye Golf VI med global appeal. Her på kanten af den europæiske og den amerikanske kontinentalsokkel (Europa til venstre for sprækken).


First World Testdrive: VW Golf VI

Ikonet går i føring


Tekst: Søren Clauding – 20. september 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var ikke uden bagtanke, at Volkswagen havde valgt Island til stedet, hvor man for første gang præsenterede den kommende nye generation af bil-ikonet over alle bil-ikoner, VW Golf.

 

Symbolikken var umiddelbar: Island ligger midt i Golf-strømmen, den strøm af varmt vand, som flyder gennem Atlanterhavet direkte fra Den mexicanske Golf og gør temperaturerne til at holde ud i Vesteuropa, vinteren over. Volkswagen Golf har samme mål: At kompensere for dagligdagens stress og bidrage sit til at forsøde hverdagens nødvendige transportopgaver.



VW Golf har siden introduktionen i 1974 været ”Folkets Bil”. Det er den forsat, i Danmark dog betinget af en fornuftig prissætning. Men priserne er endnu ikke færdigforhandlet – selvom Golf’en strømmer ind over Danmark allerede i november. Herligt befriende, for så kunne det første møde med den nye generation af Volkswagens vigtigste bilmodel, finde sted uden prisbetragtninger. Nu var den ”bare” en kompakt mellemklassebil.

 

Tro mod koncepterne

Dermed indtager VW Golf præcis den rolle, som den altid har haft. Volkswagen går ikke fra koncepterne. Heller ikke skræmt af, at orkanen ”Ike” snittede Island i samme moment, præsentationen blev flaget i gang. For man havde intet at være skræmt over: Handler det om sidevindsfølsomhed, eller rettere mangel på samme, består VW Golf med topkarakterer, det hjalp Ike med til at bekræfte.

 

Ike bidrog også til at hælde så meget vand ud over Islands golde og rå stenveje, at kørehjælpemidlerne, ikke mindst den seneste generation af ESP, fik deres ikke ubetydelige indflydelse påkøreoplevelsen. I skøn forening med en aktiv og dynamisk, elektronisk styret undervogn (ekstra udstyr), har Volkswagen sat en ny målestok for køreegenskaber i kompakt-klassen.

 

Den er intet mindre end fænomenal. Stabil, sporsikker og styrerigtig i en grad, som konkurrenterne får svært ved umiddelbart at hamle op med. Og det traditionelle valg mellem den faste tyske affjedring og fjernøstlige noget mere bløde tilgang til begrebet komfort klares i Golf’en med tryk på en knap. Den dynamiske undervogn tilbyder tre alternativer: Komfort, Normal og Sport.

 



DSG

I teknisk forstand udspreder Volkswagen også brugen af den geniale sekventielle gearkasse med dobbelt kobling. Den findes med 6 og

 7 trin og med et gearskifte, som blot tager 3/100 sekund sker accelerationen helt uden ryk, umærkeligt og sikkert. Ingen tvivl om at Volkswagen med dette såkaldte DSG-gear har skabt fremtidens gearkasse. Automatisk eller manuelt sekventielt, helt efter ønske og temperament. Det er gennemprøvet i Golf V og får sit gennembrud i Golf VI.

 

Den nye Volkswagen Golf handler om teknik og køreoplevelse. Visuelt er designet strammet op og den nye Golf er bestemt mere elegant, dynamisk og tidsrigtig end forgængeren. Men det er ikke hér, man er banebrydende. Helt bevidst, siger VW selv, for hvorfor forlade et koncept, som har haft succes i snart 35 år og som har haft en betydelig del af ansvaret for, at Volkswagen nu har passeret Ford og er blevet verdens tredjestørste bilkoncern.



Tillid og kvalitet

En succes, som oven i købet er indtægtsgivende for fabrikken i Wolfburg. Modsat verdens nummer 2 (efter Toyota, som topper), General Motors, som har svært ved at få sorte tal på bundlinjen. Set udefra adskiller VW-konceptet sig ikke væsentligt fra Toyotas. Det er baseret på tillid, kvalitet og moderne tænkning i tæt overensstemmelse med udviklingen på det globale marked.

 

Hvad designet angår, varer det vel heller ikke længe før Golf-teknikken genfindes i Seat og Skoda klæder, mens Audi A3 i et vist omfang har den allerede – så bliver der lidt for enhver smag.

 

Den nye Golf er en oplevelse. Og VW har taget skridtet fuldt ud, tilpasset designet og desuden optimeret udbyttet af motorerne, så der opnås forbedringer i brændstoføkonomien på helt op til 28 procent. Kombinationen af kompressor og turbo-lader baseret på den såkaldte TSI-teknik er i sig selv banebrydende og i sagens natur har den teknik opnået stort indpas hos den nye generation Golf.


Under huden på VW Golf>>>


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt