- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive:

Under huden på VW Golf VI


Tekst: Søren Clauding – 20. september 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det enestående ved den nye generation af VW Golf er, at ikke meget i de grundliggende konstruktionsprincipper er nyt. En Golf er stadig en Golf. Alligevel er Golf VI en helt igennem ny bil og det opleves i enhver sammenhæng.

 

Bedre luft-flow

Karrosseriet er bredere. Det er ikke alene for at opnå et mere dynamisk racerbils-agtigt ”look”. Den bredere front leder luften mere regelret omkring hjulene og bidrager dermed både til en bedre aerodynamik, brændstoføkonomi og vejbeliggenhed. Det opleves især i hurtige kurver, hvor styrepræcisionen og bilens balance er mere end fortræffelig.



Nurset om interiøret

Interiøret er ikke det mest ophidsende ved Golf VI – det er pænt som altid, lidt mere i tidens stil, men funktionelt er det toppen. Pladsforhold, siddestilling og detaljer som sidespejlenes indfaldsvinkel er der nurset omkring – desuden er pladsen på bagsædet så god, at selv langbenede passagerer kan være i bilen på alle siddepladser uden problemer.


 


Reservehjul en mangelvare

Bagagerummet er regulært som vanligt, men VW burde afskaffe lappe-kit med om ikke andet så et nødreservehjul. Flere punkteringer under testkørslerne på Island og frustrerede journalisters utålmodige forsøg på at løse problemet i stiv storm og piskende regn gjorde problemet virkeligt. Lappekit er en dårlig løsning.


 


Nyskabende elektronik

Adaptiv Chassis Kontrol (DDC – bogstaverne har en lidt anden betydning) er en nyskabelse i segmentet og indtil videre ekstraudstyr. Undervognen er i sig selv ret konventionel, den er dog fine-tunet ud i det utrolige. DDC gør det muligt at afstemme affjedringen efter kørselsforhold og temperament. De stærkt varierede vejbelægninger og deres forskelligartede beskaffenhed på Island gav syn for sagen: Med DDC er det op til føreren at vælge mellem Komfort, Normal eller Sport – bilen responderer øjeblikkeligt, ikke bare i undervognen affjedringskarakteristika men også styreresponsen.

 

Hold afstand

ACC – Automatisk Afstands Kontrol – er en nyhed i Golf klassen. Teknikken er velkendt: Bilen måler afstanden op til den forankørende bil og regulerer hastigheden. Den er et godt supplement til en traditionel fartpilot. Men umuligt at afprøve på Island – det er der ikke nok biler på vejene til!

 

Akustik

Akustikken er helt unik. Et område Volkswagen har arbejdet meget på og resultatet er lydforhold, som kun opleves i langt dyrere biler (uden endnu at vide, hvor prisen på den nye Golf havner). Der er eksempelvis benyttet lyddæmpende folie i forruden  og de motorer, vi har prøvede (122 heste og 160 heste benzin) er så lydløse, at det i praksis stort set kun er dækstøj, forplantet gennem hjulophængene, der i skøn forening med Islands stormende natur forstyrrede oplevelsen af total stilhed.


 

122-hestes TSI-motoren


Seks motorer

Rækken af motorer, som den nye Golf kan leveres med, vil vokse hen ad vejen, men allerede i introduktions fasen kan man tilbyde Golf med seks alternative motorer. Det skyldes primært, at der er satset på eksisterende maskiner.

 

I introduktionsfasen vil man blandt benzinmotorer kunne vælge imellem fire varianter på hhv. 80, 102, 122 og 160 hestekræfter. Vi har prøvet de to sidstnævnte, hvor det bl.a. bemærkes, at 160-hestes maskinen bruger mindre benzin end forgængeren, som ydede 150 hk. Den kraftige motor kombinerer turboladning ved høje motoromdrejninger og kompressor-ladning ved lave omdrejninger – og med den motor kører Golf’en kun 0,2 km/l kortere end 122-hestes udgaven. 122 hestes maskinen har alene turbolader, men intercooleren er placeret, så indsugningsluften bliver væsentlig lavere end på en motor med traditionelt anbragt intercooler. Derved øges iltindholdet så mængden af benzin i forbrændingskamrene ved lave omdrejningstal kan forøges. Resultat: Et rigtig godt bundtræk!



Common-rail

Med den nye Golf har selv Volkswagen nu fuldstændig adopteret common-rail princippet som erstatning for pumpe-dyse teknologien. Og bemærkelsesværdig hurtigt har man fået så stor erfaring, at de nye Golf TDI varianter måske ikke er banebrydende så i hvert fald på linje med de bedste indenfor faget. I startfasen kan man vælge mellem to TDI-motorer på hhv. 110 og 140 hk. Desuden er dieselpartikelfilter standard. Siden følger man op med en 90-hestes diesel og en 170 hestes maskine, formentlig også taget ud af det eksisterende motorprogram, men optimeret, når de får Golf VI som ny arbejdsplads.

 

99 g CO2 pr. kilometer

En interessant udvikling er Golf Blue Motion, som dog først er på markedet om et års tid. Den vil nøjes med at slippe 99 g CO2 ud pr. kørt kilometer og appellerer selvsagt til bilkøbere med særlig fokus på miljø’et.

 

DSG

DSG-gearet er en unik option og Volkswagen satser meget på at få markedet til at adoptere det enestående system, som hen ad vejen nødvendigvis må blive billigere at producere. Fordi der ikke er mere friktion i en DSG gearkasse end i en manuel gearkasse og fordi der ikke tabes nævneværdig fart, mens der skiftes gear, giver DSG bedre benzinøkonomi end manuelt gearskifte. Der er i vores verden kun et spørgsmål om tid, før DSG er standard på de fleste biler.

 

7-trins DSG fungerer ved hjælp af tørplade kobling og kan endnu ikke arbejde sammen med et drejningsmoment på over 250 Nm. Derfor er 6-trins DSG fortsat i brug.

 


Lidt fakta om de pre-testede modeller:


Fælles data:

Længde: 4,2 meter.

Bredde: 1,78 meter

Bagagerumskapacitet: 350 liter


VW Golf 122 hk:

4 cyl. 1,4 liters TSI motor med turbolader.

122 hk, 200 Nm v. 1500-4000 omdr./min.

0-100 km/t: 9,5 sek.

Tophastighed: 200 km/t.

Benzinøkonomi: 16,1 km/l.

CO2: 144 g/km.


VW Golf 160 hk:

4 cyl. 1,4 liters TSI motor med kompressor og turbolader.

160 hk, 240 Nm v. 1500-4500 omdr./min.

0-100 km/t: 8 sek.

Tophastighed: 220 km/t.

Benzinøkonomi: 15,9 km/l.

CO2: 145 g/km.


Mest økonomiske modelvariant:

VW Golf 110 hk:

4 cyl. 2-liters TDI CR common-rail dieselmotor.

110 hk, 250 Nm v. 1500-2500 omdr./min.

0-100 km/t: 10,7 sek.

Tophastighed: 194 km/t.

Brændstoføkonomi: 22,2 km/l.

CO2: 119 g/km.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt