- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive:

Verdens første boxer dieselmotor


Subaru boxer sig i føring


Tekst: Søren Clauding – 29. februar 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De har været syv år om at udvikle den, med den aller største omhu og nu er resultatet der: Subaru boxer sig i føring indenfor dieselteknologien med intet mindre end verdens første boxer-diesel motor til en personbil.

 

Til maj er den i Danmark, men allerede nu har vi haft lejlighed til at få den første fornemmelse af den nye ”boxer”. Den er helt unik, måske den bedste dieselmotor overhovedet. Eneste begrænsning er det enkle forhold, at der kun – indtil nu i hvert fald – findes denne ene udgave: En 2-liters 4 cylindret motor, der yder 150 hestekræfter, præsterer et drejningsmoment på ikke mindre end 350 Nm allerede ved 1800 omdrejninger i minuttet og så trækker den en 1600 kg tung Subaru Legacy med firehjulstræk med en økonomi på 17,9 kilometer pr. liter dieselolie!

 

Det sidste er væsentligt, for netop på grund af firehjulstrækket har Subarus benzinbiler aldrig været kendetegnet ved lavt brændstofforbrug. Det kræver markedet imidlertid og det kan Subaru nu opfylde, selvom man var syv år om at nå dertil.


Subaru Legacy Outback


 

Ingen kompromis’er

”Der er jo en forklaring på alting,” fortæller Steffen Arnt, som er ansvarlig for salget af Subaru i Danmark. ”Hos Subaru vil man ikke på nogen måde gå på kompromis med de grundliggende principper. Det indebærer bl.a., at man ikke overhovedet kunne forestille sig at købe sig til en dieselmotor hos en af konkurrenterne. Boxerprincippet holder man fast i, det samme gør man i det symmetriske firehjulstræk og så værner man om sit kvalitets omdømme. Derfor er en del af tiden i de syv år gået med at sikre sig, at den nye maskine er fuldstændig gennemprøvet.”

 

Resultatet er både enestående og overbevisende.

 

Vibrationssvag

En boxermotor udmærker sig ved at være vibrationssvag, oven i købet uden brug af balance aksler. Cylindrene er som bekendt anbragt modsat hverandre, så de ”bokser” mod hinanden og derved hele tiden modvirker den vibration, som stemplet i den modstående cylinder sætter i gang og som er meget udpræget i en dieselmotor pga. større kompression end i en benzinmotor. Princippet gør det desuden muligt, at skabe en meget kompakt motor med kort krumtapaksel – der også medvirker til at elliminere vibrationerne. Og resultatet, erfaret ved den første prøvetur bag rattet i en Legacy Outback: Den mest motor vibrationsfri oplevelse, man næsten kan forestille sig.



Tilsvarende er støjniveauet ekstraordinært lavt. Det har selvfølgelig med vibrationerne at gøre, men øjensynlig har Subaru også arbejdet intensivt med støjisolering og næsten støjfri udstødning. Resultatet får topkarakter.

 

Smidig og reaktionsvillig

Kraftpræstationerne er på niveau med konkurrenterne hos Audi og BMW, som endda alene har træk på de to af

Boxer motoren ligger dybt i motorrummet ikke kun fordi den af natur er flad, men også fordi turboladeren er placeret i niveau med motorens underkant i stedet for ovenpå!

 


 

hjulene, men Subaru dieselen virker mere smidig og reaktionsvillig. Det velkendte turbolag eksisterer stort set ikke og momentkurven er så bred, at mange, der er vant til at køre med benzinmotor, næppe vil opleve forskel.

 

Præstationer som 0-100 km/t på 8,7 sekunder, en topfart på 208 km/t, men især de to miljø-tal: Førnævnte 17,9 km/l og en CO2 udledning på 148 g/km bringer Subaru i føring. Ingen af konkurrenterne er så miljørigtige som Legacy og Outback – både hvad angår CO2 forurening og støjforurening!

 

Køreoplevelsen er ikke væsens forskellig fra versionerne med benzinmotorer, men oplevelsen med dieselmotor er så harmonisk, at mange formentlig vil foretrække den alene af den grund. Det lave tyngdepunkt, som er en fælles fordel ved boxermotorer på grund af deres flade konstruktion, er underbygget i diesel-boxeren, fordi turboladeren er anbragt ved motorblokkens underkant i stedet for øverst. Det medvirker formentlig både til, at holde tyngdepunktet lavt, men også at skubbe det en anelse bagud.

 

Super pris

Og så er der prisen: Subaru biler har aldrig været billige biler, men man får ret meget for pengene. 420.000 kroner for den billigste Legacy Sedan, 443.000 for den billigste Stationcar og 454.000 for den billigste Outback. De priser er så konkurrencedygtige, at Subaru alene hér har bragt sig selv i føring.

 

”Men man skal være hurtig, hvis man vil sikre sig et eksemplar af den nye dieselbil inden året er omme. Subaru starter langsomt ud med produktionen og vi har til Danmark, Sverige og de baltiske lande kun fået tildelt 3000 stykker i år. Heraf har vi allerede solgt de 400 – endnu inden pressen har haft anledning til at prøve bilerne,” fastslår Steffen Arnt.

 

Er du til teknik, så læs hvad Subaru skriver om den nye boxer hér>>>



Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt