De har været syv år om at udvikle den, med den aller
største omhu og nu er resultatet der: Subaru boxer
sig i føring indenfor dieselteknologien med intet
mindre end verdens første boxer-diesel motor til en
personbil.
Til maj er den i Danmark, men allerede nu har vi
haft lejlighed til at få den første fornemmelse af
den nye ”boxer”. Den er helt unik, måske den bedste
dieselmotor overhovedet. Eneste begrænsning er det
enkle forhold, at der kun – indtil nu i hvert fald –
findes denne ene udgave: En 2-liters 4 cylindret
motor, der yder 150 hestekræfter, præsterer et
drejningsmoment på ikke mindre end 350 Nm allerede
ved 1800 omdrejninger i minuttet og så trækker den
en 1600 kg tung Subaru Legacy med firehjulstræk med
en økonomi på 17,9 kilometer pr. liter dieselolie!
Det sidste er væsentligt, for netop på grund af
firehjulstrækket har Subarus benzinbiler aldrig
været kendetegnet ved lavt brændstofforbrug. Det
kræver markedet imidlertid og det kan Subaru nu
opfylde, selvom man var syv år om at nå dertil.
Subaru Legacy Outback
Ingen kompromis’er
”Der er jo en forklaring på alting,” fortæller
Steffen Arnt, som er ansvarlig for salget af Subaru
i Danmark. ”Hos Subaru vil man ikke på nogen måde gå
på kompromis med de grundliggende principper. Det
indebærer bl.a., at man ikke overhovedet kunne
forestille sig at købe sig til en dieselmotor hos en
af konkurrenterne. Boxerprincippet holder man fast i,
det samme gør man i det symmetriske firehjulstræk og
så værner man om sit kvalitets omdømme. Derfor er en
del af tiden i de syv år gået med at sikre sig, at
den nye maskine er fuldstændig gennemprøvet.”
Resultatet er både enestående og overbevisende.
Vibrationssvag
En boxermotor udmærker sig ved at være
vibrationssvag, oven i købet uden brug af balance
aksler. Cylindrene er som bekendt anbragt modsat
hverandre, så de ”bokser” mod hinanden og derved
hele tiden modvirker den vibration, som stemplet i
den modstående cylinder sætter i gang og som er
meget udpræget i en dieselmotor pga. større
kompression end i en benzinmotor. Princippet gør det
desuden muligt, at skabe en meget kompakt motor med
kort krumtapaksel – der også medvirker til at
elliminere vibrationerne. Og resultatet, erfaret ved
den første prøvetur bag rattet i en Legacy Outback:
Den mest motor vibrationsfri oplevelse, man næsten
kan forestille sig.
Tilsvarende er støjniveauet ekstraordinært lavt. Det
har selvfølgelig med vibrationerne at gøre, men
øjensynlig har Subaru også arbejdet intensivt med
støjisolering og næsten støjfri udstødning.
Resultatet får topkarakter.
Smidig og reaktionsvillig
Kraftpræstationerne er på niveau med konkurrenterne
hos Audi og BMW, som endda alene har træk på de to
af |