- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Subarus nye turboladede boxerdiesel

Robust, kompakt og økonomisk


Subarus egen beskrivelse – lettere redigeret af www.motorsiden.dk – 29. februar 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Subaru har konstrueret verdens første boxerdieselmotor med turbo til en personbil. Boxerkonstruktionen, som Subaru begyndte at anvende på benzinmotorer allerede i 1966, betyder at cylindrene ligger lige overfor hinanden adskilt af krumtappen i midten. Subaru har kontinuerligt videreudviklet boxerteknikken, som er en grundforudsætning for Subarus effektive firehjulstræk, kaldet Symmetrisk AWD.

 

Kompakt og vibrationsfri

De største fordele med boxerkonstruktionen er, at motoren bliver kompakt og får et lavt tyngdepunkt. Subarus nye boxerdiesel er med en længde på blot 35 cm 6 cm kortere end den tilsvarende benzinboxer. Trods sin korte længde er krumtapakslen ekstremt kraftigt lagret i fem krumtaplejer i motorblokken, som er af en let og stærk aluminiumslegering.

 

En boxermotor arbejder derudover stort set vibrationsfrit og har ikke, til forskel fra mange række - og V-motorer, behov for vægtforøgende, pladskrævende og energiforbrugende balanceaksler. Subarus dieselboxer kører således med minimale vibrationer og lavt støjniveau. Den korte og stabile krumtapaksel bidrager også til den rolige motorgang og minimerer den af vibrationer fremkaldte buldren, som kendetegner mange almindelige dieselmotorer.

 

Det er iøvrigt de nævnte egenskaber som forklarer, hvorfor boxermotoren er den helt dominerende motortype på lette flyvemaskiner. Dér er boxerens kompakte mål, holdbarhed og driftssikkerhed helt afgørende. I de senere år er man begyndt at anvende dieselboxermotorer på lette fly.

 

Momentstærk, sparsom og reaktionshurtig

Subarus nye firecylindrede boxerdiesel har en cylindervolumen på 1998 cm3. Den højeste effekt er 110 kW/150 hk ved 3600 omdr/minut og det maksimale drejningsmoment er 350 Newtonmeter ved 1800 omdr/minut. Monteret i Subaru Legacy Sedan 2008 kører den 17,9 km/l ved blandet kørsel, hvilket giver en  CO2 udledning på 148 g/km.

 

Den korte krumtapaksel er meget lettere end på en almindelig rækkemotor. På denne måde får krumtapakslen et usædvanligt lille træghedsmoment, hvilket gør at motoren hurtigt kommer op i omdrejninger, når man træder på speederen.

 

Sidste nye dieselteknik

Subarus nye dieselboxer har common rail-direkte indsprøjtning, som arbejder med op til 1800 bars tryk. Motorens elektroniske styreenhed tilpasser brændstofmængden til de forskellige køreforhold og opdeler hver brændstofindsprøjtning i flere del indsprøjtninger. Det giver en jævn, stille og effektiv forbrænding. 

 

I hvert af topstykkerne ligger to knastaksler. De er kædedrevne og påvirker via lavfriktions rulleslæbsarme fire ventiler per cylinder.

 

Stemplerne er af højstyrke legering og har den øverste stempelring monteret i en ekstra stærk ringbærer. I ringbæreren findes en kanal, i hvilken der strømmer kølende olie. Olien sprøjtes ind i stemplerne fra mundstykket i krumtaphuset.

 

Motoren overlades med en turbokompressor, hvis udstødningsgasturbine har elektronisk styrede skovlhjul, som automatisk stiller sig sådan, at motoren har en hurtig speederrespons ved alle omdrejningstal. Turbokompressoren er placeret nederst på motoren – det bidrager til det lave tyngdepunkt.

 

Efter turbokompressoren ledes luften til en ladeluftkøler, som er monteret direkte ved siden af motorens indsugningskanaler. Ingen lange og pladsskrævende slangeforbindelser er nødvendige. Indsugningskanalerne er delte og har elektronisk regulerede spjæld, som giver indsugningsluften en omdrejningstilpasset hvirveldannelse.

 

Udstødningsgasserne rengøres effektivt af en oxidationskatalysator og et selvrensende partikelfilter, begge monteret direkte efter turbokompressorens udstødningsgasturbine. Den motornære placering giver den bedste rensningseffekt. En elektronisk reguleret tilbageføring af afkølede udstødningsgasser formindsker desuden udslippet af kvælstofoxider (NOx).

 

Motoren sidder i hydrauliske monteringspunkter som forhindrer de minimale motorvibrationer i at blive overført til karossen.

 

Subaru Boxerturbodiesel leveres i Legacy og Outback

 

Med sin kompakte opbygning passer den nye boxerdiesel sig udmærket for Subarus unikke symmetriske AWD. Motorens og kraftoverførslens vægt havner mellem hjulakslerne hvilket giver de bedste trækegenskaber.

 


Røntgentegningen viser Subaru-dieselens kompakte og avancerede opbygning. Den elektronisk styrede direkte indsprøjtning er af typen common rail. Krumtapakslen er meget kort og ekstremt stabil lagret. I hvert topstykke ligger to knastaksler, som drives af en holdbar kæde og påvirker fire ventiler per cylinder. Turbokompressoren, synlig længst nede, har variable skovlhjul for at motoren skal have en hurtig speederrespons ved alle omdrejningstal. Udstødningskatalysatoren og partikelfiltret sidder direkte efter turbokompressoren, en placering som giver den bedst mulige rensning af udstødningsgasserne.


Sportslig og miljøvenlig

Boxerkonstruktionen gør, at Subarus nye diesel har bedre speederrespons end almindelige dieselmotorer. Samtidigt er den brændstoføkonomisk, ikke bare fordi det er en diesel, men også fordi at den og kraftoverførslen er blevet konstrueret med tanke på mindst muligt friktionstab. Servostyringen er af den elektriske type, hvilket yderligere reducerer brændstofforbruget. Alle forhold lagt sammen indebærer, at udslippet af CO2, bliver beskedent i forhold til bilens størrelse, rummelighed, og det permanente firehjulstræk.

 

Stille og vibrationsfri

Boxerkonstruktionen minimerer motorens vibrationer og buldren. Lydniveauet er så lavt, at passagererne kan samtale normalt, selv i høj motorvejsfart.. Motorens svinghjul er af ”dual mass” typen, hvilket mærkbart formindsker vibrationer og bulder i kraftoverførslen ved lave motoromdrejninger. I den manuelle 5-trins gearkasse er udvekslingsforholdet optimeret til motorens høje drejningsmoment ved lave omdrejninger. Motoren kører således kun med 3000 omdr/min ved 150 km/t.

 

For yderligere at øge kørselskomforten har man anvendt mere lyddæmpende og lydisolerende materiale, så den dieseldrevne går lige så stille som den benzindrevne. Endvidere er de ydre trækakselled fortil, blevet forstærkede, for at klare dieselmotorens høje drejningsmoment, og trækakslerne er blevet dimensionerede for at dæmpe støjskabende vibrationer ved kørsel med lave motoromdrejninger i højt gear.

 

Forhjulsophænget er blevet tilpasset for dieselmotoren og den elektriske servostyring og forhjulsbremserne er blevet opgraderet med 16 tommers ventilerede bremseskiver. Bremseservoen er også blevet forstærket.

 

Det specialudviklede klimasystem afgiver tilstrækkeligt med varme direkte efter motorstarten.

 

Sikkerhed

Legacy og Outback klarede suverænt de amerikanske myndigheders crashtests som indgår i US-NCAP og gennemføres af National Highway Traffic Safety. Begge bilmodellerne opnåede det højeste antal mulige stjerner – 5 stykker.

 

Ved Crashtests udført af det amerikanske forsikringsinstitut for motorvejssikkerhed (IIHS) vandt Legacy ”Top Safety Pick Award 2007” som indebærer adgang til ”Eliteklassen for Biler” som IIHS kalder guldmedaljetagerne. IIHS udnævner kun de sikreste biler til  ”Top Safety Pick Award”. I samtlige testkriterier – kabinedeformation ved kollision, skaderisiko og sikkerhedsselernes funktion – overbeviste Legacy med de allerbedste resultater.

 

Legacy er også crashtestet i  A-NCAP (Australian New Car Assessment Program) hvor modellen opnåede 5 stjerner for sin sikkerhed for fører og passagerer ved front og sidekollision. Testmetoden i Ancap er de samme som ved Euro- NCAP, ( ANCAP er opbygget med EuroNcap som forbillede). Således gennemføres en offsetkollision hvor testbilen med 64 km/t kolliderer med 40 % af fronten mod en fast men deformerbar barriere. Ved sidekollisionen chrasher en 950 kg tung og deformerbar barriere mod et stillestående køretøj.

 

Front- og sideairbags er standard, således også airbaggardiner. Antiudskridningssystemet Vehicle Dynamics Control System er standard på alle varianter.

 

Garantier:

3 års Nybilsgaranti (eller 100.000 km)

12 års Rustbeskyttelsesgaranti

3 års Lakgaranti (eller 100.000 km)

3 års Elektronikgaranti (eller 100.000 km)

3 års Eurovejassistance

 

Priser:

Legacy 2.0 Diesel Sedan:

fra 419.900 kr.

Legacy 2.0 Diesel Station:

fra 443.200 kr.

Outback 2.0 Diesel:

fra 454.200 kr.

 

Premiere i Danmark

17-18. maj 2008

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt