- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Toyota Camry 2,5 L Hybrid Dynamic Force


Miljørigtig adfærd er nutidens luksus


Af Søren Clauding – april 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye europæiske udgave af Toyotas store mellemklassebil, Toyota Camry, banker på til premium segmentet og har en særlig appeal til miljørigtige firmabilister. Den byder på det allermeste af det, man kan begære i en moderne luksusbil, hvor mulighed for at udvise miljørigtig attitude, at have en grøn profil, samtidig med at man bliver komfortabelt transporteret, måske er den allerstørste nutidige luksus.

 

Den nye Camry lander hos de danske forhandlere sidst i maj måned, og her gør en særdeles attraktiv pris den særlig interessant. 380.000 kroner koster den billigste udstyrsversion (H2), og for 400.000 får man et temmelig omfattende udstyr (H3). Skal bilen bruges i firma-sammenhæng, som Toyota satser meget på, er endnu mere attraktive beskatningspriser bemærkelsesværdige. Her kan man nøjes med, at blive beskattet af 330.000 kroner, og vælger man H3 Executive udgaven, stiger beskatningsgrundlaget med beskedne 20.000 kroner.

 

Europæerne sværger til hybrid

Den største begrænsning er ”på papiret”, at Camry kun kan anskaffes med en enkelt drivline og ikke som de typiske premium bilmodeller tilbyder valget mellem en vifte af motorvarianter. Det er til gengæld den vigtigste grund til, at bilen overhovedet kommer til Europa. Den har eksisteret på en række andre markeder i halvandet år og dér kan den også købes med andre drivliner. Men med en europæisk tilpasning af undervognen og den effektive 218 hestes hybriddrivline er Toyota sikker på, at det er denne version, europæerne til enhver tid vil foretrække. Derfor er der ingen grund til, at tilbyde de andre. Egentlig ret logisk og ret beset er det vel også en grund til, at den kan prissættes så attraktivt.

 

Om det så er nok til, at opnå den samme dominerende position, som Camry har på de øvrige markeder, vil først tiden vise. Men det er bemærkelsesværdigt, hvor stor succes, man har derude i verden. På det vigtige amerikanske marked indtager Camry førstepladsen i klassen. Den er også nr. 1 i Asien såvel som Australien, og selv på det kinesiske marked, hvor japanske virksomheder traditionelt af historiske og politiske grunde har det svært, og europæiske bilfirmaer omvendt og i den grad bejler til bilkøbernes gunst, er bilen nr. 3.



Miljø er købsfaktor

I Europa forventer man, at kunne sælge omkring 2.000 Camryer om måneden. Hvor mange af dem, der skal på danske nummerplader, står hen i det uvisse. Men netop på grund af prissætningen, Toyotas kendte og anerkendte høje kvalitet, men ikke mindst danskernes stadig stigende miljøbevidsthed i bilvalget, gør den skarp i konkurrencen i firmabilssegmentet.

 

Man kunne desuden forestille sig, at den også ville stå stærkt blandt de private kunder, hvor Toyota Avensis havde en stærk position. Og a-pro-pos Avensis, er den naturligvis den anden store grund til introduktionen af Camry i Vesteuropa. Toyota ophørte med at producere Avensis sidste år, og selvom den efterhånden velvoksne Corolla langt henad vejen var tænkt, at kunne appellere til traditionelle Avensis købere, efterlod den et hul, som nu fyldes ud af Camry.

 

Rummelig og avanceret

Helt overordnet er der tale om en næsten 4,90 meter lang bil med masser af tekniske løsninger, pakket ind i et moderne dynamisk design, med et stort bagagerum på 524 liter. Motoren er en selvopladende hybridmotor bestående af en 177 hestes 4 cylindret 2,5 liters benzinmotor og en 88 kW (118 hk) elmotor. Drivlinen er identisk med den, der også findes i Toyota RAV4, men Camry må ikke trække en anhænger.

 

Fartpræstationerne er udmærket: 100 km/t nås på 8,3 sekunder, behændigt styret af den avancerede computerteknologi, der bl.a. muliggør, at en stor del af kørslen foregår på elektricitet alene. Det officielle WLTP forbrugstal er 18,9 km/l og det korrelerede såkaldte NEDC2 tal er 23,3 km/l.


Vandfaldet i KrKA floden i Kroatien er et af de steder, miljørigtig adfærd vil kunne medvirke til at bevare. Det er i sig selv en luksus at kunne få mulighed for det. 

Andre Toyota prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Klassisk elegance og avanceret teknik >>>

 

Meningsfyldt sikkerhed og relevant udstyr >>>



Vi har prøvekørt den helt nye europæiske udgave af den store Toyota Camry Hybrid, der efter 15 år ude af Europa nu vender tilbage, sidst i maj også til Danmark. Videoen er optaget i forbindelse med de første internationale testkørsler på ondulerende og rå landevej i Kroation. Fuld HD.

Hurtige fakta om den nye Toyota Camry Hybrid


Lancering i Danmark: Ultimo maj 2019

 

Drivline:

Selvopladende Hybrid:

 

2,5 liters 4 cylindret benzinmotor uden turbolader: 177 hk (131 kW) /5700 omdr./min. 221 Nm/3600-5200 omdr./min. Permanent Magnet Synkron elektromotor. 118 hk (88 kW). 202 Nm. System effekt: 218 hk (160 kW)

 

Euro 6d-TEMP godkendt. Benzinøkonomi, NEDC2: 23,3 km/l. WLTP: 18,9 km/l. CO2 udledning WLTP: 119 g/km. e-CVT automatgear. 0-100 km/t: 8,3 sek. Topfart: 180 km/t.

Længde: 4,89 meter.

Højde: 1,45 meter.

Bredde: 1,84 meter.

Bagagekapacitet: 524 liter.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt