| 
							Da Toyota præsenterede den nye C-HR i 
							2016 blev grænserne brudt for, hvordan en Toyota 
							kunne forventes at se ud. Dens dynamiske høje coupé 
							design, der ikke mindst var blevet til ved den 
							danske bildesigner Stephan Rasmussens modige streg, 
							sendte signaler om, at en ny tid var i vente, hvis 
							succesen kom i hus. Trods sportslige linjer var C-HR 
							dog ikke en sportsvogn. 
							Succesen kom i hus. Op imod 6000 C-HR 
							er blevet solgt alene i Danmark, og nu er der også 
							noget til dem, der måske syntes, at den hidtidige 
							modelvifte manglede lidt i fart og dynamik. Det er 
							oven i købet sket uden at gå på kompromis med 
							miljøhensynet, som er det bærende element bag 
							Toyotas hybridbiler.Ubesværet ombygning Toyota har i al sin enkelthed lagt 
							den 184 hestes selvopladende hybridmotor, som man 
							tidligere på året lancerede i den nye Corolla, over 
							i C-HR. Af måletekniske årsager er effekten angivet 
							til 180 hk i Corollaen, men det er den samme motor. 
							Det kunne man gøre ret ubesværet, fordi de to biler 
							begge er bygget på den såkaldte GA-C platform, og 
							det er de øvrige C-HR-varianter jo også.
 
							Resultatet sidder lige i øjet, hvad 
							vi erfarede i forbindelse med de første 
							internationale prøvekørsler af den nye C-HR på 
							snoede bjergveje vest og nord for Lissabon i 
							Portugal. Nu har C-HR de kræfter, dens design lægger 
							op til.Køredynamisk og 
							underholdende Køreegenskaberne følger med i 
							enhver forstand. Toyota har nemlig lagt det lidt 
							tungere batteri, som indgår i hybriddrivlinen, bag i 
							bilen. Det giver en god vægtbalance, og siden har 
							man tilpasset den avancerede undervogn, så den kan 
							håndtere, fx at accelerere fra 0-100 km/t på 8,2 
							sekunder ud af en kurve, uden at balancen påvirkes.
 
							Styringen ændres ganske enkelt ikke, 
							selvom men træder speederen i bund eller omvendt 
							træder hårdt på bremsen. Det gør C-HR 2,0 Hybrid 
							Dynamic Force, som den tidsrigtigt er døbt, temmelig 
							underholdende at køre i. Affjedringen er imidlertid 
							overraskende tilgivende. Alligevel krænger bilen 
							ikke meget og man mister ikke fornemmelsen af 
							kørebanen.Sport og komfort går hånd i 
							hånd Det sidste kan tilskrives de 18" 
							hjul, som topudstyrsudgaverne er udrustet med, men 
							også den avancerede dobbelte wishbone 
							baghjulsophængning har ansvar derfor. Det hele er en 
							forbilledlig kombination af dynamiske køreegenskaber 
							og fremragende kørekomfort.
 
							Nogen vil måske anke over 
							hybridmotorens lyd, som ikke følger bilens 
							acceleration. Men udover, at det nu engang er den 
							selvopladende hybridmotors natur, er det på den ene 
							side en vanesag, på den anden side også en god 
							fornemmelse, at kunne køre lidt frisk, uden at 
							belaste miljøet væsentlig mere.Yderst økonomisk Benzinøkonomien er iht. WLTP opgjort 
							til 18,9-19,2 km/l benzin ved blandet kørsel (WLTP 
							tallene angiver spændrummet afhængig af 
							udstyrsniveau, hjulstørrelse etc.) svarende til et 
							WLTP udslip af CO2 på 119 g/km. NEDC2-tallet, som 
							stadig er interessant for udmåling af eventuel 
							strafafgift fra og med 2020, er 92 g/km – altså 
							under det gennemsnitstal for den samlede vifte af 
							modeller på 95 g/km.
 
 Det er 
							interessant, fordi det bidrager til at Toyota får 
							lettere ved at fastholde salgspriserne – selvom man 
							ikke har igangsat en omfattende produktion af 
							elbiler med det formål at nedbringe 
							gennemsnitstallet og derigennem slippe for at betale 
							strafafgift.
 
 80 procent af tiden på 
							elektricitet
 Drivlinen består af en 2-liters 
							152-hestes benzinmotor, skabt ud fra den såkaldte 
							Atkinson Cycle og har derfor ikke turbolader. Den 
							assisteres af en 109 hestes elektromotor og 
							systemeffekten, fordi de to motorer når deres 
							topeffekt på forskellige tidspunkter og aldrig 
							samtidig, er på de nævnte 184 hestekræfter. 
							Benzinmotorens drejningsmoment topper ved 190 Nm og 
							elmotorens drejningsmoment er 202 Nm.
 
  Det hele er koblet sammen via den såkaldte e-CVT 
							automatgearkasse, som også stammer fra Corolla. Og 
							det betyder i praksis, at fordi elmotoren er så 
							kraftig, vil den ofte klare hele fremdriften alene. 
							Forsøg har vist, at ved bykørsel er benzinmotoren 
							slukket i op til 80 procent af tiden.
 
 Veludstyrede biler
 Når de nye Toyota C-HR lander på det 
							danske marked i løbet af januar 2020 er der tale om 
							ualmindeligt veludstyrede biler. Selvom 
							listepriserne endnu er ukendte, om end Toyota dog 
							har oplyst, at priserne begynder ved 262.000 kroner, 
							så er det usædvanligt, at Fuld LED lys er standard 
							på alle modelvarianter.
 
  Selv den såkaldte C-ENTER version, 
							som dog ikke findes med den nye 2-liters 
							hybridmotor, har 17” alufælge, 2-zone klimaanlæg, 
							el-sidespejle, bakkamera, multijusterbart læderrat, 
							sædevarme for samt den såkaldte Toyota Safety Sense 
							pakke, der bl.a. omfatter aktiv nødbremse (inkl. 
							mørklagte fodgængere), aktiv vognbaneassistent, 
							skiltegenkendelse og automatisk op- og nedblænding 
							af fjernlyset.
 
 Desuden er Toyota Touch 2 
							multimediesystemet inkl. en 8” berøringsskærm med på 
							udstyrs-listen.Niveauet ”C-LUB” 
							indeholder bl.a. 18” alufælge, p-sensorer for og 
							bag, regnsensor, tågeforlygte og rat-varme. Dertil 
							kan købes nøglefri betjening, p-assistent m.v. eller 
							alternativt automatisk højdejusterbart forlys, 
							sortlakeret tag, kurvelys etc.
 
  Top-udstyret hedder ”C-HIC” og inkluderer udover 
							C-LUB med det meste af det nævnte tilkøb, bl.a. 
							aktiv rensning og fugtregulering af kabineluften, 
							baklys i kofangerne og instrumentpanel i sort 
							pianolak. Hertil kan yderligere anskaffes 
							læderindtræk, el-justerbart førersæde, JBL 
							audioanlæg m.v.
 |