- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive:
Toyota C-HR 2,0 Hybrid Dynamic Force
Komfortabel, miljørigtig og hurtig sports coupé

Af Søren Clauding - november 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Toyota præsenterede den nye C-HR i 2016 blev grænserne brudt for, hvordan en Toyota kunne forventes at se ud. Dens dynamiske høje coupé design, der ikke mindst var blevet til ved den danske bildesigner Stephan Rasmussens modige streg, sendte signaler om, at en ny tid var i vente, hvis succesen kom i hus. Trods sportslige linjer var C-HR dog ikke en sportsvogn.

Succesen kom i hus. Op imod 6000 C-HR er blevet solgt alene i Danmark, og nu er der også noget til dem, der måske syntes, at den hidtidige modelvifte manglede lidt i fart og dynamik. Det er oven i købet sket uden at gå på kompromis med miljøhensynet, som er det bærende element bag Toyotas hybridbiler.

Ubesværet ombygning
Toyota har i al sin enkelthed lagt den 184 hestes selvopladende hybridmotor, som man tidligere på året lancerede i den nye Corolla, over i C-HR. Af måletekniske årsager er effekten angivet til 180 hk i Corollaen, men det er den samme motor. Det kunne man gøre ret ubesværet, fordi de to biler begge er bygget på den såkaldte GA-C platform, og det er de øvrige C-HR-varianter jo også.

Resultatet sidder lige i øjet, hvad vi erfarede i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den nye C-HR på snoede bjergveje vest og nord for Lissabon i Portugal. Nu har C-HR de kræfter, dens design lægger op til.

Køredynamisk og underholdende
Køreegenskaberne følger med i enhver forstand. Toyota har nemlig lagt det lidt tungere batteri, som indgår i hybriddrivlinen, bag i bilen. Det giver en god vægtbalance, og siden har man tilpasset den avancerede undervogn, så den kan håndtere, fx at accelerere fra 0-100 km/t på 8,2 sekunder ud af en kurve, uden at balancen påvirkes.

Styringen ændres ganske enkelt ikke, selvom men træder speederen i bund eller omvendt træder hårdt på bremsen. Det gør C-HR 2,0 Hybrid Dynamic Force, som den tidsrigtigt er døbt, temmelig underholdende at køre i. Affjedringen er imidlertid overraskende tilgivende. Alligevel krænger bilen ikke meget og man mister ikke fornemmelsen af kørebanen.

Sport og komfort går hånd i hånd
Det sidste kan tilskrives de 18" hjul, som topudstyrsudgaverne er udrustet med, men også den avancerede dobbelte wishbone baghjulsophængning har ansvar derfor. Det hele er en forbilledlig kombination af dynamiske køreegenskaber og fremragende kørekomfort.

Nogen vil måske anke over hybridmotorens lyd, som ikke følger bilens acceleration. Men udover, at det nu engang er den selvopladende hybridmotors natur, er det på den ene side en vanesag, på den anden side også en god fornemmelse, at kunne køre lidt frisk, uden at belaste miljøet væsentlig mere.

Yderst økonomisk
Benzinøkonomien er iht. WLTP opgjort til 18,9-19,2 km/l benzin ved blandet kørsel (WLTP tallene angiver spændrummet afhængig af udstyrsniveau, hjulstørrelse etc.) svarende til et WLTP udslip af CO2 på 119 g/km. NEDC2-tallet, som stadig er interessant for udmåling af eventuel strafafgift fra og med 2020, er 92 g/km – altså under det gennemsnitstal for den samlede vifte af modeller på 95 g/km.

Det er interessant, fordi det bidrager til at Toyota får lettere ved at fastholde salgspriserne – selvom man ikke har igangsat en omfattende produktion af elbiler med det formål at nedbringe gennemsnitstallet og derigennem slippe for at betale strafafgift.


80 procent af tiden på elektricitet

Drivlinen består af en 2-liters 152-hestes benzinmotor, skabt ud fra den såkaldte Atkinson Cycle og har derfor ikke turbolader. Den assisteres af en 109 hestes elektromotor og systemeffekten, fordi de to motorer når deres topeffekt på forskellige tidspunkter og aldrig samtidig, er på de nævnte 184 hestekræfter. Benzinmotorens drejningsmoment topper ved 190 Nm og elmotorens drejningsmoment er 202 Nm.

Det hele er koblet sammen via den såkaldte e-CVT automatgearkasse, som også stammer fra Corolla. Og det betyder i praksis, at fordi elmotoren er så kraftig, vil den ofte klare hele fremdriften alene. Forsøg har vist, at ved bykørsel er benzinmotoren slukket i op til 80 procent af tiden.


Veludstyrede biler
Når de nye Toyota C-HR lander på det danske marked i løbet af januar 2020 er der tale om ualmindeligt veludstyrede biler. Selvom listepriserne endnu er ukendte, om end Toyota dog har oplyst, at priserne begynder ved 262.000 kroner, så er det usædvanligt, at Fuld LED lys er standard på alle modelvarianter.

Selv den såkaldte C-ENTER version, som dog ikke findes med den nye 2-liters hybridmotor, har 17” alufælge, 2-zone klimaanlæg, el-sidespejle, bakkamera, multijusterbart læderrat, sædevarme for samt den såkaldte Toyota Safety Sense pakke, der bl.a. omfatter aktiv nødbremse (inkl. mørklagte fodgængere), aktiv vognbaneassistent, skiltegenkendelse og automatisk op- og nedblænding af fjernlyset.

Desuden er Toyota Touch 2 multimediesystemet inkl. en 8” berøringsskærm med på udstyrs-listen.
Niveauet ”C-LUB” indeholder bl.a. 18” alufælge, p-sensorer for og bag, regnsensor, tågeforlygte og rat-varme. Dertil kan købes nøglefri betjening, p-assistent m.v. eller alternativt automatisk højdejusterbart forlys, sortlakeret tag, kurvelys etc.

Top-udstyret hedder ”C-HIC” og inkluderer udover C-LUB med det meste af det nævnte tilkøb, bl.a. aktiv rensning og fugtregulering af kabineluften, baklys i kofangerne og instrumentpanel i sort pianolak. Hertil kan yderligere anskaffes læderindtræk, el-justerbart førersæde, JBL audioanlæg m.v.

Andre Toyota prøvekørsler - find dem her >>>

Læs også:
Janteloven til trods: Ny C-HR skal udbygge succesen


Toyota C-HR Hybrid har fået de kræfter, den fortjener. Kør med en tur på snoede portugiske landeveje nord for Cascais og fornem, hvordan den nye 184-hestes selvopladende hybrid opleves.





Hurtige fakta om den nye Toyota C-HR
Introduktion i Danmark: Januar 2020 Ny er især 2,0
Hybrid Dynamic Force:

Motor: 4 cyl. 2-ltr. Atkinson Cycle benzinmotor: 152 hk/6000 omdr./min. 190 Nm/4400-5200 omdr./min. Permanent magnet synkron elmotor: 650 V. 109 hk, 202 Nm. E-CVT automatgear.

0-100 km/t: 8,2 sek. Topfart: 180 m/t. Benzinøkonomi (WLTP): 18,9-19,2 km/l. 119 g CO2/km.

Længde: 4,39 m.
Højde: 1,57 m.
Frihøjde: 14,5 cm.
Bagagerumsvolumen: 358-1160 liter.
Vægt, køreklar: 1485 kg.
Anhængervægt: 725 kg

Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt