- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive:
Toyota C-HR 2,0 Hybrid Dynamic Force
Janteloven til trods: Ny C-HR skal udbygge succesen
Af Søren Clauding - november 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den helt nye Toyota C-HR blev lanceret for blot tre år siden. Nu er Toyota klar med en kraftig opgradering - en udgave med selvopladende hybridmotor på op til 184 hestekræfter. Den klæder bilen og vil givetvis øge salget. Men det har nu ikke skortet på succes i de tre år, selv ikke hjemme i Jantelovens højborg…

Allerede i 2017 formåede Toyota nemlig at sælge 1207 eksemplarer af bilen, der i den grad gjorde op med fabrikkens tidligere lidt traditionelle design. Året efter var der 2036 danskere, der satte Janteloven til side og gennem bilvalget udtrykte, at andres meninger i hvert fald ikke skulle være styrende for deres ønske om at køre en bil, der er iøjefaldende og futuristisk.

I år forventer Toyota, at sælge endnu flere C-HR og det ville være mærkeligt, hvis ikke den større motorkraft, opnået med kun 8 procent forringelse af benzinøkonomien (sammenlignet med den mindre 122-hestes hybrid), vil booste salget yderligere. Der indgår fortsat en "lille" hybrid i modelprogrammet (om end den nu er baseret på samme litium-ion drivline som i den nye Corolla), og det er også påfaldende, at merprisen for den nye 184 hestes hybrid-C-HR kun er 35.000 kroner.

Kun få priser på plads
Hvad prisen så bliver, står frem til lanceringen i januar 2020 hen i det uvisse. Toyota kunne dog i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, som fandt sted på snoede og udfordrende bjergveje i området vest for Lissabon i Portugal, oplyse at den billigste C-HR er prissat til 262.000 kroner (den kostede for to år siden 290.000 kroner - men der er jo også sket lidt med de danske afgifter i mellemtiden, det er blot tankevækkende).

Der er imidlertid tale om udgaven med 1,2 liters turbo-benzinmotor, som stort set ingen køber. Den billigste 122 hestes hybrid version vil koste 282.000 kroner, og den store 184 hestes hybrid vil så være 35.000 kroner dyrere. Den kan blot ikke fås med basis udstyret, så derfor kan vi ikke beregne os frem til den endelige pris – det får vente.

10.000 Toyota-hybrider i 2019
I øvrigt er det værd at bemærke, hvor godt Toyota har fået tag i hybridsalget. I 2011 solgte man kun ganske få, i år forventer man, at det samlede salg af Toyota hybridbiler slutter på 10.000. For C-HR’s vedkommende var salget i 2018 for 98 procents vedkommende hybridmodellen og i år er andelen steget til 99 procent. Det begynder for alvor at batte i miljøregnskabet og er helt i tråd med fabrikkens filosofi om, at reducere miljøbelastningen ved at gøre lavt forurenende biler overkommelige at anskaffe for rigtig mange bilkøbere.

Visuelt har C-HR fået en opstrammer, men det er ikke det helt store, der er ændret. Lidt udvendige design detaljer som en bredere grill og re-designede for- og baglygter med Fuld LED lys i alle modelvarianter. Indvendigt har de anvendte materialer fået et kvalitetsløft, så de er i overensstemmelse med bilens udstråling og design. Men det ER den nye hybridmotor, der er den egentlige nyhed.

Bruges også i Corolla
184 hestes drivlinen kendes 100 procent i forvejen, for den benyttes desuden i den nye Toyota Corolla, omend den er angivet med 180 hk. Det er en måleteknisk forskel, og snart vil Corolla motoren også fremstå med 184 hk. Så det er velkendt teknik, der er tale om.

Det er det også, hvad angår hybrid konstruktionsmetoden, for den selvopladende motor anvender ikke et litium-ion batteri som den nye 122 hestes udgave. I stedet har den et gammelkendt nikkel-metal-hydrid batteri, et princip, som Toyota har anvendt i over 20 år.

Leveringssikkerhed
Fabrikken har indtil videre fravalgt litium-ion løsningen, bl.a. fordi man ønsker fortsat at være leveringsdygtig af hybridbiler, også selvom verdens litium reserver skulle være blevet brugt op, og det er der, bl.a. hos Toyota, en forventning til kan ske indenfor de næste 10 år.

Nikkel-metal-hydrid batterier er desuden meget billigere og så stor er forskellen da heller ikke i pladskrav og vægt. 2-liters hybriden er 65 kg tungere end 1,8'eren og nikkel-metal-hydrid batteriet sluger sølle 19 ud af 377 bagagerumsliter. Til gengæld bidrager placeringen til en bedre vægtfordeling, og det passer rigtig godt til den nye bils mere dynamiske køreegenskaber.
Link til importøren



Andre Toyota prøvekørsler - find dem her >>>

Læs også:
Komfortabel, miljørigtig og hurtig sports coupé >>>

Toyota C-HR Hybrid har fået de kræfter, den fortjener. Kør med en tur på snoede portugiske landeveje nord for Cascais og fornem, hvordan den nye 184-hestes selvopladende hybrid opleves.












Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt