- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De prøvekørte biler var såkaldte pre-production cars, dvs. biler der er fremstillet inden samlebåndsproduktionen blev igangsat. Klik på billederne og se dem større.


First Road Test:

Jaguar I-PACE EV400 AWD

Bedste Jaguar SUV – sådan!


Af Søren Clauding – 9. juni 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er svært, at sammenligne en Jaguar F-TYPE med en F-PACE. Derfor vil det også være for dogmatisk at påstå, at den nye I-PACE, der rammer de danske landeveje i august/september i år, er den bedste Jaguar. Men i vores optik er den Jaguars bedste SUV. Og det har ikke sådan direkte noget med el-drift at gøre.

 

Vi har tidligere fortalt om den nye I-PACE, og denne artikel bør ikke læses alene, bl.a. fordi meget af det, vi tidligere har beskrevet, ikke vil blive gentaget hér (derfor læs mere om Jaguar I-PACE hér >>>). Men efter en kort smagsprøve på en kompakt testbane tæt ved messehallerne i Genève ifm. årets Genève Motorshow i marts, var der nu anledning til at gå lidt mere under lakken på Jaguars første (eller anden, hvis man medregner deres Formel E racerbil) elektriske bil (videoen fra Genève kan også ses her på siden).

 

Landevejskørsel

Det andet møde med Jaguar I-PACE ”in action” fandt sted på svenske landeveje tæt ved Arlanda lufthavnen nord for Stockholm. Dels og i al væsentlighed var det landvejskørslen, undertegnede satte fokus på, selvom der også var mulighed for at afprøve bilens balance på Trosta Park prøvebanen. Det er udtrykt i on-board videoen her på siden, men for de læselystne er der også lidt flere ord:



Jaguar har benyttet deres erfaringer fra deltagelsen i Formel E mesterskabet for elektriske formel racerbiler som basis for udviklingen af I-PACE. Og naturligvis har de også benyttet deres erfaringer fra koncernen og de øvrige to SUV’er, F-PACE og E-PACE, som vi tidligere har præsenteret. Men ellers er I-PACE helt ny.

 

Kører som en Jaguar

Jaguar har defineret hvad man ville, og det har man opnået: Man har skabt en særdeles velkørende, køredynamisk og kørekomfortabel SUV, som ser knaldgodt ud og måske allervigtigst: kører som en Jaguar forventes at køre. Faktisk kører den i vores optik bedre end både F-PACE og E-PACE, det er det, vi har udtrykt i overskriften.

 

Den er naturligvis ret lydløs. Med en yderst lav vindmodstandskoefficient på bare 0,29 (det er meget lavt for en SUV) er der heller ikke meget vindstøj. Og dækstøjen har man fået bortelimineret gennem de avancerede hjulophæng. Men det var på en eller anden måde næste forventeligt.

 

Det samme gælder den næsten lineære acceleration fra 0-100 km/t på 4,8 sekunder. Det er som i andre elbiler, men meget præcist og flydende styret og med en meget direkte og sensitiv speederkontakt.

 

Målestokken for elektriske SUV’er

Men kurvekørslerne, vejbeliggenheden, den er simpelthen ”Wow”, det er langt bedre end vi har oplevet i nogen anden Jaguar SUV og den sætter målestokken for elektriske SUV’er på markedet. Man kan angribe svingene, styre præcist, man får kræfterne leveret præcist og direkte gennem de fire trækkende hjul og det hele foregår med en sådan lethed, at man ikke et sekund bliver mindet om, at bilen vejer et godt stykke over 2 tons.



Netop vægten, tror vi, er grunden til, at det har været muligt, at forene næsten krængningsfri, direkte styre- og affjedringsegenskaber med en fremragende affjedringskomfort. Der skal mere til for ujævnhederne, når de skal flytte to tons end det halve, og derfor er det op til hjulophængene at absorbere ujævnhederne. Og det gør de – enklere kan det ikke siges.

 

Kolossale hjul

I videoen ses en vis vibration i kameraoptagelsen. Den kunne også føles, om end følelsen ikke var så markant i sæderne, som i den kolossale panorama loftsrude, hvorpå kameraet var monteret, så det er lidt misvisende. Men vi gætter på, at noget af vibrationen kan tilskrives de 22” store fælge med 255 mm brede 40 procent lavprofildæk, der i øvrigt kun kan fås til den absolutte topversion.



Dækkene gav imidlertid et fænomenalt vejgreb, som virkelig kunne udnyttes, næsten som en racerbil, på grund af det meget lavt monterede batteri, som har sænket tyngdepunktet næste 13 cm, sammenlignet med Jaguar F-PACE. Intet under, at I-PACE kører bedre end det mere konventionelle sidestykke hos Jaguar.


Når bilen kører, skydes dørgrebene ind i dyrene - automatisk, naturligvis.

 

I-PACE kan også klare sig i terrænnet.

 

Andre Jaguar prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

I-PACE: Jaguars første serieproducerede elbil


Vi har prøvet Jaguars nye elektriske I-PACE på snoede svenske landeveje. Oplevelsen får du i videoen. Fuld HD.


Videoen fra testbanen i Genève i marts 2018: Oplev hvad 400 hestekræfter og 700 Nm kan præstere på næsten ingen plads. Fuld HD.


 

Det karakteristiske Jaguar ydre genfindes i kabinen.


Hurtige fakta om Jaguar I-PACE EV400 AWD


Introduktion i Danmark: August/september 2018

 

Motor og præstationer:

2 stk. elektromotorer på hver 200 hk/696 Nm. Systemeffekt: 400 hk. 0-100 km/t: 4,8 sekunder. Topfart: 200 km/t. Rækkevidde: 480 km (WLTP). Batterikapacitet: 90 kWt.

 

Længde: 4,68 m.

Højde: 1,57 m.

Bredde: 2,14 m (mellem sidespejlene).

Vægt: 2208 kg.

Bagagekapacitet: 656-1453 liter.

 

Priser fra kr. 740.000.


Link til importøren


El-motorerne foran og bagi fylder så lidt, at der trods et avanceret pladskrævende hjulophæng begge steder er blevet plads til ialt 656 liter bagage.

 

 

Der er i sagens natur ingen kardantunnel i I-PACE selvom den har træk på alle fire hjul. De to elektromotorer er forbundet via elkabler og håndterer hver især de to hjul, de er anbragt imellem.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt